با رشد ۸۴ واحدی شاخص در نیم ساعت اول رخ داد:

بی اعتنایی بورس ایران به تنش سیاسی جدید عربستان / تحلیل یک مشاور

بی اعتنایی بورس ایران به تنش سیاسی جدید عربستان / تحلیل یک مشاور

درحالی بازار سهام ایران با رشد قیمت ها و افزایش ۸۴ واحدی شاخص بورس به تنش سیاسی جدید عربستان بی اعتنایی کرده که یک شرکت مشاور سرمایه گذاری آثار اولیه و ثانویه این موضوع را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام ایران در حالی طی دو سال اخیر دستخوش رویدادها و نوسان ها و حاشیه های متعدد در رکود قرار گرفته که بروز تنش سیاسی جدید عربستان موجب جلب توجه همگانی به این موضوع شده و برخی فعالان بازار را نگران کرده است.

با این حال روند دو روز اخیر بازار سهام ایران نشان می دهد عمده فعالان به این تنش بهای چندانی نداده و عمدتا" رویدادهای مثبت در پیش رو که مهمترین آن لغو تحریم ها تا چند وقت دیگر و همچنین افزایش قیمت نفت است ، توجه ویژه ایی کرده اند. به طوریکه در 30 دقیقه اول معاملات امروز، شاخص بورس با رشد 84 واحدی آغاز به کار کرد و اکثر شرکت های ارزنده با افزایش قیمت در حال داد و ستد هستند تا چهره صبح امروز بازار سبز رنگ باشد.

در این میان شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو ) آثار اولیه و ثانویه این موضوع را بررسی و اعلام کرد بعد از اعتراض ها به عربستان در جلوی سفارت آن و بروز تنشها بین ایران و عربستان، این کشور روابط خود با ایران را قطع کرد و ضمن خارج کردن سفرایش از ایران، 48 ساعت به سفرای ایرانی مهلت داد از عربستان خارج شوند.  خبرهایی در خصوص احتمال همراهی بحرین و امارات نیز جهت قطع روابط با ایران به گوش می رسد اما این اخبار چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت:

باید گفت اولین اثر این خبر می تواند از بعد روانی بر بازار تاثیر بگذارد. احتمال واکنش بازار سرمایه به این خبر با بروز تنش های کوتاه مدت در معاملات امروز محتمل است اما باید توجه کرد آنچه میتواند به صورت قابل توجه بر بازار تاثیر گذار باشد واکنش سایر کشورها به این موضوع و واکنش احتمالی شورای امنیت باشد.

ایران و عربستان تعاملات اقتصادی اندکی دارند و از بعد اقتصادی چندان ارتباط قوی بین ایران و عربستان وجود ندارد، اگر روی بورس و شرکت های بورسی متمرکز شویم، تقریبا به وابستگی صفر بین ایران و عربستان می رسیم. حتی اگر شرکت های ما با عربستان و متحدانش مراوداتی داشته باشند این قطع ارتباط دیپلماتیک ( تا اینجای کار) نمی تواند به صورت مستقیم تاثیری بر روند تجارت ایرانیان بگذارد. زیرا قطع روابط دیپلماتیک به معنای تحریم اقتصادی نیست.

بنابراین حتی در صورت قطع روابط دیپلماتیک امارات نیز خللی بر روند سودآوری شرکت های بورسی را شاهد نخواهیم بود. اما در صورت اعمال تحریم ( خصوصا از سوی امارات) ممکن است فعالیت های اقتصادی تجار و شرکت های ایرانی با مشکل مواجه شود. البته بسیار  بسیار بعید است امارات بخواهد ابتدا به ساکن به این امر هزینه بر دست بزند.

لذا در صورت نشان دادن واکنش توسط امارات، بعید است برد این واکنش به بیش از کاهش دادن  بخشی روابط دیپلماتیک با ایران بینجامد تا هم عربستان راضی شود و هم لطمه جدی به روابط امارات و ایران وارد نشود. زیرا امارات نیز خوب می داند ایران بعد از تحریم ها به عنوان یک شریک تجاری ، افزایش فعالیت های بین المللی و افزایش سطح مراودات ایران و امارات را به ارمغان خواهد آورد.

اما واکنش جامعه جهانی نیز به نظر می رسد در حد موضع گیری های محدود باشد. بعید است جامعه جهانی بخواهد توافق بدست آمده با ایران را فدای این موضوع بکند. توافقی که بعد از 12 سال محقق شده و بعید است به خاطر این موضوع دستخوش تغییراتی شود. به نظر می رسد حل و فصل این موضوع به خود ایران و عربستان واگذار شود.

با این وجود ممکن است موضع گیری های کشورها جهت راضی کردن عربستان و ابعاد رسانه ای این موضوع باعث هیجانات و نوساناتی در بازار سرمایه شود اما به نظر می رسد هیجانات رسانه ای این موضوع ظرف چند هفته فروکش کند. در شرایط کنونی به غیر از موضع گیری رسانه ای به نظر نمی رسد در بدترین حالت ممکن  اقدام حقوقی و قابل توجهی علیه کشورمان را از جامعه جهانی شاهد باشیم مگر اینکه آینده آبستن اتفاقات دیگری باشد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا