در گفتگو با مهر مطرح شد؛

ورود حضرت معصومه(س) به قم از روزهای پرعظمت تاریخ این شهر است

ورود حضرت معصومه(س) به قم از روزهای پرعظمت تاریخ این شهر است

قم - عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه حرم حضرت معصومه(س) جویندگان علم را به‌سوی خود جذب می‌کند، گفت: ورود پر خیر و برکت کریمه اهل بیت(ع) به قم یکی از روزهای پر عظمت تاریخ این شهر است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مژگان فرهنگیان: حضرت معصومه(س) در ۲۳ ربیع‌الاول سال ۲۰۱ قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت که در اذهان، استقبال تاریخی مردم نیشابور از امام رضا(ع) تداعی می‌کرد.

در کتب تاریخی آمده که مأمون عباسی در سال ۲۰۱ (هجری قمری) حضرت امام رضا(ع) را به عنوان ولیعهد خود تعیین نمود. در این هنگام آن حضرت برای بستگان خود در مدینه و به خصوص برای حضرت معصومه(س) نامه‌ای نوشت و آنها را به خراسان دعوت نمود.

حضرت معصومه(س) به محض خواندن نامه امام رضا(ع) به خاطر علاقه زیاد به ایشان برای دیدار برادر و نشر علوم دینی عازم خراسان شد و با گروه بسیاری از امام زادگان و بستگان به‌سوی خراسان حرکت نمودند؛ اما حضرت معصومه(س) در میانه راه در شهر ساوه بیمار شدند و بنابراین شهر قم را برای اقامت برگزیدند.

هم‌چنین در تاریخ آمده که در این چند روزی که حضرت معصومه(س) در قم به سر می‌بردند، در سرای موسی بن خزرج عبادتگاهی داشتند که هم اکنون آن مکان مقدس با بنایی باشکوه مشخص و در کنار آن یک مسجد مجلل و چند حجره وجود دارد که به عنوان مدرسه علمیه ستیه در محل میدان میر قم خوانده می‌شود که این عبادتگاه را «بیت النور» نیز گویند که گواه نورانیت و صفای ممتاز او در ارتباط با خداست.

شیخ قرنی در کتاب خود چنین آورده که حضرت معصومه(س) هفده روز در قم بود و در این روزها به یاد برادرش حضرت رضا(ع) غمگین و گریان بود تا جان به جان آفرین تسلیم نمود، سرانجام آن حضرت بعد از شانزده یا هفده روز که در خانه موسی بستری بود، از دنیا رفت.

حضرت معصومه(س) هم برای دیدار برادر، ترویج دین و خلاصی از استبدادی که در مدینه وجود داشت، به سمت خراسان حرکت کردند

بعد از ورود حضرت معصومه(س) به قم و دفن پیکر مطهر آن حضرت در این سرزمین مقدس، علویان و سادات بیشتری به این شهر روی آوردند، توجه شیعیان به این نقطه فزونی یافت و علما و مشاهیر شیعه در طول تاریخ به این مکان مقدس توجه نشان دادند، مهاجرت به این شهر زیاد شد و موقعیت مذهبی قم تثبیت و استحکام تاریخی یافت.

قم با این ویژگی‌ها در میان شهرهای شیعه نشین از شهرت جهانی برخوردار شد و یکی از شهرهای مهم جهان اسلام به شمار آمده و از مراکز مهم فرهنگی و فقهی شیعه گردید و از همه مهم‌تر به عنوان هسته مرکزی و پایگاه اصلی بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین انقلاب در تاریخ جهان گردید.

دلایل سفر حضرت معصومه(س) به‌سوی ایران

حجت الاسلام سید محمد واعظ موسوی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: ورود پر خیر و برکت حضرت معصومه(س) به قم یکی از روزهای پر عظمت در تاریخ قم است.

وی ادامه داد: بعد از اینکه امام رضا(ع) از مدینه به سمت خراسان تشریف آوردند، حضرت معصومه(س) به خاطر علاقه به برادرشان که امامش هم بود بار سفر را بست، چرا که دوری امام رضا(ع) برای ایشان بسیار سخت بود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: حضرت معصومه(س) برای در امان ماندن از فشارهای حکام در مدینه و پیوستن به ملت وفادار ایران اسلامی که همواره در علاقه به اهل بیت(ع) زبانزد بودند قصد سفر به‌سوی ایران کردند.

حجت الاسلام واعظ موسوی عنوان کرد: حضرت معصومه(س) تا ساوه آمدند و به خاطر بیماری ایشان تصمیم بر این شد که به شهر قم سفر کنند که بزرگان شیعه در این شهر اقامت داشتند.

استقبال کم‌نظیر مردم از بانوی کرامت

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مردم قم به محض شنیدن این خبر شهر را آماده ورود ایشان کردند و حضرت با قدوم خویش نزول اجلال فرمودند و هنوز هم پس از ۱۲ قرن حرم ایشان پرتو افشانی کرده و عاشقان ولایت و شیفتگان اهل بیت(ع) و جویندگان علم را به سمت خود جذب می‌کند.

وی ادامه داد: رونق علمی شهر قم را امام صادق(ع) ده‌ها سال قبل از ورود حضرت معصومه(ع) به شهر قم، پیش‌بینی کرده و فرموده بود: «زمانی می‌رسد که از قم علم و دانش به دیگر شهرها از شرق تا غرب عالم منتشر می‌شود تا جایی که این شهر اسوه و الگوی شهرهای دیگر گشته و هیچ‌کس در روی زمین باقی نمی‌ماند که از قم به او بهره‌های علمی و دینی نرسد تا آنکه زمان ظهور حجت خدا و قائم ما فرا رسد.»

حضرت معصومه(س) با سفر خود به سمت ایران به دنبال نشر دین هم بودند

حجت الاسلام عسگر دیرباز، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: به دنبال فعالیت‌های امام باقر(ع) و امام صادق(ع) که باعث شده بود معارف اهل بیت(ع) رشد کند؛ دوران امام کاظم(ع) با خلافت هارون مواجه بود که هارون خلیفه مقتدری بود و همین اقتدار او موجب شده بود که مخالفین خود را زندانی کرده بود.

وی ادامه داد: در اثر این اختناق و فشارها اهل بیت(ع) تحت فشار شدید حاکمیت بودند در نتیجه برای رهایی از ظلم از شهر مدینه خارج می‌شدند و به مکان‌های جغرافیایی مختلف می‌رفتند و این پراکنده شدن موجب ترویج دین و خوبی‌ها می‌شد و هم جایگاه و منزلت اهل بیت(ع) بیشتر مطرح می‌شد و در این راستا حرکت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) را می‌توانیم به خوبی تحلیل کنیم.

رئیس دانشگاه قم افزود: به دنبال حرکت امام رضا(ع) به خراسان حضرت معصومه(س) هم حرکت کردند که در جاهای دیگر نشر دین کنند که شدت حاکمیت هم وجود نداشت.

وی تصریح کرد: حضرت معصومه(س) هم برای دیدار برادر، ترویج دین و خلاصی از استبدادی که در مدینه وجود داشت، به سمت خراسان حرکت کردند.

یکی دیگر از برکات وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) در شهر قم، رونق گرفتن حوزه علمیه است

حجت الاسلام دیرباز عنوان کرد: حضرت معصومه(س) وقتی به نزدیکی ساوه رسیدند بیمار شدند و نزدیک‌ترین مکان شهر مقدس قم بود و چون احادیث مربوط به اهمیت قم در زمان امام صادق(ع) مطرح شده بود لذا ایشان این شهر را برای اقامت خویش برگزیدند.

وی یادآور شد: مردم قم استقبال شایانی از حضرت معصومه(س) انجام دادند و مردم با احترام در بهترین جای شهر ایشان را منزل دادند.

برکات حضور بانوی کرامت در شهر قم

ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم دارای برکات فراوانی برای این شهر بوده و از به خاطر حضور کریمه اهل بیت(س) این شهر همه جهات رو به پیشرفت نهاده است.

یکی دیگر از برکات وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) در شهر قم، رونق گرفتن حوزه علمیه است. هم چنین امروزه به برکت معنوی حضرت فاطمه معصومه(س)، مراجع، فقیهان و مجتهدان در این شهر نورانی و ملکوتی حضور دارند که مورد توجه جهانیان می‌باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا