سازمان اسناد اعلام کرد؛

اسناد قاجار در آرشیو دولتی مونیخ نگهداری می‌شود

اسناد قاجار در آرشیو دولتی مونیخ نگهداری می‌شود

صد‌ها سند تاریخی و دیپلماسی از روابط ایران و آلمان در زمان صفویه و قاجار و حتی پس از آن در آرشیو دولتی مونیخ نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، مخزن آرشیو دولتی مونیخ محلی برای نگهداری اسناد تاریخی و دیپلماسی ایران و آلمان است که از دید عموم دور نگه داشته می‌شود؛ اسنادی محرمانه که پژوهش در آنها زاوایای تاریکی از روابط ایران و آلمان را در دوران صفویه و قاجار روشن می‌کند.

صد‌ها سند تاریخی و دیپلماسی از روابط ایران و آلمان در زمان صفویه و قاجار و حتی پس از آن در آرشیو دولتی مونیخ نگهداری می‌شود؛ اسنادی مثل استوارنامه‌های سفرای ایران، دعوتنامه‌ها، رونوشت دیدار مقامات، نامه‌هایی که میان پادشاهان رد و بدل شده و تفاهم‌نامه‌هایی به دست‌خط و مُهر پادشاهان ایران و آلمان. دَرهای مخازن آرشیوهای دولتی در کمتر مواقعی به روی عموم باز می‌شود، مگر آنکه هماهنگی و یا دعوت رسمی از جانب میزبان صورت گرفته باشد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بازدیدی که ماه گذشته از این آرشیو داشت، تبادل الکترونیکی اسناد تاریخی ایران و آلمان و تسهیل شرایط را برای آنکه این اسناد در اختیار پژوهشگران قرار گیرد، پیشنهاد داده است.

به گفته سیدرضا صالحی‌امیری، ۳ هزار و ۸۴ پرونده مربوط به روابط ایران و آلمان در آرشیو ملی ایران نگهداری می‌شود و در مقابل صد‌ها سند تاریخی مربوط به روابط دو کشور در اختیار کتابخانه‌ها و آرشیوهای دولتی آلمان است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا