تاخیر در پرداخت مستمری بازنشستگان فولاد

تاخیر در پرداخت مستمری بازنشستگان فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - تأخیر در پرداخت‌های شرکت‌های صنعت فولاد به صندوق بازنشستگی فولاد ایران، موجب شد این صندوق هیچ احساس تعهدی نسبت به بازنشستگان از خود نشان ندهند و پرداخت مستمری بازنشستگان این صنعت را به تأخیر بیندازد.

به گزارش ماین نیوز، در سراسر کشور تمامی بازنشستگانی که در دوران اشتغال به کار استخدام رسمی دولت بودند به عنوان بازنشسته رسمی کشوری محسوب شده و زیر نظر سازمان بازنشستگی کشوری هستند. این سازمان نسبت به پرداخت به موقع مستمری بازنشستگان و همچنین تسهیلاتی به آن‌ها، مدیریت شده و برنامه ریزی شده عمل می‌کند.

اما در این میان، بازنشستگان صنعت فولاد کشور که مثل دیگر بازنشستگان رسمی کشوری، در دوران اشتغال به کار استخدام رسمی دولت بودند، اسما به عنوان بازنشسته رسمی کشوری محسوب می‌شوند و در عمل نه تنها زیر نظر سازمان بازنشستگی کشوری نیستند، بلکه از تسهیلاتی که دیگر بازنشستگان کشوری برخوردارند نیز محروم مانده‌اند.

بازنشستگان صنعت فولاد ایران در تصمیمی نامبارک، زیر نظر صندوق بازنشستگی فولاد ایران، تسهیلات و مستمری خود را دریافت می‌کنند. صندوقی که ثابت کرده در مدیریت بازنشستگان صنعت فولاد ناتوان است.

میانه سال ۹۰ بود که در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی برخی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت که در صنایع فولاد کشور به فعالیت اشتغال دارند به بخش غیردولتی واگذار شدند. واگذاری این شرکت‌ها اگرچه در اصل در راستای برون سپاری تصدی‌گری از بخش دولتی و فعال سازی بخش خصوصی در فعالیت‌های تولیدی بود اما در این بین اصل مهمی از زیر چشم سازمان خصوصی سازی و ارگان‌های دولتی مربوطه پنهان ماند. اصل لزوم پایبندی شرکت‌ها به تعهدات آتی آن‌ها که دولت پیش از خصوصی سازی بر گردن این شرکت‌ها گذاشته است.

یکی از این تعهدات، پرداخت سهم شرکت‌ها در پرداخت مستمری بازنشستگان سال‌های گذشته صنعت فولاد کشور بود. تعهدی که به گفته نعمت اله شهبازی، معاون سابق اقتصادی و مالی صندوق بازنشستگی فولاد کشور تا پیش از خصوصی سازی این شرکت‌ها نسبت به پرداخت سهمشان در وقت تعیین شده متعهد بودند اما با خصوصی سازی آن‌ها، پرداخت از سوی شرکت‌ها با تأخیر همراه شد.

این تأخیر در پرداختهای شرکت‌های صنعت فولاد به صندوق بازنشستگی فولاد ایران، موجب شد این صندوق هیچ احساس تعهدی نسبت به بازنشستگان از خود نشان ندهند و پرداخت مستمری بازنشستگان این صنعت را به تأخیر بیندازد.

در طی سال گذشته چندین بار مسئولان صندوق بازنشستگی فولاد خبر از بسته شدن پرونده تأخیر در حقوق بازنشستگان صنعت فولاد کشور داده بودند اما این وعده تنها ۲ماه در وضعیت خوش قولی ماند. تلاش‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز توانست فقط برای مدت ۲ماه پرداخت‌های حقوق بازنشستگان صنعت فولاد را به روز نگاه دارد.

اکنون در فصل پایانی سال ۹۴ هستیم و حقوق آبان ماه بازنشستگان صنعت فولاد ۲ روز است که پرداخت شده و هیچ خبری از زمان پرداخت حقوق آذرماه آن‌ها نیست. بیمه درمانی بازنشستگان فولاد مخصوصا بازنشستگان شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان نیز با مشکل مواجه شده و به نظر می‌رسد شرکت شسبد (سلامت، بهداشت و درمان صنعت و معدن نوین) که ارائه دهنده خدمات درمانی و بیمه به بازنشستگان و مستمری بگیران صنعت فولاد کشور است، توان مدیریت ارائه خدمات درمانی مستمر را ندارد.

باید دید دولت یازدهم تا چه زمانی می‌تواند نسبت به وضعیت بازنشستگان صنعت فولاد کشور بی‌تفاوت باشد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا