وزارت صنعت اعلام کرد:

استفاده بهینه از منابع جنگلی در حوزه صنعت

استفاده بهینه از منابع جنگلی در حوزه صنعت

با دستور وزیر صنعت، برنامه‌ریزی اصولی میان بخش صنعت کشور و سازمان جنگل‌ها صورت می‌گیرد و صنایع، منابع مالی لازم برای احیا و توسعه جنگل‌ها را فراهم می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌ محمد اسفندیاری گفت: با تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، قرار است برنامه‌ریزی اصولی و هماهنگی لازم میان بخش صنعت کشور و سازمان جنگل‌ها صورت گیرد تا استفاده بهینه از منابع جنگلی موجود در حوزه صنعت صورت گیرد، این در حالی است که وابستگی صنعت و جنگل به هم بسیار زیاد است و در صورت عدم توجه به هر یک، مشکلات و معضلات جدی ایجاد خواهد شد.

دبیر اولین کنفرانس پایداری صنعت و جنگل افزود: صنایع سلولزی و جنگل در یک همزیستی منطقی، باعث تاثیر مثبت متقابل و رشد و احیای روز افزون یکدیگر خواهند شد و هیچ جنگلی حفظ، توسعه و احیا نمی‌شود، مگر صنعت را در کنار خود داشته باشد .

وی با اشاره به اینکه جنگل‌داری در دنیا از سابقه چند قرنی برخوردار است و کشورهای زیادی از جمله کشورهای پیشرفته، از جنگل‌های خود بهره‌برداری اصولی می‌کنند، تصریح کرد: رابطه صنعت و جنگل از آن نظر دارای اهمیت است که صنعت، محصولات جنگل را به کالاهای با ارزش افزوده بیشتر تبدیل و در ارتقای وضعیت اقتصادی و سطح رفاه جامعه، تاثیر به‌سزایی ایفا می‌کند، ضمن اینکه منابع مالی لازم برای حفظ، احیا و توسعه جنگل را فراهم می‌کند.

به گفته اسفندیاری، در حال حاضر وسعت جنگل‌های شمال کشور ۱.۹ میلیون هکتار است که از این میان ۵۵ درصد دارای طرح و در اختیار مجریان جنگل‌داری است که این مجریان، وظیفه حفظ، احیاء و توسعه جنگل‌ها را عهده‌دار هستند و منابع مالی این کار را از بهره‌برداری مجاز تحت نظارت دقیق و سخت‌گیرانه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تامین می‌نمایند.

وی اضافه کرد:‌ ۴۵ درصد باقیمانده جنگل‌های کشور فاقد مجریان طرح جنگل‌داری است و در حقیقت بیشترین مشکلات جنگل‌ها از قبیل تغییر کاربری آن و تبدیل مناطق جنگلی به اراضی زارعی و مسکونی، وجود دام و سایر موارد مربوط به این بخش است.

اسفندیاری تاکید کرد: امروزه در بسیاری از کشورها، صنعت به طور مستمر مواد اولیه خود را از جنگل دریافت می‌کند و اصل حاکم بر این رابطه پایداری جنگل و صنعت است که در اجرای این اصل و بهره‌برداری پایدار و علمی از منابع جنگلی،  صنایع سلولزی باعث رشد، احیاء و توسعه جنگل شده و حفظ آن برای نسل‌های آینده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از مهمترین مسائل مربوط به احیاء جنگل های کشور را توقف عوامل تخریب یاد شده، احیاء جنگل‌های مخروبه و توسعه جنگل های کشور و افزایش توان رویشی آن و در نهایت توسعه طرح‌های جنگل‌داری دانست و گفت: جنگل‌ها در زمره منابع طبیعی تجدیدپذیر طبقه‌بندی می‌شوند و به همین دلیل، جنگل بستر حیات و توسعه پایدار تلقی می‌گردد و نقش آن در پویایی و تداوم فعالیت‌های تولیدی واحدهای صنایع چوب و کاغذ کشور حائز اهمیت است.

اسفندیاری با اشاره به برگزاری کنفرانس پایداری جنگل و صنعت که قرار است ۲۷ دی ماه با سخنرانی وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز به کار کند، گفت: در این کنفرانس که با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، دانشگاهها، موسسات تحقیقاتی، مجریان طرح‌های جنگل‌داری، انجمن‌ها و تشکل‌های صنعتی برگزار می‌شود، با شعار تجربه جهانی- راهبرد ملی به دنبال بهره‌مندی از تجارب دیگر کشورها به منظور رسیدن به این هدف خواهیم بود.

وی، ‌دستیابی به راه‌حل‌های مدیریت پایدار جنگل، ‌ رونق و پویایی جنگل و صنعت در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و فراهم شدن اشتغال بیشتر در جنگل و صنعت با بهره‌گیری از نقطه نظرهای متخصصین داخلی و خارجی را از اهداف این کنفرانس دانست.  

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا