مدیرعامل چادرملو اعلام کرد:

با تلاش نمایندگان مجلس سهم یزد از بهره مالکانه حذف شد

با تلاش نمایندگان مجلس سهم یزد از بهره مالکانه حذف شد

یزد- مدیرعامل مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به تلاش نمایندگان برای افزایش بهره مالکانه سنگ‌آهنی‌ها گفت: با تلاش نمایندگان مجلس سهم یزد از بهره مالکانه حذف شد.

محمود نوریان ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: در سال ۹۲ با تصویب بهره مالکانه در قانون بودجه، حدود ۵۰ درصد از فروش شرکت به عنوان بهره مالکانه باید به حساب خزانه واریز می‌شد که ۲۰ درصد آن سهم استان یزد بود.

وی ادامه داد: در سال گذشته با توجه به پیشنهاد سنگ آهنی ‌ها مبنی بر ۱۵ درصد فروش، در کمیسیون تلفیق با ۲۵ درصد موافقت شد که نمایندگان بجای آنکه کمک کنند و خواهان افزایش سهم ۲۰ درصد خود باشند خواستار افزایش بهره مالکانه به ۳۰ درصد شدند که مورد تصویب قرار گرفت.

نوریان اضافه کرد: با این اقدام نمایندگان سهم استان بطور کامل حذف شد و در نتیجه استان‌های یزد و کرمان که ذینفع این معادن بودند از حق انتفاع آن محروم شدند.

وی بیان داشت: البته تا پیش از این، پنج درصد از قیمت شمش به عنوان بهره مالکانه سنگ آهن دریافت می‌شد که عده ای معتقد بودند این مبلغ بالاتر از ۳۰ درصد فروش سنگ آهن است.

مدیرعامل مجتمع چادرملو تصریح کرد: بر این اساس و طبق قانون، مبلغ ۵۱۳ میلیارد تومان بهره مالکانه چادرملو تعیین شد که این مبلغ را پرداخت کردیم اما با توجه به نقص قانون و ابهاماتی که در قانون است اختلافاتی حاصل شده که در دیوان محاسبات در حال بررسی است و در مواردی نیز با بررسی‌های دیوان محاسبات به زودی تکلیف نهایی روشن خواهد شد.

چادرملو سهم خود به دولت را پرداخته است

وی افزود: از این رو عده‌ای با سو استفاده در ابهام قانونی، چادرملو را متهم به عدم پرداخت حق و حقوق دولتی و حق استان می‌کنند در حالی که ما سهم خود را پرداختیم اما به دلیل نقص قانون و ابهامات موجود در آن، مابه التفاوت بهره مالکانه سال ۹۲ را به صورت چک پرداخت کردیم که در صورت روشن شدن رای دیوان اگر محکوم به پرداخت شویم چک‌های پرداختی وصول خواهد شد و در غیر این صورت باید چک‌ها به چادرملو عودت شود.

نوریان دربخشی از سخنان خود با اشاره به چالش‌ها و مشکلات این شرکت گفت: در شرایط فعلی مجتمع چادرملو مبالغ سنگینی از فولادی‌ها طلب دارد که به دلیل رکود در بازار و کاهش تقاضا توان پرداخت بدهی خود به ما را ندارند که این مسئله با توجه به شرایط بازار و رکودی که بر اقتصاد حاکم است عادی است.

وی همچنین در ادامه از بهره‌برداری از مجتمع فولادسازی ثامن در شهرستان اردکان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: این طرح با بهره‌گیری از به روزترین تکنولوژی های دنیا در ابتدای سال جاری به تولید خواهد رسید.

احداث طرح فولادی در شهرستان ابرکوه

نوریان از احداث یک نیروگاه گندله سازی در شهرستان اردکان خبر داد و افزود: همچنین در دو پروژه فولادی در شهرستان اردکان به صورت شراکتی در حال کار هستیم.

وی افزود: همچنین یک پروژه فولاد نیز در شهرستان ابرکوه ایجاد می‌ کنیم که در آینده نزدیک شاهد بهره ‌برداری و تولید در این شهرستان با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال نیز خواهیم بود.

مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه این شرکت یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان سنگ آهن است اظهار داشت: با توجه به ذخایری که در سایر نقاط وجود دارد این امکان هست که کرمان از یزد در این زمینه پیشی بگیرد اما فعلا چادرملو با ظرفیت تولیدی ۱۰.۵ تن پیشتاز این عرصه است.

وی در ادامه از انجام پروژه آب‌رسانی از خلیج فارس به استان یزد به عنوان دیگر پروژه‌های چادرملو یاد کرد و گفت: این پروژه در سه فاز و با آب‌رسانی چهار هزار و ۵۶۶ مترمکعب در ساعت به استان خواهد رسید.

نوریان تصریح کرد: در حال حاضر فاز نخست آن در دست اجراست که خط لوله‌ای به طول ۲۸۰ کیلومتر خواهد داشت و در مراحل بعدی از از گل‌گهر به سیرجان با ۱۳۵ کیلومتر طول و سپس به یزد با ۳۴۰ کیلومتر طول خواهد رسید.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا