ترکان در نخستین همایش حمل و نقل صادراتی:

رقبا در حال ایجاد دو کریدور حمل ونقل در شرق وغرب کشورند/ضرورت اجرای سریع طرح ها برای عقب نماندن

رقبا در حال ایجاد دو کریدور حمل ونقل در شرق وغرب کشورند/ضرورت اجرای سریع طرح ها برای عقب نماندن

تهران- ایرنا- رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه ظرفیت های جغرافیایی ایران همیشگی نیست، گفت: با توجه به اینکه دو کریدور و دالان حمل ونقلی در کشورهای شرقی و غربی در حال احداث است، برای عقب نماندن از رقبا، باید طرح های خود در این زمینه را با سرعت بیشتری عملیاتی کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اکبر ترکان امروز(یکشنبه) در نخستین همایش حمل و نقل صادراتی افزود: مزیت های جغرافیایی ایران یک واقعیت است اما باید مراقب باشیم و بدانیم که این مزیت ها همیشگی نیست و ممکن است برای ایجاد دالان ها و کریدورها، رقابتی ایجاد شود.
وی گفت: هم اکنون قرار است یک کریدور در شرق کشور از بندر گوادر پاکستان - قره قم و کاشقر چین احداث شود که این کریدور رقیب ما در شرق به حساب می اید.
ترکان اضافه کرد: کریدور دیگری نیز در کشور عراق و در خورعبدالله ایجاد خواهد شد که یک بندر با ظرفیت 100 میلیون تن خواهد بود.
وی ادامه داد: براساس گزارش رسیده، در این بندر بازوهای موج شکن به طول 10 و 15 کیلومتر در دست ساخت است.
این مقام مسئول اظهار داشت: البته معتقدم بدلیل مزیت های جغرافیایی، این کانال ها هنوز قابلیت رقابت با ایران را ندارند اما با این حال باید پروژه هایمان را به موقع اجرا کنیم؛ بعنوان نمونه دالان چابهار - مشهد از اولویت ویژه برخوردار است که باید سریعتر آن را عملیاتی شود.

** 160 محدوده ممنوعه هوایی در کشور
مشاور رئیس جمهوری درباره محدودیت های هوایی نیز گفت: با اینکه در ابتدای دولت یازدهم از محدودیت های هوایی کاسته شد اما هنوز 160 محدوده ممنوعه هوایی در کشور وجود دارد.
ئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد افزود: در شرایط کنونی لزومی ندارد برای یک مرکز آموزشی نظامی محدوده ممنوعه اعمال کنیم؛ البته مسایل امنیتی باید مورد توجه قرار گیرد اما مراقب باشیم که بی سبب دالان های هوایی کشور را محدود نکنیم.

** ضرورت توجه به مدل های جدید حمل ونقل کانتینری
ترکان در ادامه به تغییر مدل حمل و نقل کانتینری در دنیا اشاره کرد و گفت: پیش از این با کشتی های با ظرفیت 2000 تا 2500 TEU (واحد ظرفیت کانتینری) کالاها جابجا می شد اما اکنون کشتی های آلکانتینری مطرح شده که در بنادر کشور و در تعداد زیادی کانتینر، عملیات بارگیری و تخلیه انجام می دهند؛ براین اساس ضروری است ایران نیز در این زمینه بندر مادر در سواحل مکران را مورد توجه قرار دهد.

** دستیابی به فناوری در نتیجه محدودیت های تحریمی
مشاور رئیس جمهوری، کاهش حجم صادرات سنگ آهن را در دو سال گذشته یادآورشد و گفت: براساس آمارها در دو سال گذشته 1.9 میلیارد دلار سنگ آهن از کشور صادر می شد اما این رقم اکنون به صفر نزدیک شده که دلیل آن تغییر در فناوری است.
ترکان افزود: یکی از آثار تحریم های اعمال شده علیه کشورمان، دست یابی به فناوری ها است.
وی همچنین به کمپین نخریدن خودروی تولید داخل نیز اشاره و خاطرنشان کرد: اعتراض خریداران و مصرف کنندگان خودرو این است که می گویند چرا باید هزینه و پول امروز را بپردازیم و اما تکنولوژی 20 سال پیش را دریافت کنیم.

** ضرورت صیانت از بازار داخلی با اعمال تعرفه وارداتی
این مقام مسئول درباره اعمال تعرفه های وارداتی نیز گفت: اگر تعرفه های وارداتی را حذف کنیم آسیب های سهمگینی دیده و نمی توانیم بدون تعرفه ادامه دهیم؛ از این نیازمند تعرفه هستیم وگرنه بازار صنایع داخلی داخلی از دست می رود.
ترکان تاکید کرد: باید از بازار داخلی صیانت کنیم زیرا حق صنایع ایرانی است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا