دبیرانجمن شرکت های هواپیمایی:

سهم حمل و نقل هوایی کشور در حمل داخلی بار، کمتر از دو صدم درصد است

سهم حمل و نقل هوایی کشور در حمل داخلی بار، کمتر از دو صدم درصد است

تهران- ایرنا- دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: در برنامه چهارم توسعه، حمل و نقل داخلی در زیربخش های حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی به ترتیب 93، 3.9 و 3.1 درصد در بخش مسافری و در بخش باری نیز به ترتیب 93، هفت و دوصدم درصد بوده که گزارش ها نشانگر روند کاهشی سهم ایران در حمل و نقل بین المللی توسط شرکت های هواپیمایی داخلی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مقصود سامانی امروز(یکشنبه) در نخستین همایش تخصصی حمل و نقل صادراتی اضافه کرد: براساس پیش بینی ها، ترافیک حمل و نقل هوایی دنیا در 15 سال آینده همانند 15 سال گذشته به دو برابر افزایش خواهد یافت.
وی افزود: در سال 2012 در منطقه خاورمیانه حدود 48 میلیون مسافر توسط شرکت هواپیمایی ترکیه، حدود 42 میلیون مسافر توسط شرکت هواپیمایی امارات، 25 میلیون مسافر توسط شرکت هواپیمایی سعودی و 19 میلیون مسافر توسط شرکت هواپیمایی قطر جابجا شده و این در حالی است که سهم شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) تنها دو درصد یعنی 6.4 میلیون مسافر بوده است.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: در سال 2013 شرکت های هواپیمایی دنیا با بهره گیری از 23 هزار هواپیما در پروازهای برنامه ای، افزون بر سه میلیارد مسافر، 48 میلیون تن بار در 40 هزار مسیر جابجا کردند؛ در این صنعت سالانه بیش از 2.2 تریلیون دلار گردش مالی ایجاد شده است.
سامانی گفت: ترافیک بار شرکت های هواپیمایی در پروازهای زمان بندی شده نشانگر رشد سالیانه 8.5 درصد در سال های 1960 به بعد است؛ پیش بینی ها تا سال 2025 همچنان رشد بیش از 6 درصدی را نشان می دهد.
دبیرانجمن شرکت های هواپیمایی گفت: مقایسه کوتاه وضعیت شرکت های هواپیمایی داخلی و منطقه، شکاف و عقب ماندگی این صنعت را در کشور نشان می دهد بگونه ای که مجموعه هواپیماهای فعال شرکت های هواپیمایی داخلی از تعداد هواپیماهای هر یک از شرکت های هواپیمایی قطر و ترکیه کمتر است.
وی، متوسط سن ناوگان هوایی داخلی را حدود 20.24 سال بیان کرد و افزود: این رقم در منطقه حداکثر 8 سال است؛ تحریم ها سبب شده شرکت هواپیمایی داخلی سالیانه نزدیک به پنج میلیارد دلار بابت عدم انتقال مسافران ترانزیت داشته باشند.
سامانی افزود: پژوهش ها نشان می دهد که برای تحقق اهداف سند چشم انداز با توجه به رشد تقاضای سفر و جابجایی بار، کشور نیاز به حدود 581 فروند هواپیما دارد.
وی گفت: میزان بار جابجا شده از طریق حمل و نقل هوایی کشور از سال 1389 که قانون هدفمندی یارانه ها اجرا شد روند نزولی داشته است بطوری که حجم صادرات بار با هواپیما در سال 1389 به میزان 59 هزار و 763 تن بود که در سال 1390 با کاهش حدود هشت هزار تنی به 51 هزار 630 تن رسید.
سامانی گفت: حجم صادرات بار از طریق هواپیما در سال 1391 نیز روند کاهش داشته و به 28 هزار و 804 تن رسید. این روند در سال 1392 نیز تکرار شد و در پارسال اندکی رشد داشت اما دلیل کاهش سهم ایران از بازار حمل و نقل هوایی شده، «افزایش قیمت تمام شده هر کیلوگرم بار صادراتی» بدلیل افزایش نرخ سوخت پروازهای باری بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، «نبود پایداری و استمرار بار قابل حمل» و همچنین «نبود بار قابل حامل از مقاصد پروازی» است.
ادامه دارد...
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا