سقوط شاخص قيمت توليدکننده معدن باکاهش قيمت مواد معدني

سقوط شاخص قيمت توليدکننده معدن باکاهش قيمت مواد معدني پايگاه خبري معدن نيوز- شاخص قيمت توليدکننده کل بخش معدن در بهار 94 نسبت به فصل قبل با کاهش 2.8درصدي و نسبت به فصل مشابه سال گذشته با رشد 18.7درصدي همراه شد.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، گزارش جديد مرکز آمار ايران از تغييرات قيمتي اين شاخص حاکي است که بيشترين سهم در افت شاخص قيمت توليدکننده بخش معدن در فصل بهار امسال نسبت به زمستان سال 93،‌ مربوط به بخش کاني‌هاي فلزي بوده است.
در بهار امسال شاخص قيمت کاني‌هاي فلزي با 4.7درصد افت مواجه شد که اين امر به سبب کاهش فعاليت استخراج سنگ‌هاي آهني پديدار شد. تغيير فعاليت در اين بخش نيز تحت تاثير کاهش قيمت ماده معدني سنگ ‌آهن به وقوع پيوست. گزارش مرکز آمار نشان مي دهد در فصل بهار 94، شاخص قيمت توليدکننده سرب روي با 19.9درصد تنزل همراه شد که دليل آن افت قميت ماده معدني آن عنوان شده است. اين شاخص براي سنگ طلا نيز با کاهش 15.1درصدي مواجه شد که دليل آن نيز افت بهاي ماده معدني طلا بوده است.
مرکز آمار در همين حال تاکيد کرده که شاخص کل قيمت توليد کننده بخش معدن نسبت به فصل مشابه در سال 93 از افزايش 18.7درصدي برخوردار شد.
اما در شرايطي که کاني‌هاي فلزي در بهار امسال نسبت به فصل قبل از آن، روند کاهشي را طي کرده اند کاني‌هاي غيرفلزي حرکتي معکوس و رو به بالا را پشت سرگذاشته اند. در فصل نخست سال 94،‌ شاخص قيمت استخراج ساير کاني ها، متوسط رشد 3.9درصدي را به ثبت رساندند که اين امر به سبب افزايش اين شاخص در استخراج سنگ آهک با افزايش 7.2درصدي،‌ سنگ لاشه با رشد 9.8درصدي،‌ سنگ تزئيني با افزايش 1.4درصدي،‌ شن و ماسه با رشد 1.8درصدي و سنگ گچ با افزايش 5.3درصدي بوده است.
در اين فصل شاخص قيمت توليدکننده خاک سرخ و زرد،‌ فلدسپات،‌ آنتيموان و صدف دريايي تغييري نسبت به فصل قبل(زمستان93) نداشت.
شاخص قيمت توليدکننده بخش معدن ، تغييرات قيمت مواد معدني توليدشده به منظور فروش را نشان مي دهد. اين شاخص، مهمترترين ابزار بررسي عرضه مواد معدني و اندازه گيري روند قيمت است و کاربردهاي گوناگوني از جمله برآورد حساب هاي ملي کشور به قيمت هاي ثابت هاي و ارزيابي برنامه هاي توسعه اقتصادي دارد.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا