با شروع سال نو میلادی

فعالیت کشورها برای اجرای آرمان های توسعه پایدار آغاز شد

فعالیت کشورها برای اجرای آرمان های توسعه پایدار آغاز شد

تهران-ایرنا- مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد اعلام کرد: شروع سال 2016 میلادی مصادف است با آغاز به کار رسمی کشورهای جهان برای اجرای دستور کارجسورانه و متحول کننده 2030برای توسعه پایدار که به وسیله دولت ها در سپتامبر(10شهریور تا هشتم مهر) 2015میلادی در مقر سازمان ملل متحد تصویب شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران،این دستور کارتمامی کشور ها را فرا می خواند تا تلاش های خود برای دستیابی به 17 آرمان توسعه پایدار را طی 15 سال آینده از یکم ژانویه 2016 آغاز کنند.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد روز 31 دسامبر در مقر این سازمان در شهر نیویورک گفت: 17 آرمان توسعه پایدار نگرش مشترک انسانی ما و قرارداد اجتماعی بین رهبران و مردم جهان است.
وی افزود: این آرمان ها فهرست اقداماتی است که باید برای مردم و سیاره مان انجام دهیم، همچنین نقشه راه برای موفقیت است.
آرمان های توسعه پایدار که به اتفاق آرا به وسیله 193 کشور عضو سازمان ملل متحد در اجلاس تاریخی سران در سپتامبر سال 2015 میلادی تصویب شد، نیازهای مردم کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته را رفع می کند و تاکید دارد تا هیچ فردی عقب نگه داشته ، نشود.
آرمان های یاد شده که دارای حدودی گسترده و بلند پروازانه هستند، نه تنها سه بعد توسعه پایدار یعنی اجتماع، اقتصاد و محیط زیست بلکه جنبه های مربوط به صلح، عدالت و نهاد های موثر را نیز مخاطب قرار می دهند.
بسیج ابزار اجرایی، شامل منابع مالی، فناوری توسعه و انتقال آن همچنین ظرفیت سازی و نقش مشارکت ها نیز به عنوان مسائل حساس در این دستور کار مورد توجه قرار گرفته اند.
آرمان های توسعه پایدار عبارتند از:پایان دادن به فقر در همه اشکال و در همه جا؛پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و تغذیه ارتقا یافته و ترویج کشاورزی پایدار؛ تضمین زندگی سالم و ترویج سلامت برای همه سنین؛تضمین آموزش فراگیر با کیفیت، منصفانه و پیشبرد فرصت های یادگیری در طول زندگی برای همه؛دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمندسازی تمامی زنان و دختران؛تضمین دسترسی و مدیریت پایدار آب و فاضلاب برای همه؛تضمین دسترسی به انرژی مقرون به صرفه، قابل اتکا، پایدار و مدرن برای همه از مفاد آن محسوب می شود.
سند توسعه پایدار 2030 مهرماه سال جاری توسط 193 عضو مجمع عمومی این سازمان مورد تصویب قرار گرفت و بطور رسمی در دستور کار برای سال مزبور قرار دارد .
به اعتقاد دبیرکل سازمان ملل ' دستور کار جدید قولی است از طرف رهبران به تمام مردم دنیا، این سند دستور کاری برای مردم است تا فقر را در تمام اشکال آن پایان دهند و دستور کاری برای خانه مشترک مان سیاره زمین است.'
' تغییر جهان ما ' دستور کار توسعه پایدار سال 2030 شامل 17 آرمان و 169 هدف برای زدودون فقر، نبرد با نابرابری و مهار تغییرات آب و هوایی ظرف 15 سال آینده است.
آرمانهای این سند بر مبنای آرمانهای توسعه هزاره بنا شده اند که در سپتامبر سال 2000 جهان را در دستور کاری 15 ساله بسیج کرد تا فقر را مهار کنند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا