کاهش قیمت مواد معدنی، شاخص قیمت تولیدکننده معدن را در سراشیبی قرار داد

کاهش قیمت مواد معدنی، شاخص قیمت تولیدکننده معدن را در سراشیبی قرار داد

گروه معادن - شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش معدن در بهار 94 نسبت به فصل قبل با کاهش 2.8درصدی و نسبت به فصل مشابه سال گذشته با رشد 18.7درصدی همراه شد.

به گزارش ماین نیوز، گزارش جدید مرکز آمار ایران از تغییرات قیمتی این شاخص حاکی است که بیشترین سهم در افت شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در فصل بهار امسال نسبت به زمستان سال 93، مربوط به بخش کانی های فلزی بوده است.

در بهار سال جاری شاخص قیمت کانی های فلزی با 4.7درصد افت مواجه شد که این امر به سبب کاهش فعالیت استخراج سنگ های آهنی پدیدار شد. تغییر فعالیت در این بخش نیز تحت تاثیر کاهش قیمت ماده معدنی سنگ آهن به وقوع پیوست. گزارش مرکز آمار نشان می دهد در فصل بهار 94، شاخص قیمت تولیدکننده سرب روی با 19.9درصد تنزل همراه شد که دلیل آن افت قمیت ماده معدنی آن عنوان شده است. این شاخص برای سنگ طلا نیز با کاهش 15.1درصدی مواجه شد که دلیل آن نیز افت بهای ماده معدنی طلا بوده است.

مرکز آمار در همین حال تاکید کرده که شاخص کل قیمت تولید کننده بخش معدن نسبت به فصل مشابه در سال 93 از افزایش 18.7درصدی برخوردار شد.

اما در شرایطی که کانی های فلزی در بهار امسال نسبت به فصل قبل از آن، روند کاهشی را طی کرده اند کانی های غیرفلزی حرکتی معکوس و رو به بالا را پشت سرگذاشته اند. در فصل نخست سال 94، شاخص قیمت استخراج سایر کانی ها، متوسط رشد 3.9درصدی را به ثبت رساندند که این امر به سبب افزایش این شاخص در استخراج سنگ آهک با افزایش 7.2درصدی، سنگ لاشه با رشد 9.8درصدی، سنگ تزئینی با افزایش 1.4درصدی، شن و ماسه با رشد 1.8درصدی و سنگ گچ با افزایش 5.3درصدی بوده است.

در این فصل شاخص قیمت تولیدکننده خاک سرخ و زرد، فلدسپات، آنتیموان و صدف دریایی تغییری نسبت به فصل قبل (زمستان93) نداشت.

شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن ، تغییرات قیمت مواد معدنی تولیدشده به منظور فروش را نشان می دهد. این شاخص، مهمترترین ابزار بررسی عرضه مواد معدنی و اندازه گیری روند قیمت است و کاربردهای گوناگونی از جمله برآورد حساب های ملی کشور به قیمت های ثابت های و ارزیابی برنامه های توسعه اقتصادی دارد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا