مهم‌ترین مشکل صنعت نساجی چیست؟

مهم‌ترین مشکل صنعت نساجی چیست؟

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی مهم‌ترین دلیل تشدید رکود در صنعت نساجی را انباشت تعداد زیادی کالا در انبار‌ها و افزایش قاچاق پوشاک عنوان کرد و گفت: باید صنعت نساجی را از این بحران‌ها نجات داد.

سعید حسین‌زاده با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های اروپایی به ایران سفرکرده‌اند و با مقامات بخش صنعت دیدارهایی داشتند، درباره رونق صنعت نساجی در این زمان و ایجاد زمینه‌های همکاری با خارجی‌ها گفت: گرچه رفت و آمدهایی صورت گرفته است، اما این دیدار‌ها هنوز نتیجه‌ای در صنعت نساجی نداشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، وی اظهار کرد: صنعت نساجی و پوشاک در کشور نیازمند تجهیزات زیربنایی است، از این رو در مدت اخیر نیز به دنبال مشارکت با شرکت‌های مختلفی برای قراردادهای پوشاک بوده است؛ اما هنوز در این زمینه کار جدی صورت نگرفته است.

به گفته رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی، صنعت نساجی پس از برداشته شدن کامل تحریم‌ها در صورتی می‌تواند با سایر صنایع رقابت کند که در ابتدا در داخل کشور مود توجه قرار گیرد، چرا که صنعت نساجی در کشور دارای چندین مزیت از جمله نیروی کار، انرژی و مواد اولیه است که هر یک می‌توانند بر بازار پوشاک تاثیرگذار باشند.

وی افزود: ازاین رو باید این کار به صورت استراتژیک صورت گیرد زیرا در حال حاضر چشم تولید کنندگان به برجام و نتایج حاصل از برداشته شدن تحریم‌ها است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی گفت: در صورتی که به این صنعت توجه شود، اشتغال‌زایی خوبی صورت می‌گیرد، همچنین قوانینی برای سرمایه‌گذاری مشترک در این زمینه ایجاد خواهد شد.

وی در پاسخ به چرایی تشدید رکود صنعت نساجی در سه ماه گذشته، اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل تشدید رکود این است که تولید کنندگان با انباشت کالا رو به رو هستند؛ همچنین در سال‌های اخیر نیز با قاچاق کالا و پوشاک جلوگیری جدی نشده است.

حسین‌زاده تاکید کرد: در حال حاضر تاثیر قاچاق بر تولیدات داخلی به گونه‌ای چشمگیرشده است که رقیب ناجوانمردی در مقابل تولید کننده قرار گرفته است و بازار را به تسخیر و تولید کنندگان را به زانو در آورده است. در طول سال‌های اخیر واردات قاچاق کالا در بخش پوشاک و نساجی به معضلی تبدیل شده است که به تثبیت رکود در این بخش انجامیده است و تولید کنندگان نیز دچار بحران شدیدی شده‌اند که اگر به زودی به داد آن‌ها نرسند، با بحران شدیدتری همراه می‌شوند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی افزود: به نظر می‌رسد دولت باید با برخی مشوق‌ها تولید کننده را به تولید بیشتر تشویق کند، در حال حاضر تولید کنندگان دچار یاس و ناامیدی شده‌اند چرا که قوانین موجود در کشور برای تولیدکنندگان داخلی، زمینه را برای قاچاق بیشتر فراهم می‌کند.
 
وی با بیان اینکه قوانین کسب و کار یکی دیگر از دلایل کاهش تولیدات داخلی و سد راه صنعت نساجی است، افزود: هیچ‌گونه قانون مشوق برای تولید کننده داخلی وجود ندارد، در حال حاضر در مقایسه تولیدات داخلی با رقیب پوشاک کشور که ترکیه است، مزایایی در اختیارشان قرار گرفته است که در زمان رکود‌ این کشور، ایران که خود در رکود است، به تسخیر بازار ترکیه درآمده است.

حسین‌زاده اظهارکرد: اما این قوانین برای تولید کننده داخلی به گونه‌ای شده است که به غیر از وعده و وعید برای تولید کننده، فعالیت دیگری صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه به تازگی دولت برنامه‌هایی برای خروج رکود از بخش صنعت ترتیب داده است و اینکه آیا دولت می‌تواند برای صنعت نساجی نیز برنامه‌ای داشته باشد، اظهار کرد: در ابتدا باید تحریک بازار با اعطای مشوق‌هایی به تولید کننده آغاز شود و پس از آن نیز تولید کننده بتواند تولید نهایی را با قیمت تمام شده مناسب در اختیار مصرف کننده قرار دهد.
 
رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی گفت: با توجه به رکود موجود در بازار و وجود مشکلات به وجود آمده میان روسیه و ترکیه، در حال حاضر فشار رکود بازارهای ترکیه با تسخیر بازار ایران جبران می‌شود از این رو ایران نیز می‌تواند رکود خود را به واسطه بازارهای همسایه نجات دهد.

وی افزود: اگر ایران در این شرایط به داد بازارهای خود نرسد، به طور قطع در سال‌های آینده فاجعه‌ای در زمینه تولید پوشاک خواهد داشت. چرا که اگر قرار باشد علاوه بر تولیدات و تجهیزات نیروی انسانی را در این زمینه از دست بدهد، دیگر چیزی از این صنعت باقی نمی‌ماند.

حسین‌زاده تصریح کرد: به طور مثال همانگونه که هنگام خروج افغان‌ها از برخی صنایع، بازار برای مدتی سکته کرد، اما بلافاصله نیروی کار ایرانی جای آن‌ها را گرفت و بازهم تولیدات جانی دوباره گرفتند، حال اگر مجددا نیروی کار را از دست بدهیم، بحران جدی‌تر در صنعت نساجی ایجاد می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا