صنایع‌بورسی آسیب‌پذیردر‌برابرقیمت‌نفت‌کدامند؟

صنایع‌بورسی آسیب‌پذیردر‌برابرقیمت‌نفت‌کدامند؟

یک کارشناس بازار سهام معتقد است: بالغ بر 60 تا 70 درصد بازار سرمایه به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر روند قیمت نفت قرار دارد. گروه پتروشیمی‌ها، فرآورده‌های نفتی از صنایعی هستند که به صورت مستقیم از قیمت نفت تاثیر می‌گیرند.

سیدسلمان نصیرزاده اظهار کرد: از آنجا که اقتصاد کشور تقریباً تک‌محصولی است و به دلیل عرضه و صادرات نفت و فراورده‌های آن به صورت خام، از سودآوری محصولات با ارزش افزوده بالاتر مشتقات نفتی بهره می‌برد، پس تاثیراتی که صنایع کشور از افت قیمت نفت می‌گیرند به شدت بالاست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، این تحلیلگر بازار سهام افزود:  در حال حاضر با توجه به وجود یک ‌سری ابهامات که در خصوص چشم‌اندازهای منفی که از کاهش قیمت نفت و هم‌چنین اقتصاد داخلی کشور که متاثر از سیاست‌های انقباضی و انضباط مالی که توسط دولت صورت می‌گیرد و فضای رکودی شکل گرفته شده است و فضایی را ایجاد کرده که عمدتا باعث ایجاد یک فضای سفته‌بازی و بازار سازی برای بورس شده و چون که دقیقا چشم‌انداز بازار مشخص نیست و بحث برداشته شدن تحریم‌ها نیز در پیش است،  به هرحال می‌توان گفت قیمت نفت کلیت فضای اقتصاد کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است.

نصیرزاده خاطر نشان کرد: سیاست‌های دولت در حال حاضر معطوف  به افت قیمت نفت شده و به نوعی می‌توان گفت خود را با افت قیمت آن هماهنگ کرده است.از طرفی در بازارهای بین‌المللی، در بخش صادرات با کاهش قیمت‌های جهانی مواجه هستیم که به همین دلیل یک روند منفی شکل گرفته و باید منتظر ماند و ببینیم که در حوزه بازارهای جهانی چه اتفاقی می‌افتد؟

قیمت نفت بر کدام صنایع اثر می‌گذارد؟
نصیرزاده معتقد است: بالغ بر 60 تا 70 درصد بازار سرمایه به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر روند قیمت نفت قرار دارد. گروه پتروشیمی‌ها، فرآورده‌های نفتی از صنایعی هستند که به صورت مستقیم از قیمت نفت تاثیر می‌گیرند.

این تحلیلگر بازار سهام ادامه داد: همچنین از آنجا که به دنبال کاهش قیمت نفت، قیمت سهام صنایع  چون فلزات، مشتقات نفتی، محصولات پتروشیمی و... نیز، افت پیدا می‌کنند پس در نتیجه گروه‌های معدنی و فلزات اساسی تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند. که با افت قیمت این گروه‌ها، کاهش تقاضا در این صنایع اتفاق می‌افتد.

این فعال بازارسهام خاطر نشان کرد: حال اگر رکود داخلی را نیز، لحاظ کنیم متوجه می‌شویم که صنایع دیگر مانند صنعت سیمان، کاشی، صنایع مرتبط با بخش عمرانی و ساخت‌وساز هم، تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا