اوضاع عجیب و وخیم مالی دولت

اوضاع عجیب و وخیم مالی دولت

با نفت 29 دلاری درآمد ماهانه دولت از فروش نفت 3.1 هزار میلیارد تومان می‌شود و این در حالی است که دولت باید ماهانه به شیوه فعلی 3.4 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی بپردازد و علاوه بر این ماهانه 10 هزار میلیارد تنها حقوق کارمندان دولت است.

 قیمت نفت در هر بشکه به کمتر از 30 دلار رسیده و درآمد دولت از محل فروش نفت روزانه 3200 میلیارد تومان خواهد بود، بودجه عمرانی (طبق گزارش بانک مرکزی) در بهار سال جاری 94 درصد کاهش یافته است و دولت نه تنها در پرداخت هزینه‌های عمرانی که در پرداخت هزینه‌های جاری خود مانده است. اما با این تفاسیر معاون اول رئیس جمهور می‌گوید: دولت همچنان به پرداخت یارانه‌ها ادامه خواهد داد و سخنگوی دولت هم با گذشت حدود یک ماه از تاخیر در ارسال لایجه بودجه می‌گوید: دولت هنوز تصمیمی در مورد یارانه‌ها نگرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، کاهش قیمت نفت و رسیدن آن به کمترین حد ممکن سبب شده گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد برنامه‌های دولت عنوان شود. یارانه‌ها و نحوه ادامه دادن به آن اما مهمترین مساله‌ای است که باید دید دولت در سال 95 چه برنامه‌ای برای آن دارد؟

موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر اقتصاد کشور به تسنیم گفته است: به دلیل کاهش قیمت نفت و کسری بودجه، در یکی دو ماه اخیر حقوق کارمندان دولت به‌موقع پرداخت نشده و این نگرانی به وجود آمده که دولت در ماه‌های آخر سال نیز با کمبود نقدینگی‌ نتواند حقوق کارمندان را سر وقت پرداخت کند.

 در حالی که قیمت نفت دولت را در پرداخت حقوق کارمندان خود با مشکل مواجه کرده، انتظار می‌رود برنامه جدی‌ای در مورد یارانه‌ها از سوی دولت در بودجه سال 95 ارائه شود. اما به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور در جریان بازدید از وزارت نیرو در پاسخ به این سوال که هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده چه خواهد شد؟ گفته است: هدفمندی یارانه‌ها در سال ‌آینده نیز ادامه خواهد داشت.

البته اسحاق جهانگیری به کاهش 70 دلاری قیمت نفت اشاره کرده و گفته است: وقتی نفت به 30 دلار کاهش می‌یابد حتماً در بودجه دولت اتفاقات مهمی می‌افتد. اما چه اتفاقاتی؟ جهانگیری پاسخ این سوال را نداده و محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم به یک توضیح مبهم و کلی اکتفا کرده و گفته است: «دولت تمایل ندارد هدفمندی یارانه‌ها به رویه‌ای که تاکنون اجرا شده، ادامه پیدا کند.» دو پاسخی که نشان می‌دهد با گذشت نزدیک به یک ماه از موعد قانونی ارسال لایحه بودجه به مجلس دولت هنوز چگونگی شیوه ادامه یارانه‌ها را نمی‌داند.

درآمد نفتی دولت کمتر از هزینه پرداخت یارانه
قیمت نفت در یک سال اخیر آن چنان سقوط کرده که برخی مقامات نفتی اعلام می‌کنند درآمد ماهانه نفت کشور از یارانه نقدی ماهانه هم کمتر شده است.

در حال حاضر درآمد ماهانه نفتی کشور با صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به قیمت 29 دلار  به ماهانه در حد 870 میلیون دلار رسیده که با احتساب دلار سه هزار و 600 تومانی درآمد ریالی کل فروش نفت سه هزار و 132میلیارد تومان است، در حالی که هزینه دولت بابت پرداخت یارانه نقدی در هر ماه به حدود سه هزار و 400 میلیارد تومان می‌رسد.

یعنی با این احتساب اگر قرار باشد دولت کل منابع حاصل از فروش نفت را تنها صرف پرداخت یارانه‌ها به شیوه فعلی کند، باز هم ماهانه 268 میلیارد تومان کسری خواهد داشت. این در حالی است که دولت علاوه بر یارانه‌ها هزینه‌های بسیار دیگری هم دارد؛ هزینه‌های عمرانی یا حقوق کارمندان دولتی تنها دو محل هزینه‌ای بزرگ برای دولت است.

به گفته نوبخت دولت ماهانه 10 هزار میلیارد تومان به کارمندان خود حقوق می‌دهد که این به معنای هزینه سالانه 120 هزار میلیارد تومانی است که گفته شده احتمالا در سال آینده بین 12 تا 14 درصد به این میزان اضافه شود که رقم درشتی برای دولت است. با این حساب اگر قرار باشد دولت تنها با پول نفت حقوق کارمندان خود را بپردازد با کسری هفت هزار میلیارد تومانی ماهانه مواجه خواهد شد.

هزینه‌های عمرانی هم دومین قلم درشت هزینه‌های دولتی است که آنطور که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت در سال 94 در پرداخت این هزینه‌ها کاملا ناکام بوده است. گزارش نماگرهای اقتصادی بهار 94 که بانک مرکزی منتشر کرد، نشان می‌دهد عملکرد عمرانی دولت روحانی در سه‌ماهه اول سال جاری تنها 39میلیارد تومان بوده است، این در حالی است که بودجه عمرانی مصوب امسال 47هزار و 390میلیارد تومان است.

بنابراین طبق آمار رسمی بانک مرکزی، عملکرد عمرانی دولت روحانی در بهار امسال کاهش 99.4درصدی داشته است. همچنین فعالیت عمرانی دولت روحانی از محل بودجه 94 در فروردین ماه صفر، در اردیبهشت ماه 35 میلیارد تومان و در خرداد ماه هم چهار میلیارد تومان بوده است.

مخمصه یارانه‌ها و ادامه یارانه اقتصاد به سیاست
 حال در شرایطی که دولت برای تامین هزینه‌های جاری و عمرانی خود به مشکل خورده، مخمصه یارانه‌ها هم دولت را گرفتار خود کرده است. قرار بود به موجب قانون بودجه سال 94 دولت یارانه شش میلیون نفر را حذف کند. اما این حذف شش میلیون نفری نه تنها انجام نشده که انجام آن هم چندان تاثیری در هزینه‌های دولت نخواهد گذاشت.

چون تاکنون تنها دو میلیون و 943 هزار نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف شده و از این طریق دولت ماهانه 133 میلیارد تومان در پرداخت یارانه‌های نقدی در هر ماه صرفه‌جویی کرده که معادل 3.8 درصد یارانه ماهانه‌ای است که می‌پردازد. حتی اگر دولت شش میلیون نفر را هم از همان فروردین ماه حذف می‌کرد در نهایت می‌توانست ماهانه 273 میلیارد و در 12 ماه سه هزار و 276 میلیارد تومان در پرداخت یارانه‌های نقدی صرفه‌جویی کند.

بر این اساس اگرچه شاید تاکنون نفت بالای 100 دلاری در دولت قبل و نفت 50 دلاری در دولت روحانی، امکان حذف دیگر هزینه‌ها به نفع یارانه‌ها را می‌داد اما در سال آینده اگر قیمت نفت در محدوده فعلی بماند دولت درامدی نخواهد داشت که بخواهد آن را صرف پرداخت یارانه‌های نقدی کند. مگر آنکه دولت به مالیات دلخوش کرده باشد!

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا