رئیس سازمان توسعه تجارت:

هزینه‌ حمل‌ونقل صادرات در ایران 2 برابر کشورهای صنعتی است

هزینه‌ حمل‌ونقل صادرات در ایران 2 برابر کشورهای صنعتی است

رئیس کل سازمان توسعه تجارت هزینه‌ حمل‌ونقل کالاهای صادراتی ایران را دو برابر کشورهای صنعتی عنوان و اعلام کرد: سهم حمل‌ونقل صادرات در کالاهای نیمه‌فرآوری شده 18 تا 25 درصد و در کالاهای خام 30 تا 35 درصد قیمت تمام شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ولی‌الله افخمی راد - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - امروز (یکشنبه) در اولین همایش تخصصی حمل‌ونقل صادراتی گفت: سهم حمل‌ونقل صادرات در کشورهای صنعتی حداکثر 18 درصد است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در کشور ما هزینه‌های حمل‌ونقل کالاهای صادراتی تقریبا دو برابر کشورهای صنعتی است.

وی پایین بودن توان عملیاتی بنادر را از دیگر مواردی دانست که در بحث حمل‌ونقل کالاهای صادراتی باید به آن توجه شود.

توان عملیاتی بنادر ایران یک چهارم امارات است

افخمی راد ادامه داد: توان عملیاتی بنادر ایران در سال 2014 پنج میلیون و 163 هزار TEU، در امارات متحده عربی 21 میلیون TEU و در چین 182 میلیون TEU است که با نگاهی به این آمار متوجه می‌شویم که سهم کشورمان بسیار ناچیز است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هزینه‌های بندری در کشورمان زیاد است، گفت: به عنوان مثال در بندر شهید رجایی به ازای هر کانتینر حدود 43 دلار هزینه صرف می‌شود که این رقم در راس‌الخیمه یا فجیره 13 دلار و در عمان هفت دلار است. همچنین مدت‌زمان بارگیری در بندرعباس چهار روز و 9 ساعت و 45 دقیقه اندازه‌گیری شده است.

خودمالکی کامیون‌ها و فقدان شرکت‌های حمل‌ونقلی؛ معضل دیگر حمل و نقل بین‌المللی

رئیس کل سازمان توسعه تجارت معضل دیگر حمل‌ونقل بین‌المللی را موضوع خودمالکی کامیون‌ها و فقدان شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در کشور دانست و گفت: ناوگان حمل‌ونقل داخلی ما بسیار ضعیف است و جا دارد شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی در جهت ارتقای کیفی کامیون‌هایی که در اختیارشان است اقدامی جدی انجام دهند.

افخمی راد در عین حال با تاکید بر اینکه ناوگان هوایی کشور به دلیل تحریم نتوانسته بازسازی لازم را انجام دهد، تاکید کرد: صنعت هوایی کشور ناچار به استفاده از ناوگان قدیمی است و فرودگاه‌های ما علی‌رغم موقعیت خوبی که کشورمان دارد به هیچ‌وجه توان کسب درآمد از بابت ترانزیت هوایی را ندارند و فرودگاه امام خمینی(ره) در مقایسه با فرودگاه‌هایی که در منطقه وجود دارد ضعیف است؛ بنابراین ضرورت دارد اقدامات اساسی در توسعه و بازسازی این فرودگاه‌ها صورت گیرد که بتوانند منشأ درآمد خوبی برای کشور باشند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در بخش ترانزیت جاده‌ای، کشورمان از امکان خوبی برخوردار است، افزود: جاده ابریشم مورد توجه کشورهای شرقی قرار گرفته و به خصوص چین منابع سنگینی برای احیای جاده ابریشم در نظر گرفته است که ضرورت دارد ایران هم در این زمینه تمهیداتی بیاندیشد.

امیدواری نسبت به افزایش درآمدهای ارزی

افخمی راد در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه قیمت حمل‌ونقل در هزینه تمام شده کالاها بسیار قابل توجه است، گفت: باید دلایل این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و زمینه ارائه کالاها با کیفیت مطلوب و قابل رقابت در بازارهای هدف فراهم شود.

وی گفت: حضور هیات‌های متعددی که به کشور آمده‌اند نشان از تحول اساسی است و ایران در نظام بین‌المللی جایگاه واقعی خودش را پیدا کرده و اقدامات اساسی در توسعه اقتصادی کشور صورت خواهد گرفت.

افخمی راد در عین حال بیان کرد: امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها زمینه فعالیت بیشتری برای اقتصاد کشور فراهم شود و با توجه به کاهش هزینه هایی که از باب برداشته شدن تحریم بانکی خواهیم داشت، رقابت‌پذیری کالاها در عرصه بین‌المللی و درآمدهای ارزی کشور افزایش یابد؛ البته باید بپذیریم مسیری سخت و دشوار در پیش داریم.

وی با بیان اینکه باید ظرفیت‌های موجود را در حداکثر امکان به کار گیریم، گفت: ظرفیت‌سازی جدید برای توسعه کالاهای قابل عرضه به ویژه در کشورهای همسایه باید فراهم شود و از طرفی باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که چگونه می‌توان با کاهش قیمت در عرضه کالا، شاهد رقابت‌پذیری بیشتر کالاها باشیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا