همه تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند که اقتصاد چین در سال 2016 برای کل جهان اهمیت دارد

اقتصاد چین از نظر همه تحلیل‌گران مهم است

اقتصاد چین از نظر همه تحلیل‌گران مهم است

هیتر استوارت/تحلیل‌گر

پژوهش‌هایی که در زمینه وضعیت صنعت در چین منتشر شد به عنوان نخستین داده در سال میلادی جدید بسیار مناسب بود. تحلیل‌گران اقتصادی در زمینه خطراتی که اقتصاد چین با آن مواجه است به چند دسته تقسیم شده‌اند اما همگی بر این باورند که چگونگی عملکرد اقتصاد این کشور تأثیر عمیقی روی اقتصاد سایر نواحی دنیا در سال 2016 خواهد گذاشت.

اما افراد بدبینی نیز وجود دارند که می‌گویند دولت چین آمار اغراق‌شده و غیرواقعی ارائه می‌دهد. آن‌ها معتقدند رشد واقعی اقتصاد در چین بسیار کمتر است. برخی حتی برآورد کرده‌اند که رشد اقتصادی این کشور در حال حاضر 3درصد است

افراد خوشبین به طبقه متوسط چین اشاره می‌کنند که بسیار زیاد و در حال رشد است. این طبقه نسبت به هر بحران نوظهوری در کشور چین واکنش نشان می‌دهند. البته رژیم اقتدارگرایی در چین وجود دارد که به سیاتگذاران اجازه می‌دهد برای تغییرات اقتصادی هر گونه فشاری را وارد کنند.

آمار و ارقام رسمی دولت چین نشان می‌دهد رشد اقتصادی روی 6.5درصد به ثبات رسیده‌است. این رقم نسبت به ارقام دورقمی رشد اقتصادی در دوران پیش از بحران بزرگ اقتصادی بسیار پایین است. اما هنوز با مرحله سقوط فاصله دارد.

اما افراد بدبینی نیز وجود دارند که می‌گویند دولت چین آمار اغراق‌شده و غیرواقعی ارائه می‌دهد. آن‌ها معتقدند رشد واقعی اقتصاد در چین بسیار کمتر است. برخی حتی برآورد کرده‌اند که رشد اقتصادی این کشور در حال حاضر 3درصد است.

تابستانی که گذشت برای چین حاشیه‌های بسیاری داشت. پکن ارزش یوآن در برابر دلار را کاهش داد. این دستکاری در ارز کشور باعث بروز اختلالات و نوسانی در بازارهای جهانی شد و واکنش‌هایی را به همراه داشت. تصمیم پکن نشان می‌داد که مقامات چینی دیگر همانند سابق کنترلی روی ارز خود ندارند.

چین در برنامه‌های پنج‌ساله جدید خود سعی دارد از مدل صادرات‌محور خارج شود و به سمت مدلی حرکت کند که بر محور مصرف داخلی بنا شده‌است. در حقیقت مصرف داخلی تضمین‌کننده رشد اقتصادی خواهد بود. البته تقاضای داخلی هنوز به این مرحله نرسیده‌است.

چالش‌های رشد اقتصادی و تنش‌های سیاسی که بر سر آن وجود دارد احتمالاً در سال 2016 شدیدتر خواهد شد به ویژه اگر فدرال رزرو امریکا به نرخ بهره‌های طبیعی بازگردد. به یوآن چین نیز اجازه داده نمی‌شود که فاصله زیادی با دلار بگیرد.

اما دلار همچنان در مسیر صعود است و باعث قدرتمندتر شدن اقتصاد ایالات متحده امریکا می‌شود. هر چه قدرت اقتصاد امریکا بیشتر شود نرخ بهره نیز افزایش بیشتری خواهد یافت. این مسائل شرایط را برای رقابت یوآن چینی‌ها دشوارتر می‌کند.

اگر پکن به طور ناگهانی تصمیم بگیرد ارزش یوآن را پایین بیاورد آسیب بسیاری به صادرات رقبا وارد خواهد کرد و برای اقتصاد جهان مشکلاتی را به بار خواهد آورد. به هر حال اقتصاد چین در هر وضعیتی باشد برای کل جهان اهمیت دارد.

منبع: گاردین

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا