مهر گزارش می‌دهد

تعطیلی ۱۷ ساله یک صنعت لرستان/ وقتی همه از چرم و پوست می‌پرسند

تعطیلی ۱۷ ساله یک صنعت لرستان/ وقتی همه از چرم و پوست می‌پرسند

خرم‌آباد - مجتمع پوست و چرم استان لرستان با در اختیار داشتن هکتارها زمین و سوله در رکود و تعطیلی کامل است تا همه از سرنوشت نامعلوم این واحد بی‌خبر باشند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: صنعت پوست و چرم لرستان بیش از ۱۷ سال است در حالت کما به سر می‌برد و هنوز امیدوار به تلاشی است که می‌تواند احیا این صنعت بزرگ در لرستان را به دنبال داشته باشد.

لرستان با دارا بودن بیش از ۶.۵ میلیون واحد دامی سبک و سنگینی به‌عنوان قطب دام‌پروری کشور مطرح است که این استعداد در کنار دیگر شاخصه‌هایی چون نزدیکی به بازارهای کشورهای عربی حوزه خلیج و فارس و عراق به‌منظور توسعه صادرات چرم و پوست می‌تواند به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کارخانه‌ها پوست و چرم، خود را مطرح کند.

لرستان می‌تواند «چرم شهر» غرب کشور باشد

مدیرعامل شرکت پوست و چرم لرستان در این رابطه بابیان اینکه این شرکت طی سال ۹۰ طی فرایندی از بنیاد مستضعفان به ما واگذار شد اظهار داشت: در این راستا نقش مدیریت ارشد لرستان در رابطه با احیا واحدهای تولیدی استان به‌خصوص مجتمع پوست و چرم استان بسیار تأثیرگذار بوده است.

سام نژاد با تأکید بر اینکه با پیگیری‌های مدیریت ارشد لرستان کار احیا مجتمع پوست و چرم لرستان در دستور کار قرارگرفته شده است عنوان کرد: علیرغم وجود مشکلات متعدد در حوزه واحدهای تولیدی استان با درایت مدیریت ارشد لرستان ظرفیت‌هایی که امکان استفاده از آن‌ها نبود در حال راه‌اندازی هستند.

مدیرعامل مجتمع پوشت و چرم لرستان با تأکید بر اینکه حوزه پوست و چرم لرستان در دنیا معروف است عنوان کرد: این استان می‌تواند در کنار استان‌های دیگر مانند تبریز، مشهد و ورامین به یکی از قطب‌های حوزه پوست و چرم کشور تبدیل شود.

سام نژاد با تأکید بر اینکه لرستان می‌تواند به چرم شهر غرب کشور تبدیل شود افزود: مجتمع پوست و چرم لرستان در زمینی به مساحت ۱۸.۵ هکتار وجود داشته و می‌توان آن را به‌عنوان یک‌قطب و خوشه صنعتی جلو ببریم.

رؤیاهایی برای پوست و چرم لرستان

وی بابیان اینکه تحقق این امر استفاده از تکنولوژی جدید است عنوان کرد: لازمه ایجاد تکنولوژی جدید در این مجتمع سرمایه‌گذاری سنگین است که در این راستا برای تحقق این امر ما از یک سرمایه‌گذار خارجی برای مشارکت در احیا مجتمع پوست و چرم دعوت به همکاری کردیم.

مدیرعامل مجتمع پوست و چرم لرستان بابیان اینکه دو سال پیش از یک سرمایه‌گذار خارجی برای رسیدن به بازارهای هدف دعوت به همکاری و مشارکت کردیم گفت: اما به دلیل یک سری مشکلات مانند تحریم و مشکلات دیگر موانعی برای اجرای این کار ایجاد شد.

سام نژاد بابیان اینکه در ابتدای کار و برای احیای مجتمع پوست و چرم مقرر شد این مجتمع در قالب دو فاز اجرایی شود گفت: در ابتدا تصمیم بر این شد هشت هزار جلد چرم سبک بزی و گوسفندی و دو هزار جلد چرم سنگین گاوی به میزان تولید این مجتمع برای تنوع در تولید اضافه کنیم.

وی همچنین تولید مصنوعات کیف و کفش، البسه، کمربند و ... نیز برای تولید در این مجتمع لحاظ شد افزود: همچنین مقرر شد که دو قرارداد نیز با شریک ایتالیایی خود منعقد کنیم که این شریک تجهیزات و دانش فنی لازم در حوزه پوست و چرم در اختیار ما قرار دهد.

مدیرعامل مجتمع پوست و چرم لرستان بابیان اینکه در قالب این قرارداد دو سال دانش فنی با پرداخت سه میلیون یورو در اختیار ما قرار داده می‌شد گفت: همچنین مقرر شد این شریک ایتالیایی ۳۰ درصد محصول این مجتمع را نیز خریداری کند.

سام نژاد بابیان اینکه این امر به دلیل تحریم‌ها و همچنین نبود صنایع محقق نشد گفت: متأسفانه ایجاد برخی مشکلات موجب شد که شاهد پسرفت و توقف کار باشیم.

تنزل تولید چرم به سالامبور

وی بابیان اینکه بعد از ایجاد این مشکلات با پیشنهاد سازمان صنعت، معدن و تجارت مقرر شد که فعلاً در ابتدا کار خود را در مجتمع پوست و چرم در حد تولید سالامبور شروع کنیم گفت: این امر نیازمند پرداخت تسهیلاتی به‌اندازه ۱۰۰ میلیارد ریال و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم مانند آب، برق و گاز است.

مدیرعامل مجتمع پوست و چرم لرستان بابیان اینکه هم‌اکنون پست برق این مجتمع به دلیل بدهی از سوی شرکت برق استان تعطیل‌شده است بیان داشت: همچنین دو چاه عمیق در این مجتمع وجود دارد که باگذشت سال‌ها تعطیلی نیاز دارند که از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان لایروبی شوند.

سام نژاد همچنین با تأکید بر لزوم ایجاد زیرساخت گاز برای مجتمع پوست و چرم لرستان از سوی شرکت گاز ادامه داد: درگذشته بیش از ۱۰ هکتار زمین این مجتمع توسط کشاورزان مورداستفاده قرارگرفته شده که بعد از دو سال پیگیری موفق به خلف ید آن‌ها شدیم.

تعطیلی ۱۷ ساله یک صنعت/وقتی همه از پوست و چرم می‌پرسند

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در این رابطه با تأکید  بر اینکه سرمایه‌گذار مجتمع پوست و چرم لرستان باید هرچه سریع‌تر برای احیا این مجتمع شریک اقتصادی خود را پیدا کند اظهار داشت: این مجتمع بیش از ۱۷ سال تعطیل بوده و باید هرچه زودتر زمینه احیا آن فراهم شود.

وی بابیان اینکه هرجایی که می‌رویم مردم می‌پرسند که مجتمع پوست و چرم چه شد؟ ادامه داد: پیشنهاد ما این است که سرمایه‌گذار این مجتمع یک شریک اقتصادی مانند سازمان اقتصادی کوثر را برای مشارکت به همکاری دعوت کند.

استاندار لرستان بابیان اینکه به‌طور حتم من با سازمان اقتصادی کوثر برای سرمایه‌گذاری در این مجتمع رایزنی خواهم کرد بیان داشت: مجتمع پوست و چرم ظرفیت بسیار بزرگی در لرستان محسوب می‌شود و این در حالی است که در حال حاضر به معضلی در استان تبدیل‌شده است.

پوست و چرم از زیرخاک بیرون کشیده شود

بازوند با تأکید بر اینکه درصورتی‌که این مجتمع در استان احیا شود بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ فرصت شغلی در لرستان ایجاد می‌شود گفت: ارزش ریالی این مجتمع هم‌اکنون بیش از ۶۰ میلیارد تومان است و این در حالی است که تعطیل مانده است.

وی با تأکید بر اینکه ما باید تلاش کنیم که این سرمایه را از زیرخاک بیرون آوریم تصریح کرد: باید با اقدامات لازم این واحد را وارد اقتصاد استان کنیم تا در سفره مردم نقش داشته باشد.

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه مجتمع پوست و چرم به یک مطالبه عمومی برای مردم لرستان تبدیل‌شده است عنوان کرد: ما باید در این رابطه پاسخگوی مردم باشیم.

بازوند با تأکید بر اینکه اگر این مجتمع از سوی سرمایه‌گذار آن احیا نشود ممکن است خدایی ناکرده این فکر ایجاد شود که دنبال ارزش‌افزوده است ادامه داد: مردم این استان اشتغال می‌خواهند و باید این امروز  سوی ما محقق شود.

لزوم احیا مجتمع به کما رفته پوست و چرم لرستان

وی با تأکید بر اینکه درصورتی‌که کار احیا مجتمع پوست و چرم از سوی سرمایه‌گذار آن آغاز شود ما به‌طور حتم زیرساخت‌های لازم را برای این مجتمع ایجاد خواهیم کرد گفت: در این راستا سرمایه‌گذار این مجتمع نیز باید ظرف یک ماه آینده طرح احیا این مجتمع را به ما ارائه بدهد و اقدامات لازم را برای گرفتن شریک اقتصادی انجام دهد.

به‌هرروی با توجه به بافت دامداری استان لرستان و مرغوبیت پوست دام در این منطقه می‌توان شرایط لازم را برای توسعه صنعت چرم فراهم کرد که راه‌اندازی کارخانه پوست و چرم لرستان می‌تواند مهم‌ترین نقش را در این حوزه ایفا کند.

امید می‌رود حضور سرمایه‌گذار جدید برای پوست و چرم در لرستان موجب ایجاد بارقه امید برای احیا مجتمع به کما رفته پوست و چرم لرستان باشد تا یکی از صنایع تعطیل و راکد استان پس از ۱۷ سال دوباره به چرخه تولید بازگردد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا