یک استاد دانشگاه مطرح کرد

تاثیر اقتصاد مقاومتی بر گردشگری

تاثیر اقتصاد مقاومتی بر گردشگری

یک استاد دانشگاه مشکل موجود در عرصه گردشگری را نداشتن الگوی مناسب گردشگری یا استفاده ناشیانه از الگوی معاصر موجود دانست.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر محمد هادی همایون در نشست خبری کنگره اقتصاد مقاومتی درباره‌ بازطراحی الگو‌ی بومی گردشگری گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که تکیه بر الگوهای بومی دارد. من چند سالی که در حوزه جهانگردی مطالعه کردم متوجه شدم همه مسائل موجود در عرصه‌ جهانگردی به یک خلاء که نداشتن الگوی صحیح است بر می‌گردد و ما می‌خواهیم ناشیانه از الگوی موجود معاصر که بیشتر در تمدن غرب شکل گرفته استفاده کنیم.

وی افزود: اولین چیزی که برای گسترش گردشگر به ذهن می‌رسد، درآمدی است که نصیب کشور می‌شود و همیشه دو منبع نفت و گردشگر به عنوان دو منبع اصلی درآمد کشور حساب می‌شوند و من نگران هستم که این نگاه در الگوی اقتصاد مقاومتی گردشگری نیز توسعه پیدا کند و ما را با معضلاتی که نفت با آن درگیر است مواجه کند.

همایون خاطرنشان کرد: با توجه به مطالعاتی که طی 20 سال اخیر در کشورهای توسعه یافته انجام شده، آنها هم از لحاظ ورود جهانگرد به کشورشان و هم از لحاظ درآمد در سطوح بالا قرار دارند. از سوی دیگر هر کشوری که جهانگرد بیشتری وارد آن شود، درآمد و ارز بیشتری هم نصیبش می‌شود، ولی موضوع سومی که جای تأمل بیشتری دارد این است که این کشورها در کنار درآمد حاصل از ورود جهانگرد، هزینه‌های بالایی برای زیرساخت‌ سازی ورود جهانگرد از جمله صنعت هواپیمایی، هتل، جاده، گمرک، بازار و نظایر آن انجام می‌دهند که تقریبا این هزینه‌ها با درآمد حاصل از جهانگرد مساوی یا شاید در برخی موارد کمتر هم باشد.

وی در ادامه گفت: این خام‌اندیشانه است که فکر کنیم گردشگر مثل نفت یک درآمد بی دردسر تولید خواهد کرد.

همایون بناهای تاریخی – فرهنگی معاصر و معرفی آن به عنوان محل اسکان گردشگران را مصنوعی دانست و اضافه کرد: اگرچه این آشنایی با میراث فرهنگی است، اما فاقد روح و تصویر‌سازی شده است و با واقعیت درون کشور یکسان نیست.

وی اظهار کرد: اگر ما به اقتصاد مقاومتی فکر می‌کنیم و می‌خواهیم اقتصادی پایدار در گردشگری داشته باشیم، باید در چارچوب الگوهای بومی طراحی شده حرکت کنیم که هم تعامل بیرون از کشور داشته باشیم و هم مبلغ فرهنگ جمهوری اسلامی باشیم، زیرا تصویر هر کشور در گرو گردشگری آن کشور است.

همایون متولی این الگو را در گذشته وزارت ارشاد و اکنون معاونت رییس جمهوری دانست و گفت: معاونت رییس جمهور ناظر بر همه عرصه‌ها و هماهنگ‌کننده عرصه‌های تبلیغات و طراحی است، اما در سطح کلان‌تر این امر مثل همه امور به دانشگاه‌ها و حوزه علمیه مربوط می‌شود.

این استاد دانشگاه در خصوص نقش دانشگاه‌ها در اقتصاد مقاومتی گفت: رشته‌های دانشگاهی در تلاش برای آموزش در این زمینه هستند، ولی این تلاش به اندازه‌ای که بخواهیم الگوی متفاوت ایجاد کنیم نیست و در عرصه اجرا نیز پیچیدگی‌هایی وجود دارد.

وی در مورد جایگاه رسانه و نقش و اهمیت آن در بازاریابی گردشگری اظهار کرد: موضوع رسانه‌ها به عنوان یک حقیقت و یک پدیده قالب در تمدن ماست. رسانه فقط تلویزیون و رادیو و شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه دید و بازدید اقوام مهم‌ترین نوع ارتباط رسانه‌ایست که هنوز هم پیروترین ارتباط سنتی است که باید این ارتباط تجهیز شود.

وی معتقد است که کشورهای اسلامی به خطر دخالت بیگانگان امنیت‌شان مختلف شده است که امنیت در گردشگری حرف اول را می‌زند و با تاکید بر این‌که گردشگری نباید به تکانه‌های شدید جهانی وابسته باشد، افزود: تکانه‌های شدید جهانی موضوع تروریسم است که باید طوری طراحی کنیم که موضوع تروریسم بر گردشگری اثری نداشته باشد.

همایون در پایان صحبت‌هایش به اهداف سند چشم‌انداز و حضور 20 میلیون گردشگر سخن گفت و افزود: طرح موضوع از اقتصاد مقاومتی یک لطف الهی در عرصه جهانگردی و گردشگری است که ما می‌توانیم در موضوع اقتصاد گردشگری فکر کنیم و این الگو را طراحی می‌کنیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا