اعلام لیست قرمز صید برای صیادان

اعلام لیست قرمز صید برای صیادان

معاون بنادر صیادی و ماهیگیری سازمان شیلات اعلام کرد: ممنوعیت‌های صیادی اعلام شده از سوی سازمان شیلات به گونه‌های ممنوع‌الصید ...

معاون بنادر صیادی و ماهیگیری سازمان شیلات اعلام کرد: ممنوعیت‌های صیادی اعلام شده از سوی سازمان شیلات به گونه‌های ممنوع‌الصید موجود در لیست قرمز این سازمان و زمان‌ها و مکان‌های مختلف صید در کشور اختصاص دارد.

علی‌اصغر مجاهدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برخی از گونه‌ها مانند ماهیان خاویاری، کوسه، لابستر و غیره ممنوع الصید هستند و اساسا مجوز صید هدف برای اینگونه‌ها صادر نمی‌شود که عمدتا دلایل ممنوعیت صید حفظ ذخایر و جنبه‌های حفاظتی است.


محدودیت شرعی برای صیادی گونه‌های شیلاتی نداریم

وی با بیان این‌که محدودیت شرعی برای صیادی گونه‌های شیلاتی وجود ندارد و بیشتر به حوزه مصرف انسانی آن بر می‌گردد، افزود: گونه‌های ممنوع‌الصید اصولا از نظر حفاظتی اجازه صید ندارند یا گونه‌هایی‌ هستند که ذخایرشان از بین رفته و به دلیل حفظ ذخایر مشمول چنین ممنوعیتی شده‌اند.

معاون بنادر صیادی و ماهیگیری سازمان شیلات ادامه داد: برخی دیگر از اعمال محدودیت‌ها به ممنوعیت زمانی صیادی بر می‌گردد که در این زمینه شاید برخی گونه‌های مجاز نیز در بازه‌های زمانی خاص مشمول ممنوعیت شوند و در فصولی خاص اجازه صید به آنها داده شود که بر این اساس فصل صید یا فصل ممنوعیت‌ صید برای این گونه‌ها اعلام می‌شود.

مجاهدی گفت: به عنوان مثال صید میگو در استان هرمزگان و بوشهر تنها حدود یک ماه و نیم از سال اجازه دارد و در دیگر فصول ممنوع‌الصید هستند که فصل صید برای استان هرمزگان تقریبا از اواسط مهرماه تا اواخر آبان‌ماه است که البته در فصول مختلف و برای استان بوشهر نیز این بازه زمانی ممکن است تغییر کند. همچنین در ماهیان مرکب نیز چنین محدودیت‌های زمانی وجود دارد.

وی اضافه کرد: برنامه صیادی در سازمان شیلات وجود دارد که در قالب آن اجازه بهره‌برداری به صیادان داده می‌شود؛ به عنوان مثال در زمینه‌ ماهی کیلکا که محدودیت صید کمتری نسبت به دیگر گونه‌های شیلاتی دارد، فصل ممنوعیت صید اعلام می‌شود، یعنی در دو ماه از سال (اردیبهشت و بین آبان‌ و آذرماه) که پیک و اوج تخم‌ریزی ماهی کیلکا است، صید ممنوع می‌شود و در بقیه سال آزاد است. همچنین ماهی استخوانی نیز شش ماه ممنوع‌الصید است و نیمی از سال (از مهر تا فروردین‌ماه) صید آن آزاد می‌شود، چرا که اگر بخواهیم فصل صید را تغییر دهیم باید روش‌های صیادی و نظام بهره‌برداری را نیز تغییر دهیم.

معاون بنادر صیادی و ماهیگیری سازمان شیلات با اشاره به زمان‌بندی صید ماهی خاویاری در قالب فصل بهاره، پاییزه و زمستانی ادامه داد: به عنوان مثال صید ماهیان خاویاری و استخوانی در شمال کشور وابسته به الگوی رفتاری ماهی است و صید ماهی استخوانی را زمانی که برای تغذیه یا مهاجرت به رودخانه برای تکثیر به ساحل نزدیک می‌شود، صید می‌کنیم که در فصل صید اعلام شده ماهیان استخوانی به ساحل نزدیک می‌شوند و اگر بخواهیم آن را تغییر دهیم باید شیوه‌های صید و نظام بهره‌برداری را نیز عوض کنیم.
 

ممنوعیت صید در جنگل‌های حرا

مجاهدی اظهار کرد: سومین نوع محدودیت صیادی به ممنوعیت مکانی بر می‌گردد که براین اساس مناطقی مانند مناطق کم عمق ساحلی، خوریات، مناطق چراگاهی و نوزاد‌گاهی که دوره حساس از حیات آبزیان به آن وابسته است به عنوان مناطق حساس شیلاتی اعلام می‌شود که در این گونه مناطق (مانند جنگل‌های حرا) صید هرگونه آبزی به‌طور کلی ممنوع است.

معاون بنادر صیادی و ماهیگیری سازمان شیلات گفت: اعلام ممنوعیت‌های مکانی در واقع با هدف حفاظت از محیط انجام می‌شود، چرا که اگر این مناطق آسیب‌ ببیند چرخه اکولوژیکی نیز دچار آسیب می‌شود.
 

آخرین وضعیت طرح دریابست

وی همچنین در خصوص طرح دریابست اظهار کرد: در قالب این طرح که با مشارکت جامعه صیادی و سازمان‌های دولتی و استانی به تصویب رسید، در یک بازه زمانی یک ماهه در استان بوشهر صید در دریا ممنوع شد تا آیش و آرامشی به دریا داده باشیم که البته صیادان نمی‌توانند در این زمینه از سازمان خسارتی دریافت کنند، چرا که اعلام برنامه صیادی از نظر زمانی و مکانی جزو اختیارات سازمان شیلات است و صیادان باید طبق این برنامه در دریا به بهره‌برداری بپردازند.

مجاهدی با بیان این‌که کشتی‌های ترالر در آب‌های جنوبی کشور تنها حدود چهار ماه اجازه بهره‌برداری از ماهیان کف‌زی را دارند، خاطر نشان کرد: در گذشته این کشتی‌ها در طول سال برای استفاده از ذخایر کف‌زی آزاد بودند و هیچ ممنوعیتی برای آن‌ها وجود نداشت، اما در حال حاضر ذخایر به ما این اجازه را نمی‌دهد که بیش از این مجوز صیادی بدهیم؛ بنابراین تنها در چهار ماه از سال اجازه صیادی ذخایر کف‌زی به کشتی‌های ترالر داده می‌شود، چرا که طبق بررسی‌های صورت گرفته بیشترین آسیب وارد شده به ذخایر آب‌های بوشهر قبل از شروع فصل صید میگو است که بیشترین حجم صید غیرمجاز در این بازه زمانی صورت می‌گیرد و عمدتا مخالفت‌های صورت گرفته از مناطقی است که بیشترین حجم صید غیرقانونی وجود دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا