معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی:

وزارت نیرو به‌دنبال اصلاح نظام اقتصادی آب و برق است

وزارت نیرو به‌دنبال اصلاح نظام اقتصادی آب و برق است

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو طرح‌های اقتصاد مقاومتی در وزارت نیرو را تشریح کرد و گفت: هدف ما اصلاح نظام اقتصادی و بهبود بهره‌وری در عرضه و تقاضای آب و برق است.

به‌گزارش خبرنگار ایسنا، علیرضا دائمی در نشست مدیران ارشد وزارت نیرو که صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در ساختمان ستادی وزارت نیرو صورت پذیرفت، در توضیح فرآیند کلی تدوین سند چشم‌انداز وزارت نیرو گفت: در زمان حاضر مطالعات کانونی، مطالعات اکتشافی، مطالعات میدانی و مطالعات تطبیقی کلید خورده است و تدوین اسناد مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌ها حدود چهار سال به طول انجامیده که کار ارزشمندی صورت گرفت.

دائمی با بیان اینکه پیشینه اقتصاد مقاومتی از بهمن ماه 92 با ابلاغ مقام معظم رهبری و با هدف اصلاح نظام اقتصادی و بهبود بهره‌وری در عرضه و تقاضای آب و برق شکل گرفت، گفت: اصلاح نظام اقتصاد صنعت آب و برق در قالب بنگاه اقتصادی، افزایش بهره‌وری آب و برق در تمامی مراحل زنجیره تولید تا مصرف، توسعه زیرساخت‌های تولید و انتقال برق و تلاش برای تأمین ملزومات تبدیل کشور به قطب تامین و تبادل برق منطقه و پایداری و بهبود کیفیت و کمیت خدمات آب و برق در بخش‌های مختلف مصرف مشخص شد.

وی ادامه داد: سیاست‌های متناظر با اهداف بخش برق در 4 محرور افزایش راندمان نیروگاه‌ها، کاهش تلفات انتقال و توزیع و بهینه‌سازی مصرف انرژی برق، توسعه صادرات برق و مبادلات منطقه‌ای، اصلاحات اقتصادی و مدیریتی بخش برق و افزایش سهم انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور مشخص شد.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی مدیریت تقاضای آب، اصلاح ساختار تأمین منابع آب، اصلاح الگوی مصارف آب و توسعه بازار آب و ارتقای بهره‌وری آب را به عنوان سیاست‌های متناظر با اهداف بخش آب و آبفا عنوان کرد.

وی تصویب 26 طرح تحقیقاتی و توسعه فناوی وزارت نیرو، توانمندسازی نظام پژوهش و فنآوری، بررسی اولیه و پذیرش 17 طرح از مجموعه طرح‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فن آور با هزینه 26 میلیارد تومان، استقرار 20 شرکت دانش بنیان و واحدهای فن آور در مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی برای توسعه نوآوری و کارآفرینی با ایجاد اشتغال 242 شغل پایدار و بیش از 1000 شغل غیرمستقیم و توانمندسازی و آموزش تخصصی با اجرای سالانه بالغ بر 3 میلیون نفر ساعت آموزش مرتبط با کار (حین خدمت) برای کارکنان مجموعه‌های تابعه و وابسته در تشریح توسعه اقتصاد دانش بنیان را از جمله سیاست‌های توسعه اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد.

دائمی گفت: در بخش تکمیل سیکل بخار تبدیل واحدهای گازی به سیکل‌ترکیبی با احداث بخش بخار انجام شده است.

به گفته وی، برای احداث هر واحد در حدود 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در حال حاضر 103 واحد گازی بزرگ سیکل باز در کشور وجود دارد که‌ برای احداث بخش بخار آنها نیاز به 25 هزار میلیارد تومان منابع مالی است و با احداث این واحدها راندمان نیروگاه‌ها بیش از 5 درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: باید حدود 8000 مگاوات طی دو سال بدون افزایش سوخت، به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود. نکته قابل توجه در این اقدام، عدم نیاز به منابع جدید و تکیه بر منافع ناشی از صرفه‌جویی سوخت است.

دائمی ادامه داد: در بخش افزایش راندمان و بهره‌وری نیروگاه ها، نصب تجهیزات و بهینه سازی سیستم‌های نیروگاهی که باعث افزایش راندمان واحدهای تولیدی انرژی الکتریکی خواهد شد، به‌طور جدی پیگیری می‌شود.

وی در تشریح کاهش تلفات گفت: در راستای برنامه های کاهش تلفات انتقال، توزیع و بهینه سازی مصرف انرژی برق، میزان تلفات برق در کل سامانه تامین، انتقال و توزیع شبکه برق کشور از 14.8 درصد به حدود 11 درصد کاهش یافته که کاهش آن به 10درصد در طی برنامه ششم توسعه در دستور کار وزارت نیرو است.

دستاوردهای سالانه کاهش تلفات به ازای هر یک درصد در شبکه توزیع به‌صورت ذیل خواهد بود:

دائمی عدم نیاز به سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌های جدید به میزان 2100 میلیون دلار، کاهش انتشار سالانه 1.8 میلیون تن گاز دی اکسید کربن، کاهش انتشار سالانه 17 هزار تن سایر آلاینده ها، کاهش مصرف سالانه 660 میلیون لیتر نفت و گاز و کاهش هزینه صرفه‌جویی سالانه 460 میلیون دلاری از محل کاهش سوخت مصرف را از جمله دستاوردهای سالانه کاهش تلفات به ازای هر یک درصد در شبکه توزیع عنوان کرد.

وی با تشریح حمایت از تولید لوازم برقی راندمان بالا و حمایت از شرکت‌های خدمات انرژی گفت: حمایت از 210 هزار محصول با راندمان بالا شامل کولر و یخچال، حمایت از توزیع لامپ های کم مصرف به تعداد 30 میلیون شعله و انجام بهسازی روشنایی معابر و فضاهای عمومی از جمله برنامه های حمایت از تولید بوده است.

حمایت از تولید وسایل کم آب‌بر و کاهنده مصرف آب

دائمی حمایت از تولید وسایل کم آب‌بر و کاهنده مصرف آب، نصب تجهیزات کاهنده مصرف آب در اماکن عمومی، فرهنگی و آموزشی، نصب کنتور 350 دستگاه بر روی انشعابات فضای سبز شهرداری‌ها، نصب 1200 دستگاه کنتورهای هوشمند بر سر چاه‌های کشاورزی و آگاهی رسانی و شفاف سازی را از جمله موارد اصلاح الگوی مصرف در کشور مطرح کرد.

وی توسعه بازار انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق خرید تضمینی و بلندمدت برق تولیدی، برق رسانی به 49 روستاهای دورافتاده و صعب‌العبور از منابع تجدیدپذیر، تقویت آبخوان از طریق اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی، تجهیز نقاط تحویل آب به ابزار‌های مناسب اندازه‌گیری حجمی در 182 نقطه مصارف کشاورزی و کاهش مصرف سرانه و هدررفت آب خصوصاً در طراحی‌های جدید شهری را سیاست‌های وزرات نیرو در اصلاح الگوی مصرف در کشور خواند.

دائمی درخصوص حجم مبادله و انتقال برق بین کشورهای همسایه گفت: در سال 1393 به میزان 10 میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه به مبلغ 902 میلیون دلار صادر شده است و در شش ماهه نخست سال 1394 بیش از 5 میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه ریزی و اقتصادی با بیان اینکه وزرات نیرو توانسته است در برخی موارد مانند شرکت های دانش بنیان پیشرفت مناسب‌تری نسبت به اهداف داشته باشد، گفت: اما در برخی موارد مانند سیکل ترکیبی و تعادل‌بخشی کمی عقب تر از اهداف تعیین شده بوده و باید تلاش بیشتری صورت پذید.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا