وزیر نیرو:

درآمد وزارت نیرو در صنعت‌برق نصف هزینه‌های انجام شده است

درآمد وزارت نیرو در صنعت‌برق نصف هزینه‌های انجام شده است

وزیر نیرو با اشاره به معظل خشکسالی و عدم تعادل درآمد و هزینه‌های صنعت برق تصریح کرد: اگر این دو مساله حل شود وزارت نیرو در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می‌تواند به اهداف خود دست پیدا بکند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حمید چیت‌چیان در حاشیه نشست مشترک مدیران ارشد وزارت نیرو در جمع خبرنگاران با اشاره به معضلات بزرگ حوزه آب و برق در این وزارتخانه اظهار کرد: در حوزه آب و برق با دو معضل بزرگ مواجه هستیم. اول اینکه 15 سال کشور دچار خشکسالی بوده و امسال به حمدالله اولین سالی است که نشان می‌دهد ما از شرایط خشکسالی بیرون آمدیم و این امر کاملا بستگی به روند بارش در 9 ماهه پیش‌رو که در ادامه سال آبی خواهد بود، دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: اینچنین نیست که اگر ما یک سال پرآبی داشتیم به معنای حل همه مشکلات است. ما مشکلات تجمع‌یافته‌ای داریم و امیدواریم طی چند سال آینده بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

وزیر نیرو به مشکل دوم وزارت نیرو اشاره کرد و افزود: عدم تعادل درآمدها و هزینه‌های صنعت برق دومین مشکل اصلی این وزارتخانه است. بارها این مساله بیان شده که به عنوان نمونه هزینه سوخت را در برق منها کنیم سال 94 هزینه تبدیل انرژی در نیروگاه‌ها، توزیع و انتقال انرژی به ازای هر کیلووات ساعت 100 تومان بوده است در حالی که به طور متوسط به ازای هر کیلووات ساعت از مصرف‌کنندگان برق 60 تومان دریافت شده و از این 60 تومان، 10 تومان وزارت نیرو به جهت پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم پرداخت کرده است. در نهایت آنچه که به دست وزارت نیرو رسیده 50 تومان بوده و این به معنی نصف هزینه‌های انجام شده است.

چیت‌چیان ادامه داد: برای یک بنگاه اقتصادی که از دولت کمک نمی‌گیرد و صرفاً باید از محل درآمدهایش اداره شود و همچنین سرمایه‌گذاری‌های جدید را انجام بدهد، تحمل این شرایط بسیار سخت خواهد بود و می‌تواند آینده صنعت را دچار مخاطره کند.

وی با اشاره به مشکلات بخش آب بیان کرد: در بخش آب نیز کم و بیش وضعیت مشابه وضعیت برق را داریم. به عنوان مثال این سیاست را در دولت اتخاذ کردیم که صنایع بزرگی که نیازمند آب هستند، باید آب را خودشان تامین کنند.بخشی از صنایع معدنی در استان‌هایی مانند یزد، کرمان، برای اینکه آب را تامین کنند حدود 12 هزار تومان به ازای هر متر مکعب هزینه می‌کنند تا آب مورد نیاز را تامین کنند. این در حالی است که همین آب را در همان منطقه وزارت نیرو به قیمت 400 تومان در اختیار مردم قرار می‌دهد.

وزیر نیرو با اشاره به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در وزارت نیرو اظهار کرد: وزارت نیرو در جهت اهداف اقتصاد مقاومتی از نظر پایه فناوری بسیار قوی است به صورتی که 90 درصد نیازهای صنعت برق و 95 درصد تمام نیازهای بخش آب در داخل کشور تولید می‌شود و ما این خدمات را به 40 کشور دنیا صادر می‌کنیم.

چیت‌چیان به عواملی که باعث افزایش شدت انرژی می‌شود، اشاره و بیان کرد: آن چیزی که باعث شده شدت انرژی بالا باشد این است که چون قیمت پایین است بنابراین کنترلی در مصرف نیست و این عامل شدت انرژی را بالا برده است و امیدواریم با آگاه‌سازی مردم و آموزش‌های لازم بتوانیم به اهداف اقتصاد مقاومتی دست یابیم.

وی در ادامه به بخش دیگری از صحبت‌هایش به بحث سدسازی در وزارتخانه اشاره و اظهار کرد: ما 143 سد در وزارت نیرو داشتیم که اینها ردیف اجرایی داشتند. تعدادی از اینها کارهای اجرایی‌اش شروع شده و تعدادی دیگر در مراحل آخر مطالعاتی قرار داشتند که با توجه به اینکه ردیف مصوب در قانون بودجه مجلس داشتند باید به اجرا می‌رسید.

وزیر نیرو با اشاره به سد سرنی که به زودی کلنگ‌زنی می‌شود، گفت: سدی که قرار است کلنگ‌زنی شود سدی است که این آب در اصل سیلابی در این رودخانه جریان پیدا می‌کند، تماماً بلافاصله وارد خلیج فارس می‌شود و از دسترس استفاده خارج می‌شود.

وی با اشاره به نام این سد، اظهار کرد: سد سرنی که در استان هرمزگان به زودی احداث آن شروع خواهد شد کاملا از لحاظ محیط زیستی، فنی و اقتصادی بررسی شده که سدی است که ساخته شدنش قطعا به مدیریت صحیح منابع آب منطقه و بخشی از نیازهای استان هرمزگان کمک خواهد کرد و همچنین آب شرب مورد نیاز آن منطقه را نیز برطرف می‌کند.

چیت‌چیان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در بحث بنیاد جهانی انرژی طرح فاضلاب تهران بعد از سال‌ها به عنوان اولین طرح از ایران کاندید شده است، پاسخ داد: این طرح انصافاً یکی از بزرگترین طرح‌های محیط‌ زیستی است که در چند سال اخیر در کشور اجرا شده است. تصفیه‌خانه جنوب شهر تهران که در منطقه شهرری واقع شده و شش مدول از هشت مدول این تصفیه‌خانه اجرایی شده است.

وزیر نیرو در این باره ادامه داد: فاضلاب سه میلیون جمعیت تهران به این تصفیه‌خانه منتقل می‌شود. همچنین در این تصفیه‌خانه فاضلاب تصفیه شده و پساب حاصل آن مورد استفاده کشاورزی و صنعتی قرار می‌گیرد. همین‌طور که ملاحظه می‌فرمایید همین منابع فاضلاب که می‌توانست خودش موجب بیماری و آلودگی محیط و منابع آب شود نه‌تنها این مشکل را برطرف کردیم بلکه خود پساب حاصل از تصفیه فاضلاب را به آب قابل استفاده در بخش صنعتی و کشاورزی تبدیل کرده‌ایم.

وی با اشاره به گستردگی و بزرگی این طرح اظهار کرد: این طرح نتایج بسیار خوبی در زمینه بهداشتی و محیط‌زیستی دارد که این مورد توجه بنیاد انرژی قرار گرفته و طبق اخباری که رسیده است جزو طرح‌های برتر جهان محسوب شده و طی مراسمی به دنیا معرفی می‌شود.

چیت‌چیان با اشاره به سهم وزارت نیرو در بودجه 95 تصریح کرد: با توجه به مجموعه شرایط کشور و به خصوص محدودیت‌هایی که در درآمدهای نفتی داریم و مطابق چارچوبی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دستگاه‌ها اعلام کرده بود تقریبا اعتبارات عمرانی وزارت نیرو در حد مصوب سال 94 خواهد بود که این عدد در حدود هفت هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: البته وزارت نیرو سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهد فقط از منابع دولتی نیست، بلکه از سرمایه بخش خصوصی و از محل درآمدهای وزارت نیرو مانند محل فروش برق، آب و فاضلاب استفاده می‌کنیم.

همچنین با زمینه‌هایی که با اجرای برجام تعداد زیادی از شرکت‌های خارجی ابراز تمایل کردند که در بخش آب، فاضلاب و برق ایران سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا