با محوریت بازنشستگان تامین اجتماعی؛

طرح «کارا کارت» به شکل پایلوت در البرز اجرا می‌شود

طرح «کارا کارت» به شکل پایلوت در البرز اجرا می‌شود

کرج - معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور از اجرای طرح «کارا کارت» به شکل پایلوت در استان البرز خبرداد.

احمد میدری که بعد از ظهر شنبه در نشست خبری اظهار کرد: در فاز نخست این طرح کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان ۱۲۹ هزار بازنشسته تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در البرز اجرا می شود.

وی افزود: این طرح از هفته گذشته آغاز شده است و تاکنون ۸ هزار نفر از بازنشستگان با ارسال پیامک به سامانه ۱۰۰۰۱۴۲۲ برای تحت پوشش قرار گرفتن در این طرح ثبت نام کرده اند.

میدری با اشاره به محوریت استان البرز در این طرح گفت: نزدیکی به تهران، مهاجر پذیر بودن و تنوع قومیتی از دلایل انتخاب البرز برای اجرای آزمایشی این طرح بوده است و امیدوارم با خروجی مثبت آن و استقبال قشر بازنشستگان البرز این طرح با وسعت بیشتر در سایر نقاط کشور به انجام برسد.

معاون وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی به مکانیزم اجرایی کارا کارت اشاره کرد و گفت: بازنشستگان تامین اجتماعی با ارسال کد ملی خود از طریق پیامک به سامانه در نظر گرفته شده در این طرح ثبت نام می کنند و حداکثر پس از یک هفته پس از پایان ثبت نام پیامکی برای آنها ارسال و شعبه بانک رفاه ارائه دهنده کارت اعتباری شان اعلام می شود.

وی تصریح کرد: این کارت ها بر اساس میزان دریافتی بازنشستگان شارژ می شود و شامل ۴ برابر حقوق آنهاست و با نرخ ۱۲ درصد سالیانه محاسبه می شود.

میدری اجرای این طرح را در فاز نخست در فروشگاه های رفاه و اتکا و سپس فروشگاه های اسکاد، امکان و فرهنگیان امکان پذیر دانست و گفت: تلاش شده با توجه به نوع استقبال ها سایر فروشگاه های زنجیره و فعال در سطح استان البرز به این طرح اضافه شوند.

عدم محدودیت برای خرید کالای داخلی و خارجی

وی با بیان اینکه محدودیتی در خرید کالاها و نوع و ماهیت آنها وجود ندارد گفت: اقساط این خریدها ۱۲ ماهه است و هر ماه پیش از واریز حقوق بازنشستگان از حساب آنها برداشت و پیامک کسر از حقوق برایشان ارسال می شود.

میدری خاطرنشان کرد: در استفاده از این کارت اعتباری خریدهایی که قابلیت پرداخت در عرض دوماه را داشته باشد مشمول سود نمی شود و فروشگاه ها نیز مختارند سود کمتری از ۱۲ درصد را برای مشتریان خود در برخی کالاها نظر بگیرند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف از اجرای این طرح را افزایش تقاضا و خروج از رکود عنوان کرد و گفت: این طرح نتایج موفقی در کشورهای دیگر از جمله کشور ترکیه داشته است و امیدوارم با اجرای آن بتوانیم برای بازنشستگان قدرت خرید و برای صاحبان کالا رونق تولید را به ارمغان بیاوریم.

وی هدف طرح کارا کارت در کشور را پوشش ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: در مراحل بعدی اضافه شدن یک میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته کشوری را در برنامه داریم و امیدوارم در یک بازه زمانی کوتاه بتوانیم کارت اعتباری رفاه اجتماعی یا کارا کارت را در میان همه اقشار جامعه به اجرا در آوریم.

میدری از راه اندازی سامانه اینترنتی برای انتخاب شعبه دریافت کارت هم خبرداد و گفت: برای رفاه حال بازنشستگان این امکان فراهم شده است ضمن آنکه بیمه نامه فوتی نیز برای کارا کارت در نظر گرفته شده است که در هنگام فوت فرد دریافت کننده کارت بیمه ضمانت پرداخت اقساط وی را برعهده بگیرد و مشکلی برای دریافتی مستمری برای بازماندگان ایجاد نشود.

وی محدودیت دریافت این کارت اعتباری را برای بازنشستگان زیر ۶۸ سال عنوان کرد و گفت: با توجه به عدم پوشش بیمه ای سنین ۶۸ به بالا در قانون در صورتی که یکی از بازنشستگان زیر ۶۸ سال ضمانت فرد متقاضی را برعهده بگیرد می تواند این کارت را دریافت کند.

وی در پایان افزود: وزارت رفاه تحت پوشش قرار گرفتن ۴ میلیون خانوار را در این طرح هدف گذاری کرده است و امیدوارم با اجرای موفق این طرح در البرز بتوانیم به شکل شایسته مجری آن در سایر استان های کشور باشیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا