کارشناسان برآورد کردند

زیان ۱۰ میلیارد دلاری اقتصاد ترکیه از تحریم‌های کرملین

زیان ۱۰ میلیارد دلاری اقتصاد ترکیه از تحریم‌های کرملین

کارشناسان زیان اقتصاد ترکیه از تحریم های روسیه را ۱۰ میلیارد دلار در سال برآورد کردند که ۳.۵ میلیارد دلار از این رقم مربوط به توقف ورود گردشگران روس به ترکیه است.

به نقل از بی بی سی، در حالی که ترکیه و روسیه در جبهه سوریه رودرروی یکدیگر قرار گرفته اند، تحریم های روسیه در حال تاثیرگذاری بر گردشگری، شرکت های ساخت و ساز و صادرات مواد غذایی این کشور است.
زمانی که ترکیه یک جنگنده بمب افکن روسی را در مرز ترکیه و سوریه سرنگون کرد، کرملین با اعمال تحریم هایی به این اقدام پاسخ داد. تحریم های روسیه علیه ترکیه شامل موارد زیر است:
-واردات میوه و سبزیجات و مرغ و نمک از ترکیه
-فروش بلیط سفر به ترکیه برای تعطیلات
-پروژه های ساخت و ساز با شرکت های ترک در روسیه، مگر اینکه مشمول معافیت ویژه شده باشد.
روسیه همچنین کار بر روی یک خط لوله انتقال گاز در دریای سیاه (ترکیش استریم) را که قرار بود صادرات گاز روسیه به ترکیه را افزایش دهد متوقف کرده است.
ارهان اصلان اوغلو، اقتصاد دان می گوید، تحریم ها در کوتاه مدت بر اقتصاد ترکیه اثر خواهد گذاشت، اما در میان مدت ترکیه خود را ترمیم خواهد کرد. وی پیش بینی کرد که هزینه ای که از ناحیه حذف فعالیت های اقتصادی بر ترکیه وارد می شود، به حداقل 10 میلیارد دلار برسد.
ترکیه دومین مقصد محبوب گردشگری در بین روس ها در سال 2014 بود به نحوی که 3.3 میلیون روس در این سال به ترکیه سفر کردند.
اصلان اوغلو افزود، ترکیه احتمالا سالانه 3.5 میلیارد دلار از ناحیه عدم ورود گردشگران روس و 4.5 میلیارد دلار از ناحیه توقف پروژه های ساخت و ساز متضرر خواهد شد.
ترکیه 55 درصد نیاز سالانه خود به گاز را از روسیه تامین می کند. این کارشناس اقتصادی افزود: «اگر مسکو صادرات گاز طبیعی به ترکیه را قطع کند یا کاهش دهد، این کار تاثیری جدی بر اقتصاد ترکیه خواهد گذاشت. اما من انتظار ندارم چنین تغییر بزرگی رخ  دهد.»
در لاله لی، یکی از محلات استانبول که به صادرات پوشاک شهرت دارد، مغازه داران از کاهش تجارت با روسیه پس از حادثه ساقط شدن جنگنده روسی گله مندند.
نایله کبیک، مغازه دار می گوید: «در حال حاضر کار کردن خیلی سخت شده است. خیلی از مغازه ها تعطیل شده اند.»
حسن ارین، صادر کننده کت های چرمی نیز می گوید 80 درصد مشتریان وی روسی بودند. وی می گوید اگر کسب و کار دوباره رونق نگیرد، احتمالا در دو ماه آینده ورشکست خواهد شد.
به گفته وزیر کشاورزی ترکیه، ممنوعیت واردات مواد غذایی ترکیه به روسیه نیز موجب شده حدود 764 میلیون دلار زیان به این بخش وارد شود.
موهیتین باران، معاون  رئیس اتحادیه بازارهای میوه و سبزی ترکیه گفت: «ابتدا با شک مواجه شدیم، اما توانستیم خودمان را ترمیم کنیم... ترکیه سالانه 45 تا 50 میلیون تن میوه و سبزی تولید می کند. ما تنها 5 تا 6 درصد را صادر می کنیم. بحران در روابط ترکیه و روسیه به ویژه بر تولید کنندگان مرکبات اثر خواهد گذاشت، اما دولت قول داده که به آنها یارانه پرداخت کند.»
این بحران تاثیرات فرهنگی نیز داشته است. وضعیت موجود برای دانشجویان ترکی که زبان و ادبیات روسی می خوانند نوعی هشدار محسوب می شود.
گایه کورال، که به تازگی فارغ التحصیل شده امیدوار بود که بتواند در روسیه کاری برای خود پیدا کند. اما اکنون تمام برنامه هایش به هم ریخته است.
کالگا کورسون، دیگر دانشجوی زبان روسی می گوید: «ترکیه و روسیه مثل زن و شوهری هستند که می خواهند طلاق بگیرند. و ما هم فرزندان طلاق هستیم.»
انتهای پیام// 5


 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا