صادرات فرش دستباف ایران رونق گرفت

صادرات فرش دستباف ایران رونق گرفت

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بافندگان و حرفه های وابسته فرش دستباف تهران از رونق گرفتن صادرات فرش دستباف ایران در ماههای اخیر به کشورهای دیگر بویژه کشورهای غربی خبر داد.

به گزارش اتاق اصناف ایران، «محمدعلی زرینه کفش» امروز شنبه گفت: با دستیابی به توافق هسته ای و نزدیک شدن به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در نیمه دوم امسال وضعیت خرید فرش دستباف ایرانی رونق پیدا کرده است.
وی با اشاره به صادرات 40 درصدی فرش دستباف ایرانی به آمریکا در پیش از دوران تحریم خاطرنشان کرد: در دوره تحریم، مشتریان خارجی ما حتی نمی توانستند از ایران فرش دستباف خریداری کنند.
زرینه کفش، در پاسخ به انتقادهای مطرح شده مبنی بر گران بودن قیمت فرش دستباف ایرانی گفت: در سال های گذشته با وجود گران شدن همه اجناس، قیمت فرش به همان اندازه افزایش نیافت؛ ضمن آنکه کهنه ترین فرش دستباف نیز هنوز خریدار دارد.
وی همچنین از روند سخت اعطای تسهیلات بانکی در حوزه فرش انتقاد کرد و گفت: شرایط سخت بانک ها در اعطای وام، هیچوقت برای بافندگان فرش آسان نشده است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بافندگان و حرفه های وابسته فرش دستباف تهران همچنین اعلام کرد که مرکز مشاوره فرش دستباف در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد.
زرینه کفش همچنین خواستار انجام اقدامات جدی در زمینه ثبت فرش دستباف ایرانی در عرصه جهانی شد و اظهارداشت: برخی مدعی اند که فرش دستباف ایران به ثبت جهانی رسیده است اما اگر این امر محقق شده بود، پای فرش «کاشان چین» به میان نمی آمد.
چندی پیش رئیس مرکز ملی فرش ایران، ارزش صادرات فرش دستباف ایران در دوره هفت ماهه امسال را بیش از 142 میلیون دلار اعلام کرد.
به گفته حمید کارگر، آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه امسال (دوره هفت ماهه) 2 هزار و 620 تن فرش دستباف به 80 کشور جهان صادر شد.
کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئیس و فرانسه در حوزه اروپا و لبنان، قطر، امارات متحده عربی و کویت در منطقه خاورمیانه و چین و ژاپن نیز از جمله کشورهای شرق آسیا به عنوان خریداران فرش دستباف ایران در دوره هفت ماهه امسال بودند.
براساس اعلام مرکز ملی فرش ایران، ارزش صادرات فرش دستباف در سال گذشته بیش از330 میلیون دلار بود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا