در گفت وگو با ایرنا اعلام شد

رشد 11 درصدی ارزش صادرات سنگ های تزئینی در هفت ماهه امسال

رشد 11 درصدی ارزش صادرات سنگ های تزئینی در هفت ماهه امسال

تهران- ایرنا- نایب رئیس انجمن سنگ ایران گفت: بررسی ها نشان می دهد بدلیل شرایط رکودی در کشور، حدود 40 درصد معادن سنگ کشور تعطیل یا نیمه تعطیل هستند؛ با این حال است ارزش صادرات سنگ های تزئینی در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 11 درصد رشد دارد.

مالک رحمتی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اکنون شمار معادن سنگ کشور به یک هزار و 900 معدن رسیده و تعداد کارخانه های سنگبری نیز بیش از 6 هزار و 600 واحد است.
وی اضافه کرد: کاهش فعالیت عمرانی موجب تعطیل یا نیمه تعطیلی نزدیک به 50 درصد واحدهای سنگبری شده و این درحالی است که بیش از 50 درصد این واحدها با سرمایه گذاری انجام شده، از فناوری روز برخوردارند.
رحمتی، دومین معضل در بازار سنگ تزئینی و ساختمانی را تحریم های اعمال شده علیه کشورمان اعلام و تصریح کرد: تا زمانی که این مشکل پا برجاست، بخش سنگ های تزئینی و ساختمانی نیز تحت تاثیر آن قرار دارد.
آمارهای گمرک جمهوری اسلامی نشان می دهد در دوره 6 ماهه پارسال، ارزش صادرات سنگ مرمر و تراورتن به 80 میلیون دلار رسید؛ در بین اقلام عمده صادراتی بدون احتساب بخش پتروشیمی، سنگ مرمر و تراورتن در بین 10 قلم کالای صادر شده رتبه دهم را به خود اختصاص دادند.
ارزش صادرات سنگ مرمر و تراورتن خام در نیمه نخست پارسال نسبت به مدت مشابه در سال 1392، رشد 485 درصدی داشت.
جمهوری اسلامی ایران با وجود اینکه حدود 20 میلیون تن سنگ تزئینی به شکل خام استخراج می کند، اما کمتر از پنج درصد آن صادر می شود.
براساس آمارهای منتشر شده، در سال 1391 میزان سنگ خام استخراجی از 16 میلیون تن گذشت اما میزان صادرات از 500 هزار تن فراتر نرفت.
«جعفر سرقینی» معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت پارسال گفته بود، فعالان بازار سنگ ایران باید تلاش کنند تا در پنج سال ارزش صادرات سنگ تزئینی ایران را به یک میلیارد دلار برسانند.
برپایه آمار صادرات ایران، در سال های گذشته حدود 70 تا 75 درصد سنگ تزئینی صادراتی کشور به شکل خام صادر و بقیه به صورت فرآوری شده راهی بازارهای منطقه آسیا، اروپا و آفریقا شده است.
براساس برآوردهای جهانی، مصرف سنگ تزئینی از رقم 886 میلیون مترمربع در سال 2004 به 4.9 میلیارد مترمربع در سال 2025 خواهد رسید.
رحمتی افزود: گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد در فصل بهار امسال برپایه پروانه های ساختمانی، 93 هزار و 308 دستگاه واحد مسکونی در برنامه ساخت قرار گرفته اند که نسبت به زمستان پارسال حدود 19.2 درصد و در مقایسه با بهار سال گذشته 6.9 درصد کاهش نشان می دهد.
وی یادآور شد: دوران رونق ساختمان سازی، سالیانه تعداد 800 هزار دستگاه واحد مسکونی در برنامه احداث قرار می گرفت و در شرایط کنونی این رقم به 400 هزار دستگاه رسیده و به این ترتیب بازار سنگ بشدت تحت تاثیر این وضعیت با کاهش شدید تقاضا مواجه شده است.
به گفته رحمتی شرایط کنونی، تولیدکنندگان سنگ را ناگزیر ساخته اگر واحد خود را تعطیل نمی کنند، با 50 درصد و یا کمتر به فعالیت خود ادامه دهند تا نیروی کار با بیکاری روبرو نشود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا