در گفت وگو با ایرنا تاکید شد:

تکذیب امحای خرما/ شکایت از رئیس انجمن

تکذیب امحای خرما/ شکایت از رئیس انجمن

تهران- ایرنا- رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور ادعاهای مطرح شده مبنی بر امحای خرما توسط این سازمان را تکذیب کرد و گفت: چندی پیش بخشی از خرمای خریداری شده در سال گذشته برای مصارف صنعتی به مزایده گذاشته شد که همه آن نیز به فروش رسید.

حسین صفایی روز شنبه درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهارات رئیس انجمن خرما مبنی بر امحای خرما توسط سازمان تعاون روستایی را غیرکارشناسی و غیرحرفه ای دانست افزود: خرمای درجه یک و دو به مصرف انسانی و خرمای درجه سه و چهار به مصارف دامی و صنعتی می رسد؛ اگر محصول خرما فاسد باشد، در مصارف دامی و صنعتی نیز غیرقابل مصرف است و تولیدکنندگان چاره ای جزء امحای آن ندارند.
وی با یادآوری اینکه بخش عمده خرمای تولیدی کشور توسط تجار داخلی و خارجی خریداری و بخش دیگر توسط تولیدکنندگان انبارداری می شود، ادامه داد: مدت زمان نگهداری هر محصول کشاورزی به شرایط نگهداری آن در انبارها بستگی دارد؛ اگر محصولی در شرایط مطلوب نگهداری شود، تا چندسال سالم می ماند اما در صورت فسادپذیری، چاره ای جزء امحای محصول وجود ندارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره مزایده خرما در روزنامه های سراسری نیز گفت: سال گذشته تولیدکنندگان خرما متضرر شدند بنابراین سازمان تعاون روستایی کشور طبق قانون وارد عمل شد و خرمای کبکاب بوشهر را براساس درجه بندی با قیمتی بین 600 تا 1100 تومان از کشاورزان خریداری و در انبارها ذخیره سازی کرد؛ چند ماه پیش همه این نوع خرما برای مصارف صنعتی در مزایده به فروش رسیده است.
وی با بیان اینکه در سال های 1391، 1392 و 94 خرما توسط سازمان تعاون روستایی کشور خریداری نشده است، افزود: امسال وضعیت خرید خرما از شرایط مطلوبی برخوردار بود به همین دلیل سازمان تعاون روستایی وارد بازار نشده است.
وی تصریح کرد: درحال حاضر بین یک میلیون تا یک میلیون و 100 هزار تن خرما از 400 نوع مختلف در 14 استان کشور تولید می شود که نزدیک به هشت رقم آن تجاری و بقیه به مصارف داخلی برای خوراک انسان، دام و صنعتی می رسد.
صفایی گفت: سالانه حدود 160 هزار تن از خرمای کیفی کشور با قیمتی بین یک تا 4.4 دلار به کشورهای هدف صادر می شود که ارز آوری برای کشور به همراه دارد.
صفایی با بیان اینکه آماری از خرمای ورودی در بخش صنعتی کشور نداریم، افزود: خرما در مصارف صنعتی نیز به 10 تا 15 فراورده از جمله چیپس خرما، عسل خرما، شیره خرما، سرکه، خمیر خرما برای شیرینی و شکلات و مربا تبدیل می شود
وی ادامه داد: حتی ضایعات خرما نیز بخشی به شکل کنستانتره به مصارف دامی و بخشی از خاک خرما نیز به عنوان کود در بخش کشاورزی استفاده می شود و دور ریز ندارد.
وی با بیان اینکه خرمای هر استان مصارف خاص خود را دارد، افزود: بخش عمده خرمای خوزستان، کبکاب بوشهر و بهبهان صادر و بخش عمده خرمای مضافتی بم و سیستان و بلوچستان در بازار داخلی مصرف می شود.
وی ادامه داد: نسبت به ادعاهای رئیس انجمن خرما مبنی بر امحای خرما توسط سازمان تعاون روستایی، شکایت کرده ایم و این موضوع توسط دستگاه قضایی در دست پیگیری است.
پانزدهم آذرماه امسال آگهی مزایده 6500 تن خرمای کبکاب بوشهر، صنعتی و غیرقابل مصرف خوراکی با قیمت پایه هرکیلوگرم 300 تومان و بسته بندی 400 تومان به صورت نقدی توسط سازمان تعاون روستایی کشور در روزنامه های سراسری برای فروش به مزایده گذاشته شد.
همچنین نهم دی ماه امسال «علی اصغر موسوی» دبیرکل انجمن خرمای ایران در یکی از روزنامه ها مدعی شده بود که بخش عمده ای از خرمای مازاد سال گذشته و سال های پیش از آن در مکان نامعلومی توسط سازمان تعاون روستایی کشور معدوم و هنوز اطلاعاتی درباره میزان خرمای معدوم شده در دست نیست.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا