رشد 11 درصدی ارزش صادرات سنگ های تزئینی در هفت ماهه امسال

رشد 11 درصدی ارزش صادرات سنگ های تزئینی در هفت ماهه امسال

دنیای معدن -نایب رئیس انجمن سنگ ایران گفت: بررسی ها نشان می دهد بدلیل شرایط رکودی در کشور، حدود 40 درصد معادن سنگ کشور تعطیل یا نیمه تعطیل هستند؛ با این حال است ارزش صادرات سنگ های تزئینی در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 11 درصد رشد دارد.

مالک رحمتی روز شنبه افزود: اکنون شمار معادن کشور به یک هزار و 900 معدن رسیده و تعداد کارخانه های سنگبری نیز بیش از 6 هزار و 600 واحد است.
وی اضافه کرد: کاهش فعالیت عمرانی موجب تعطیل یا نیمه تعطیلی نزدیک به 50 درصد واحدهای سنگبری شده و این درحالی است که بیش از 50 درصد این واحدها با سرمایه گذاری انجام شده، از فناوری روز برخوردارند.
رحمتی، دومین معضل در بازار سنگ تزئینی و ساختمانی را تحریم های اعمال شده علیه کشورمان اعلام و تصریح کرد: تا زمانی که این مشکل پا برجاست، بخش سنگ های تزئینی و ساختمانی نیز تحت تاثیر آن قرار دارد.
آمارهای گمرک جمهوری اسلامی نشان می دهد در دوره 6 ماهه پارسال، ارزش صادرات سنگ مرمر و تراورتن به 80 میلیون دلار رسید؛ در بین اقلام عمده صادراتی بدون احتساب بخش پتروشیمی، سنگ مرمر و تراورتن در بین 10 قلم کالای صادر شده رتبه دهم را به خود اختصاص دادند.
ارزش صادرات سنگ مرمر و تراورتن خام در نیمه نخست پارسال نسبت به مدت مشابه در سال 1392، رشد 485 درصدی داشت.
جمهوری اسلامی ایران با وجود اینکه حدود 20 میلیون تن سنگ تزئینی به شکل خام استخراج می کند، اما کمتر از پنج درصد آن صادر می شود.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا