در کارگروه هم اندیشی با بانوان خبرنگار مطرح شد؛

توانمندسازی بانوان در اصفهان هدف مسئولان استان است

توانمندسازی بانوان در اصفهان هدف مسئولان استان است

اصفهان-توانمندسازی زنان اصفهان و افزایش مشارکت آنها در مشارکت‌های مدنی و اجتماعی هدف پیش روی مسئولان استان قرار گرفته که درهمین راستا شاهد اقداماتی از سوی اتاق بازرگانی و شورای شهر بوده ایم.

اگر چه امروزه هر روز بر طیف زنان با سواد با سطح تحصیلات تکمیلی افزوده می شود اما این تحصیلات بالا نتوانسته که زنان ما را توانمند ساخته و شاهد مشارکت گسترده زنان در فعالیتهای مدنی و اجتماعی باشیم.

همین امر سبب شده که کمیسیون بانوان اتاق بازرگانی استان اصفهان دست نیاز به سوی اساتید دانشگاه‌های مختلف دراز کند و خواستار اجرای طرح‌های پژوهشی در زمینه چگونگی توانمندسازی زنان شود. در همین راستا نیز این کمیسیون پیش از ظهر شنبه نشستی با بانوان خبرنگار برگزار کرد تا به راهکارهایی برای توانمند سازی بانوان اصفهان و افزایش مشارکت اجتماعی و مدنی آنها دست یابد.

در همین ارتباط رئیس کمیسیون بانوان اتاق بازرگانی استان اصفهان در کارگروه هم اندیشی با بانوان خبرنگار در راستای افزایش مشارکت زنان در حوزه های مدنی و اجتماعی اظهار داشت: همزمان با انقلاب اسلامی، نرخ مشارکت زنان ۱۲ درصد بود اما در حال حاضر آنچه نیاز است اینکه با افزایش نرخ مشار کت زنان در جامعه امروز لازم است زنان نیز در حوزه های مختلف توانمند کنیم.

زهرا اخوان نسب گفت: ما بدنبال مشارکت واقعی زنان در اجتماع هستیم که در این حوزه از اساتید دانشگاه کمک خواستیم.

رئیس کمیسیون بانوان اتاق بازرگانی استان اصفهان اعلام کرد: اساتید دانشگاه معتقدند تنها با افزایش مشارکت زنان در اجتماع می‌توانیم زنان را توانمند سازیم.

وی بیان داشت: حضور واقعی زنان در تمامی حوزه ها، در مراکز تصمیم‌گیری و مشارکت واقعی و توسعه‌گرایانه آنها سبب توانمندسازی زنان می‌شود.

اخوان نسب اضافه کرد: مشارکت دادن زنان در کارهای گروهی و در فعالیت‌های مدنی و اجتماعی می‌تواند زنان ما را توانمند سازد.

وی بیان داشت: منظور از مشارکت بیشتر زنان در فعالت‌های مدنی و اجتماعی و توانمند سازی آنها این است که زنان در کنار آقایان در اجتماع و در گروه‌های مختلف حضور یابند نه اینکه با تشکیل کارگروهی مجزا یا حتی نهادی ویژه بانوان به دنبال تفکیک امور زنان از مردان باشیم و این دو گروه را مقابل یکدیگر قرار دهیم.

رئیس کمیسیون بانوان اتاق بازرگانی استان اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر زنان تحصیلکرده زیادی داریم اما به دلیل عدم اعتماد به نفس از شرکت در گردهمایی‌ها و جلسات مختلف خوداری می‌کنند یا اگر حضور دارند، در بیان اعتقادات و نظرات خود خودداری می‌کنند.

بانو سراها محلی برای تفرجگاه بانوان

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اعلام اینکه یکی از مصوبات شورا این است که بتوانیم در هر محله‌ای بانوسرای مختص زنان ایجاد کنیم، افزود: هدف از ایجاد بانوسراها فراهم کردن بستری مفرح و شادی بخش برای این قشر از جامعه است.

ندا واشیانی پور با اظهار اینکه شاکله بانوسراها با فرهنگسراها متفاوت است، اعلام کرد: فرهنگسراها فضایی برای آموزش بانوان است اما بانوسراها بیشتر شبیه تفرجگاه و مراکز تفریحی برای بانوان خواهد بود.

وی اعلام کرد: باغ‌های بانوان نیز به دلیل اینکه دو مورد آن سرباز پوشیده و مابقی سرباز است، از این منظر امنیت ندارد به همین لحاظ تلاش کردیم که باغ‌های بانوان را به نوعی تغییر کاربری داده و از این فضاها برای اهداف دیگر استفاده کرده و بانوسراها را مختص بانوان قرار دهیم.
 
توانمند سازی بانوان صرفا با دور همی ها اجرایی نمی شود

عاطفه قلع ریز، فعال رسانه‌ای و عضو خانه مطبوعات اصفهان نیز در خصوص توانمند سازی زنان گفت: صرفا با دورهمی‌های بانوان و گردهمایی‌هایی همچون اجرای برنامه ‌های پیاده‌روی و کوهنوردی و مشارکت در پیاده روری ها و یا ورزش‌های همگانی نمی‌توان عنوان مشارکت اجتماعی و مدنی به این نوع فعالیت‌های زنان داد.

وی اعلام کرد: وقتی حرف از توانمندسازی بانوان و مشارکت زنان در فعالیت‌های مدنی و اجتماعی به میان می آید، لازم است طرح‌ها و برنامه‌های مدون و ویژه‌ای برای بانوان تعریف شود نه اینکه تنها فضایی ایجاد شود تا جمعی از بانوان برای گذران وقت و صرف اوقات فراغت خود گردهم آیند بلکه لازم است از ظرفیت باغ‌های بانوان برای برگزاری، کلاس‌های آموزشی یا مهارتی و توانمند سازی بانوان استفاده کرد.

عضو کانون قرض الحسنه خبرنگاران استان اصفهان بیان داشت: بهتر است از ظرفیت زنان خانه‌دار در راستای توسعه مشاغل خانگی و افزایش تولید و رشد اقتصاد استان، استفاده کرد.

قلع ریز اعلام کرد: اجتماع بانوان باید هدفمند و در راستای توانمند کردن آنها باشد.

وی گفت: برگزاری کارگاه‌های استارت آپ یا طرح بانوسرا در محلات اصفهان به خوبی می‌تواند توانمندسازی بانوان را عملیاتی کند اما متاسفانه از آنجائیکه اجرای هر گونه طرحی در اصفهان در جهت درآمدزایی است و هزینه‌های گزافی را برای آن در نظر می‌گیرند همین سبب شده که بسیاری از این طرح‌ها مورد استقبال واقع نشده و شهید شود که لازم است از خیران سرمایه گذار در این راستا استفاده شود.

وی تاکید کرد: اگر چه وجود فرهنگسراها، بانوسراها و ورزشگاه‌های مختص بانوان طرح‌های بسیار خوبی است اما متاسفانه هزینه هایی که برای ورودی آنها در نظر گرفته شده سبب شده خیلی از بانوان در از قشرهای ضعیف نتوانند شرکت کنند.

تشکیل کمیته‌ای از زنان توانمند در اتاق بازرگانی اصفهان

خبرنگار صدا و سیما نیز در خصوص توانمند سازی بانوان خواستار برگزاری اتاق های فکر و کارگاه های آموزشی شد و اعلام کرد: لازم است به منظور توانمندسازی بانوان بسترسازی مناسبی برای مشارکت‌های اجتماعی گروه‌های مختلف بانوان فراهم شود و در هر کارگاه و اتاق فکری چند تن از بانوان موفق مثلا از قشر پزشکان، مهندسین یا بانوانی که در هر قشری موفق عمل کردند را به عنوان الگو دعوت و راه‌های توانمند سازی بانوان را آموزش دهیم.

بهادری، سرپرست روزنامه راه‌مردم نیز در این جلسه با اعلام اینکه بهتر است هر فردی در هر حوزه‌ای که فعالیت دارد، بهترین مدیریت را داشته باشد، افزود: برای اینکه بتوانیم افراد توانمندی باشیم و در کار خود موفق عمل کنیم، نیازی نیست وارد کارهای خاصی بشویم بلکه تنها باید همان کار محوله را به بهترین صورت انجام دهیم.

وی اعلام کرد: اگر همان شغل جارو کشی یا دستفروشی یا تمیز کردن به گونه‌ای انجام شود که هیچ عیب یا  نقصی نتوان به آن گرفت و در آن کار خلاقیت باشد، این همان توانمند‌سازی است.

بهادری بیان داشت: برای اینکه زنان توانمندی داشته باشیم تنها باید راهکار و برنامه‌ریزی را به آنها آموزش دهیم.

وی بیان داشت:  همسرداری، فرزند داری و خانه داری هیچ یک محدودیتی برای زنان نیست بلکه باید بتوانیم با وجود تمام این مشغله ها برنامه ریزی داشته و  در اجتماع به خوبی مشارکت کنیم.

البته این گفته وی درحالی بود که بخشی از زنان خبرنگار معتقدند هنوز بستر سازی لازم برای اینکه یک زن بتواند آزادنه مشارکت اجتماعی داشته باشد و توانمند باشد یا جامعه پذیرای آنها باشد ایجاد نشده است و این محدودیت از سوی همسر یا والدین انجام می گیرد یا جامعه آنها را طرد می کند که لازم است مسئولان و ارگان‌های مختلف از جمله اتاق بازرگانی، شورای شهر و غیره برای حضور بانوان در اجتماع بسترسازی لازم را انجام دهند.

نجمه معینی دیگر خبرنگار زن استان اصفهان نیز در این خصوص گفت: کم‌کاری در معرفی زنان توانمند و زنانی که مشارکت‌های موفق در فعالیت‌های اجتماعی و عرصه کسب و کار و تولید و کارآفرینی دارند سبب شده که زنان جامعه ما به این باور نرسند که توانمند هستند.

وی اظهار داشت: تشکیل کمیته‌ای از زنان توانمند ذیل نظر اتاق بازرگانی و تشکیل شورای گفتمان رسانه‌ای و گردهمایی‌ها آموزشی برای عموم زنان راه مناسبی برای این توانمندسازی زنان است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا