پاسخ دانشگاه "شهید بهشتی" به خبر محدودسازی "اقتصاد اسلامی"+نامه صمصامی

پاسخ دانشگاه

حسین صمصامی، مسئول برکنار شده مرکز مطالعات اقتصاد اسلامی دانشگاه شهید بهشتی، طی نامه ای به مسئولین این دانشگاه نوشت: این قصه پردرد تحقیق در اقتصاد اسلامی در دانشگاهی است که اسم «شهید بهشتی» بر آن نهاده اند؛ و آن هم در جمهوری «اسلامی» ایران.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی در پی درج خبری با عنوان «آغاز پروژه محدودسازی اقتصاد اسلامی در دانشگاه‌ها/ صمصامی برکنار شد»  توضیحاتی به شرح زیر برای خبرگزاری ارسال کرد:

"گزارش منتشر شده در آن پایگاه خبری مبنی بر محدود سازی اقتصاد اسلامی در دانشگاه شهید بهشتی و برکناری مدیر آن مرکز، صحت ندارد و به صورت ذیل اصلاح می‌شود:

به اطلاع می‌رساند، با توجه به اتمام دوره مدیریت جناب آقای دکتر صمصمامی به عنوان سرپرست مرکز تحقیقات اقتصاد اسلامی، به ایشان تمدید دوره مذکور پیشنهاد گردید که با توجه به اعلام عدم همکاری از سوی ایشان، دکتر علی اکبر عرب مازار استاد دانشگاه علوم اقتصادی و  سیاسی، طی حکمی از سوی ریاست محترم دانشگاه، به عنوان سرپرست جدید مرکز تحقیقات اقتصاد اسلامی منصوب شد.

مزید استحضار، دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از دانشگاه‌های جامع و برتر کشور، براین امر واقف است که علوم انسانی به عنوان زیرساخت سایر علوم، ارتباط تنگاتنگی با توسعه یافتگی جامعه دارد. سیاستگذاران و مدیران دانشگاه برنامه ریزی بلند مدت برای توسعه کیفی و بهبود جایگاه و ارتقای علوم انسانی را یک ضرورت راهبردی در سیستم آموزشی کشور می‌دانند و براین اساس، تلاش‌های مدون و کاربردی را با هدف هدایت پژوهش‌ها در حوزه علوم انسانی مبتنی بر آموزه‌های دین مبنی اسلام به سمت حل مشکلات و برآوردن نیازهای واقعی جامعه آغاز کرده‌اند."

توضیحات تسنیم:

پس از انتشار خبر برکناری صمصامی و محدودسازی مرکز تحقیقات اقتصاد اسلامی در دانشگاه شهید بهشتی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی، طی حکمی سرپرست مرکز تحقیقات اقتصاد اسلامی این دانشگاه را منصوب کرد. در بخشی از این حکم، که در سایت دانشگاه قرار گرفت، آمده است: «امید است با استمداد از الطاف الهی ضمن در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات کشور، با استفاده از همۀ توانمندی‌های داخل و خارج دانشگاه و با همکاری صاحب‌نظران و اندیشمندان اقتصادی زمینۀ ارتقای بیش از پیش آن مرکز به منظور پاسخگویی به نیازهای علمی و مطالعاتی اقتصاد اسلامی با هدف رفع مشکلات اقتصادی کشور را فراهم آورید و به پژوهش‌هایی که زمینه‌ساز تحقق رهنمودها و مطالبات مقام معظم رهبری در زمینۀ خودکفایی اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است اهتمام ویژه ورزید.»

اهتمام ویژه ریاست محترم دانشگاه در انتصاب سریع سرپرست این مرکز امری قابل تقدیر است؛ خصوصاً مطالبات ایشان «در مقام نوشتار» در این حکم، در راستای منویات رهبر معظم انقلاب، و در راستای تبیین زمینه های خودکفایی اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است. لکن این عبارتها، برای خبرنگار خبرگزاری تسنیم، کلماتی آشنا به شمار می رفت؛ گو اینکه حین تحقیق درخصوص این موضوع به مستنداتی برخورد کرد که ریاست سابق این مرکز، که به دلیل اعتراض به تصمیمات دانشگاه در قبال این مرکز، از این مقام برکنار شد، طی هفته گذشته در نامه ای با ارائه مستندات موثق، نشان داده بود که عملکرد سالهای گذشته، و برخورد مسئولین دانشگاه، کاملاً خلاف این جملات بکار رفته در حکم انتصاب مسئول جدید بوده است.

خبرگزاری تسنیم، با ابراز خرسندی از حفظ و ادامه فعالیت این مرکز اسلامی، امید دارد که موارد ذکر شده در رنجنامه حسین صمصامی، که ذیلاً خواهد آمد، در آینده تکرار نشود؛ گرچه محدودسازی این مرکز و مراکز مشابه در سایر دانشگاهها، به چشم می خورد که خوشایند نیست. نظر به اهمیت موضوع، و تأکیدات رهبر معظم انقلاب؛ خبرگزاری تسنیم در نظر دارد ادامه فعالیتهای اینگونه مراکز را تحت پوشش رسانه ای قرار دهد. برای روشن شدن، راهبرد دوگانه دانشگاه در قبال این موضوع، نظر شما را به خبری که چهارشنبه گذشته آماده شد، اما به دلایلی روی خط خبرها قرار نگرفت، جلب می نماید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پی محدودیت و انتقال فضای فیزیکی مرکز مطالعات اقتصاد اسلامی دانشگاه شهید بهشتی، حسین صمصامی، اقتصاددان و مسئول این مرکز پژوهشی، طی نامه ای با ارائه مستندات، خطاب به مسئولین دانشگاه به تشریح دستاوردها و مشکلات این مرکز طی سالهای گذشته پرداخت.

وی خطاب به معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی این دانشگاه نوشت: «مستندات زیر اثبات می کند که ریاست محترم دانشگاه و معاون محترم پژوهشی ایشان اعتقاد چندانی به تحقیق و پژوهش در حوزه اقتصاد اسلامی در مرکز تحقیقات اقتصاد اسلامی ندارند؛ و لذا این مرکز مورد بی مهری شدیدی واقع شده است.»

وی با درج مستندات و شماره نامه های ارسالی، با اشاره به اینکه جهت تعامل با ریاست دانشگاه در مورد فعالیتهای مرکز، و همچنین درخصوص اقدامات و امکانات مورد نیاز این مرکز پژوهشی مبادرت به ارسال 4 نامه شده است، اعلام کرد که با کمال تأسف در جواب این نامه ها اقدام خاصی انجام نشده است.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در ادامه این نامه به درآمدزایی مرکز تحقیقاتی برای دانشگاه اشاره کرد؛ لکن مستنداتی ارائه داد که حاکی است علی رغم پیگیریهای متعدد – ازجمله ارسال حداقل 10نامه در این موضوع - بودجه تخصیص یافته به این مرکز در ازای این درآمدزایی، تنها کمتر از 7درصد این مبلغ بوده و مابقی این بودجه به این مرکز تخصیص نیافته است.

وی در ادامه اظهار داشت که به هیچیک از 14  نامه این مرکز، در موضوعات فوق الذکر، طی دو سال گذشته پاسخی داده نشده است؛ و دلیل عدم پاسخگویی نیز «عدم رعایت سلسه مراتب» عنوان شده، که با توجه به سطح دسترسی اتوماسیون اداری دانشگاه دلیلی نامعقول به نظر می رسد؛ گو اینکه ریاست دانشگاه نیز در حکم عزل رئیس این مرکز مستقیماً نامه ای به ایشان ارسال کرده اند.

در ادامه این نامه آمده است: «متأسفانه مشاهده می شود در عوض اینکه رئیس محترم دانشگاه و مسئولین محترم پژوهشی ایشان، موارد مهمی همچون ارائه راه حل جهت حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور از طریق اقتصاد اسلامی، تحول بنیادین در رشته اقتصاد از طریق حاکم کردن رویکرد اقتصاد اسلامی، و پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری را در حوزه اقتصاد، اقتصاد مقاومتی و اسلامی را از این مرکز پیگیری نمایند، (عبارتهای آشنا) وارد بازی سیاسی و حاکم کردن بوروکراسی اداری و سلسله مراتب اداری در اداره دانشگاه شده اند.»

به این ترتیب مستندات رئیس سابق این مرکز نشان از آن دارد که علاوه بر محدود کردن این مرکز در زمان حاضر، طی دو سال گذشته نیز محدودیتهای شدیدی (در بودجه و ...) در مورد این مرکز تحقیقاتی اعمال شده است؛ حال آنکه اهداف این مرکز در نگاه ریاست دانشگاه همان مواردی عنوان شده که صمصامی از بی مهری به آن موارد گله مند است! این تناقض نوشتار رئیس دانشگاه با مستندات ارائه شده توسط ریاست سابق این مرکز، نشانگر نوعی رفتار دوگانه بوده و بسیار نگران کننده است.

صمصامی در بخش دیگری از این نامه می افزاید: «طبیعی است که در چنین فضایی بنده به هیچ عنوان رضایت به انتقال این مرکز به یک فضای بسیار محدودتر و گشوده شدن مسائل و مشکلات جدید برای این مرکز که با زحمات و مشقات فراوان به موقعیت کنونی رسیده است، ندارم.»

تصویر نامه حسین صمصامی ذیلاً آمده است

لازم به ذکر است، مرکز مطالعات اقتصاد اسلامی دانشگاه شهید بهشتی، که از سال 91 با هدف پژوهش در زمینه اقتصاد اسلامی تأسیس شده بود به محلی انتقال پیدا کرد که حتی به لحاظ فیزیکی، جوابگوی چیدن فضای اداری و کتابخانه تخصصی این مرکز نیست؛ همچنین مسئول این مرکز در پی مخالفت با محدودسازی این مرکز طی حکمی از سوی ریاست دانشگاه، از این سمت برکنار شد.

بر اساس این گزارش، پژوهش درباره اقتصاد اسلامی؛ تحقیق و ارائه مقالات متعدد پیرامون تدوین طرح اجرایی اقتصاد مقاومتی؛ تشکیل کتابخانه جامع اقتصاد اسلامی؛ ترجمه کتابها، مقالات و اسناد تولید شده در جهان اسلام در مقوله اقتصاد اسلامی و برگزاری جلسات هم اندیشی در حوزه اقتصاد اسلامی از فعالیتهای این مرکز پژوهشی به شمار می رفت. این مرکز کانون گردهمایی اقتصاددانان مطرح کشور بود، که تاکنون در زمینه اقتصاد اسلامی پژوهشها و خروجیهای قابل توجهی نیز ارائه کرده اند.

سایت این مجموعه با حدود نیم میلیون بازدید کننده تخصصی، و کتابخانه تخصصی این مرکز با گردآوری 4000 منبع تخصصی در سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی از مهمترین مجموعه های مرجع اسناد تحقیقات پیرامون اقتصاد اسلامی به شمار می رفت.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا