تولید ورقهای « رنگ چروک » در فولاد مبارکه اصفهان

تولید ورقهای « رنگ چروک » در فولاد مبارکه اصفهان

دنیای معدن - برای اولین بار در کشور 30 تن ورق « رنگ چروک» با کیفیت قابل رقابت با انواع مشابه کرهای و چینی در خط ورق رنگی فولاد مبارکه تولید شد.


مهندس فرآیند ناحیه نورد سرد در این رابطه گفت: این نوع ورق با ارزش افزوده بالاتر نسبت به ورقهای معمولی از انواع ورقهای ویژه تولیدی در فولاد مبارکه میباشد و در بازارهای داخلی و صادراتی و بیشتر در بخشهای داخلی ساختمان، دکوراسیون منازل و بعضاً در نمای بیرونی ساختمانها کاربرد دارند. 

هیبتالله ترکی در خصوص ویژهگیهای ورقهای  « رنگ چروک» گفت: رنگکاری ورق فولادی از یک طرف با هدف بالا بردن عمر و دوام ورق زیرلایه و از طرف دیگر زیبایی بخشی به ورق انجام میشود. پوشش دهی ورق فولادی با فلزاتی مثل روی و قلع و آلومینیم، باعث ارتقای دوام ورق شده و اثر تخریبی محیطهای خورنده و اکسیدی روی آن را به حداقل میرساند. اعمال پوششهای مختلف توسط رنگهایی با پایه مواد پلیمری، باعث میگردد که ورق علاوه بر محفوظ شدن در مقابل عوامل خورنده مثل آب و رطوبت، ظاهری خوشایند داشته باشد.

وی در توضیح بیشتر کاربرد این نوع ورقها افزود: کاربرد و رنگ ورقهای « رنگ چروک» میتواند متنوع باشد و متناسب با ذائقه بیننده شکلهای مختلفی به خود بگیرد. اغلب رنگها سطحی صاف و براق دارند اما ایجاد بافت روی رنگ و زبر کردن آن میتواند زیبایی خاصی به خصوص در دکوراسیون داخلی منازل داشته باشد. رنگهای چروک نوع خاصی از رنگها هستند که در آنها سطح ورق رنگ شده دارای بافت خاص و چروک است. رنگهای چروک (Wrinkle) به خاطر ظاهر زیبا و ماتی که دارند بیشتر در بخشهای داخلی ساختمان و دکوراسیون منازل قابلیت کاربرد دارند. هرچند به واسطه خواص ضد خوردگی خوب میتوانند در نمای ساختمانها هم استفاده شوند.

ترکی خاطر نشان کرد: خواص مکانیکی و چسبندگی خوب رنگ به ورق زیر لایه از دیگر ویژگیهای این نوع پوششهاست. انعطاف پذیری خوب رنگ و مقاومت مناسب آن در مقابل نیروهای ضربهای باعث گردیده، ورقهای رنگی تولیدی با این رنگها به راحتی در مقابل تغییر شکلهای ناشی از فرآیند Roll forming، بدون نگرانی از کندگی رنگ، مقاومت خوبی از خود نشان دهند. این نوع ورقها به واسطه خواص مکانیکی ارتقا یافتهای که دارند در تولید قطعات ساندویچ پانل دارای زوایای تند، مثل شکلهای ذوزنقهای به راحتی مورد استفاده قرارمیگیرند.

وی در خصوص تنوع و ضخامت رنگ ورقهای تولید شده گفت: رال (شماره رنگ) رنگهای تولیدی عبارتند از:  8017 (قهوهای) و 6005 (سبز) که در رنگهای دارای چروک، میزان زبری یا به عبارتی درشتی و ریزی بافت بستگی به ضخامت رنگ دارد. ضخامت رنگهای چروک در ورقهای رنگی حدود 18تا25 میکرون است. در ضخامت 25 میکرون، درشتی بافت بیشتر از ضخامت 18 میکرون است.

مهندس فرآیند ناحیه نورد سرد با اشاره به روشهای تولید این نوع محصولات گفت: در روش متداول جهت تولید رنگهای نقش دار(دارای الگو مثل طرح چرم)، ورق رنگی که دارای رنگی با ضخامت حدود 200میکرون است از بین غلتکهای چرخان منقش عبور کرده و نقش غلتک روی ورق اعمال میشود. مزیت رنگهای چروک که اخیراً در خط ورق رنگی تولید شده،  این است که در آنها ضخامت رنگ کم است و از طرفی نیاز به تجهیز ایجاد نقش جهت تولید آنها، مرتفع گردیده. با توجه به جدید بودن این گونه پوششها و توجه مشتریان خارجی به محصولات ورق رنگی با ویژگی سطح نقش دار و چروک، میتوان بازار صادرات را روی فروش اینگونه محصولات متمرکزکرد.

وی در خاتمه از حمایتهای مدیریت ناحیه نورد سرد و همکاران گروه فنی تولید، و تلاش کارکنان واحد گالوانیزه و رنگی، آزمایشگاهها، فروش، خرید مواد اولیه و انرژی،MPT، کنترل کیفی و تمامی واحدهای همکار که در رسیدن به این اهداف تأثیر به سزایی داشتند، تشکر و قدردانی کرد.
 

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا