سال 2016 برای نفت ادامه 2015 خواهد بود

سقوط 35درصدی قیمت نفت در سال 2015

سقوط 35درصدی قیمت نفت در سال 2015

ایوانا کوتاسووا/گزارشگر

نوسان قیمت نفت هنوز به پایان نرسیده‌است.

در سال 2015 قیمت نفت سقوط 35درصدی را تجربه کرد. اکنون روی 37دلار در ازای هر بشکه نوسان دارد. این قیمتی است که از زمان بحران بزرگ اقتصادی تا کنون تجربه نشده بود.

صنعت نفت امریکا در سال 2015 بیش از 100هزار نیرو را تعدیل کرد. انتظار می‌رود عرضه نفت ایالات متحده امریکا در سال 2016 روندی نزولی را آغاز کند اما آنقدر نخواهد بود که تعادل را به بازار بازگرداند

اما قیمت نفت به این زودی بهبود نخواهد یافت. اکثر کارشناسان نفت و انرژی معتقدند که قیمت نفت در اواخر سال 2016 شاید روندی رو به بهبود را آغاز کنند. اما هنوز روند نزولی به پایان نرسیده‌است.

گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرده‌است که متوسط قیمت نفت در فوریه به 38دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید. این یعنی از سال 2015 نیز پایین‌تر خواهد بود.

نفت به دلیل مازاد عرضه در بازار جهانی تحت فشار قرار گرفته‌است. بازار نفت خام عدم تعادل بالایی را تجربه می‌کند.

از یک طرف شاهد کاهش تقاضای نفت هستیم به ویژه از سوی چین؛ و از طرف دیگر بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت همچنان طلای سیاه را از دل زمین بیرون می‌کشند و روانه بازارهای جهانی می‌کنند. آن‌ها برای حفظ سهم خود در بازار با هم می‌جنگند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) بزرگ‌ترین و قدرتمندترین بازیگر در میدان نفت است اما این روزها اثر آن بیش از هر زمانی کمرنگ شده‌است. اعضای این سازمان اکنون فقط به حفظ سهم خود در بازار جهانی نفت فکر می‌کنند و برای آن تلاش می‌کنند. آن‌ها با استراتژی تولید حداکثری نفت قصد دارند تولیدکنندگان پرهزینه نفت را از میدان خارج کنند.

اما این رقابت‌ها قرار است به زودی تشدید شود چرا که ایران نیز قصد دارد بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم‌ها نفت بیشتری روانه بازارهای جهانی کند. تحریم‌ها باعث کاهش تولید و صادرات نفت از سوی ایران شده‌است. ایران قصد دارد در نهایت در سال 2016 تولید خود را یک میلیون و 500هزار بشکه در روز افزایش دهد.

همه این‌ها بدین معناست که به این زودی پایانی بر مازاد عرضه نفت در جهان نخواهد بود. قیمت نفت در عرض 18 ماه از حدود 108دلار در ازای هر بشکه به 37دلار رسیده‌است. تولیدکنندگان سنتی در این بین تولیدکنندگان نفت پرهزینه شیل را مقصر می‌دانند.

صنعت نفت امریکا در سال 2015 بیش از 100هزار نیرو را تعدیل کرد. انتظار می‌رود عرضه نفت ایالات متحده امریکا در سال 2016 روندی نزولی را آغاز کند اما آنقدر نخواهد بود که تعادل را به بازار بازگرداند.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز پیش‌بینی کرده‌است که مازاد عرضه نفت در سال 2016 تداوم داشته باشد. این یعنی از کاهش قیمت نفت رها نخواهیم شد.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا