واکنش زنگنه به قانون محدودیت ویزای آمریکا

واکنش زنگنه به قانون محدودیت ویزای آمریکا

وزیر نفت درباره تاثیر منفی صدور قانون جدید ویزای آمریکا در سفر هیات های نفت خارجی بویژه اروپایی به ایران، گفت: این قانون برای کشورهای اروپایی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بیژن زنگنه درگفت و گو با ایرنا افزود: آمریکایی ها اعلام کرده اند که این قانون را درمورد ایران معلق خواهند کرد.

وزیر نفت درباره تاثیر اجرای احتمالی این قانون بر تعامل با کشورهای اروپایی، اضافه کرد: ممکن است اروپایی ها اقدامات متقابل انجام دهند.

بر اساس فصل 203 از متن بودجه سالانه آمریکا که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شده، اگر شهروندان 38 کشوری که هم اکنون می توانند بدون ویزا به آمریکا سفر کنند، در پنج سال گذشته به سوریه، عراق، ایران و سودان سفر کرده باشند، نمی توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند.

به جز بلغارستان، کرواسی، قبرس و لهستان، سایر کشورهای اروپایی به اضافه کره جنوبی و ژاپن با آمریکا تفاهم نامه لغو روادید دارند و اجرایی شدن این تصمیم آمریکا بدان معناست که شهروندان این کشورها از این پس با احتیاط بیشتری به ایران سفر خواهند کرد.

همچنین کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند انگلیس، استرالیا یا فرانسه هستند، با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا، باید درخواست ویزا کنند.

واکنش ها به این مصوبه فقط محدود به مقام های ایرانی نبود و سفیران کشورهای اروپایی در آمریکا که کشورهایشان شامل برنامه معافیت از ویزای آمریکا می شوند نیز در موضع گیری مشترک، بشدت انتقاد کردند.

با وجود این محدودیت جدید آمریکا، در هفته های گذشته، هیات های نفتی متعدد اروپایی و آسیایی به ایران سفر کرده و درباره همکاری در پساتحریم مذاکره هایی را انجام دادند. براساس برنامه ریزی های انجام شده، هیات های اقتصادی از کشورهای اروپایی قرار است در هفته های آتی به کشورمان سفر کنند.
 

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا