معاون وزیر نیرو مطرح کرد: انتقاد از ارزان فروشی برق به مردم/ ۸ هزار میلیارد تومان کسری داریم

معاون وزیر نیرو مطرح کرد: انتقاد از ارزان فروشی برق به مردم/ ۸ هزار میلیارد تومان کسری داریم

معاون وزیر نیرو با انتقاد از پایین بودن تعرفه فروش برق به مردم، گفت: بیش از ۸ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان به دلیل تولید و فروش برق ارزان به مشترکان کسری بودجه داریم.

به گزارش نامه نیوز، هوشنگ فلاحتیان در نشست مشترک مدیران صنعت آب و برق با معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سالانه حدود ۲۳۰ میلیارد کیلووات ساعت برق در کشور تولید و عرضه می شود، گفت: هم اکنون قیمت تمام ‌شده هر کیلووات ساعت برق ۱۰۰ تومان است اما هر کیلووات برق ۶۰ تومان به فروش می‌رسد که از این ۶۰ تومان در نهایت ۱۳ تومان درآمد وزارت نیرو است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه کسری جاری صنعت برق از محل تولید و فروش برق حدود ۸ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: از این رو حدود ۴ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان کسری سرمایه‌ای داریم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم تعرفه‌های برق را برای سال آینده ثابت نگه داریم باید این ۸ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان در بودجه در ردیفی جداگانه به وزارت نیرو پرداخت شود، اظهار داشت: در پایان سال ۹۳ میزان بدهی برقی وزارت نیرو حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان بود که از این رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی و ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی به فروشندگان بخش خصوصی تولیدکننده برق بود و ۶۳۰ میلیارد تومان به پیمانکاران صنعت برق بدهکاریم.

وی افزود: قرارداد ایجاد ۸ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی بسته شده که آئین‌نامه اجرایی آن چند ماه طول کشید تا تعیین شود اما اکنون معلوم نیست چه کسی مسئول پرداخت منابع مالی ناشی از صرفه‌جویی سوخت به سرمایه گذاران به این بخش است. ‌

چیت چیان با یادآوری اینکه دولت در آئین نامه مربوطه مکلف شده است تا این منابع مالی را پرداخت کند، خاطرنشان کرد: مشخص نیست کجای دولت تضمین‌کننده پرداخت این منابع مالی به سرمایه‌گذاران است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا