مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پتروشیمی:

تولید پروپیلن از متانول در صورت ادامه زنجیره ارزش اقتصادی‌تر خواهد بود

تولید پروپیلن از متانول در صورت ادامه زنجیره ارزش اقتصادی‌تر خواهد بود

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پتروشیمی درباره صرفه اقتصادی تولید پروپیلن از متانول و عدم تمایل بخش خصوصی و شبه دولتی به سرمایه‌گذاری، گفت: سرمایه‌گذاران اگر زنجیره ارزش پروپیلن را ادامه دهند، صرفه اقتصادی قابل قبول‌تری خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خبرگزاری فارس، حمیدرضا رستمی با اشاره به سخنان وزیر نفت درباره کاهش برنامه تولید متانول، گفت: ما 5 میلیون تن تولید متانول داریم و با توجه به پروژه‌های در دست اجرا در آینده 12.5 تا 13 میلیون تن تولید خواهیم کرد، اما امیدواریم در نهایت به حدود 16 میلیون تن تولید متانول برسیم.

وی افزود: طرح‌هایی که خارج از این چارچوب تعریف شده‌اند یا به برنامه هفتم منتقل می‌شوند یا متناسب با بازار و شرایط اقتصادی درباره آنها تصمیم‌گیری خواهد شد یا سهامداران آنها ترغیب می‌شوند که زنجیره ارزش را تکمیل کنند.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پتروشیمی در پاسخ به پرسشی درباره صرفه اقتصادی تولید پروپیلن از متانول و عدم تمایل بخش خصوصی و شبه دولتی برای سرمایه‌گذاری در این بخش، گفت: تجارت جهانی پروپیلن به تنهایی بسیار پایین و در بهترین شرایط در حد 4 میلیون تن در سال است و اما تجارت محصولات حاصل از پلی پروپیلن بسیار در جهان گسترده است.

وی تصریح کرد: به عبارت دقیق‌تر سرمایه‌گذاران اگر زنجیره ارزش پروپیلن را ادامه بدهند بهتر است و صرفه اقتصادی قابل قبول‌تری خواهد داشت؛ به ویژه با توجه به این نکته که  تکنولوژی‌ میان دستی پتروشیمی الان قابل دسترس‌تر هستند.

قیمت ارزان خوراک گاز سرمایه‌گذاران را به گونه‌ای به سرمایه‌گذاری در تولید متانول ترغیب کرده که در سال های آینده حجم عظیمی از متانول تولیدی مازاد ایران وارد بازار جهانی خواهد شد و اشباع بازار، قیمت این محصول کم‌ارزش را کمتر از آنچه هست خواهد کرد.

با این وجود مقاومت شدیدی درباره اصلاح قیمت خوراک گاز از سوی ذینفعان وجود دارد. از سوی دیگر وزارت نفت راهکار حل این مشکل را تولید پروپیلن اعلام می‌کند. با این وجود سهامداران پروژه‌های متانولی می‌گویند که اقتصادی بودن تولید پروپیلن برای آنها در هاله‌ای از ابهام است.

کارشناسان نیز می‌گویند علیرغم آنکه پروپیلن 3 برابر متانول قیمت دارد، اما از هر 3 مولکول متانول، یک مولکول پروپیلن تولید می‌شود و عملا تولید پروپیلن از متانول را از نظر اقتصادی در بهرتین حالت سر به سر می‌کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا