چه کسی تصویب تحریم های جدید علیه ایران را پیش بینی کرده بود؟

چه کسی تصویب تحریم های جدید علیه ایران را پیش بینی کرده بود؟

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - سایت صدای اقتصاد نوشت: چرا هشدارهای اقتصاددانانی مانند محمد طبیبیان در نظام سیاسی ایران جدی گرفته نمی شود؟

 

اظهارنظرهای رسانه ای در مورد تصمیم جدید امریکا در مورد تهیه لیست جدید از اشخاص و شرکت های ایرانی برای تحریم های تازه موجب شده تا موجی از بدبینی در مورد آینده روابط ایران و امریکا ایجاد شود. جناح های سیاسی طی روزهای گذشته هرکدام به انتقاد یا تذکر در مورد آینده برجام پرداخته اند. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که حداقل از سه ماه قبل نیز موضوع احتمال تصویب طرح های تحریمی جدید علیه ایران از سوی اقتصاددانان به حاکمیت ایران هشدار داده شده بود.

دو ماه پیش از آنکه برجام در مجلس ایران و سنای امریکا به تصویب برسد، محمد طبیبیان اقتصاددان ایرانی طی دو سخنرانی هشدارهایی را در مورد نظام لابی گری در ایالات متحده امریکا داده بود. به گفته طبیبیان تنها لابی حامی ایران به گروهی یهودی ضد جنگ خلاصه می شد که علاقه ای به تشدید بحران های خاورمیانه نداشتند.

 از سوی دیگر لابی های صیهونیستی به صورت فعال در مورد فرآیند مذاکرات ایران و همچنین فضای پس از تحریم ها فعالیت می کردند. طبیبیان طی سخنرانی در اتاق بازرگانی تهران در این مورد گفته بود:« اصل مساله لغو تحریم‌ها، لغو تحریم‌هایی است که طی دولت نهم و دهم در رابطه با برنامه هسته‌ای اجرا شده بود. به نتیجه رسیدن توافقات امروز نیازمند پیگیری‌های حقوقی و لابی‌گری است. بسیاری از مشکلات ما اساسا ربطی به تحریم‌ ها ندارد، بلکه مربوط به قانونی به نام وطن ‌خواهی است که بعد از حوادث ١١ سپتامبر علیه ایران تصویب شد. امریکا کشور مهاجران و شبیه بازار سهام است یعنی اگر در آنجا سهام نداشته باشی قدرتی نداری به همین خاطر قدرت لابی‌گری در آنجا بسیار مهم است. مهم‌ ترین مخالفان امروز توافقنامه با ایران در امریکا، یک لابی طرفدار اسراییل است که ٣٠ میلیون دلار برای شکست توافق هزینه کرده است اما جالب‌ تر آنکه مهم ‌ترین حامی توافق در امریکا یک لابی صلح‌ طلب یهودی است و برای موفقیت توافقنامه ١٠ میلیون دلار هزینه کرده است. ولی ما هیچ حضوری در این عرصه نداریم و با ادامه این روند به جای نخواهیم رسید.»

در حال حاضر موضوع تصویب تحریم های جدید با مواضع انتقادی ایران علیه امریکا، مسکوت مانده است. اما در صورتی که حضور لابی گری کشور در فضای سیاسی امریکا همچنان منفعلانه پیش برود، بازهم احتمال تکرار این اتفاقات وجود دارد.

3939

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا