سیم‌کارت‌های رند را از بازار بخریم یا اپراتور؟

سیم‌کارت‌های رند را از بازار بخریم یا اپراتور؟

فروش سیم‌کارت‌های رند در بازار آزاد با قیمت‌هایی که گاهی به صدها میلیون تومان می‌رسد جریان دارد اما مدتی است شرکت ارتباطات سیار ایران به راه‌اندازی سامانه‌ای برای واگذاری سیم‌کارت‌های رند اقدام کرده تا به گفته مسوولان این شرکت جلوی این قیمتهای نجومی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا،سامانه فروش سیم‌کارت‌های رند که مدتی است کار خود را آغاز کرده تاکنون تنها از میان سیم‌کارت‌های کد هشت همراه اول چند شماره را به حراج گذاشته، اما به گفته مسوولان این شرکت قرار بر آن است که در آینده تعداد شماره‌هایی که در این قالب واگذار می‌شوند، بیشتر شده و کدهای قدیمی‌تر هم ارائه شوند.

اما مروری بر قیمت شماره‌هایی که از طریق این سامانه به حراج گذاشته شده‌اند و مقایسه آنها با قیمت های بازار آزاد می‌تواند نشانگر آن باشد که در نهایت این خواسته اپراتور تا چه اندازه عملیاتی شده و قیمتهای همراه اول تا چه اندازه با نرخ‌های بازار همخوانی دارد؟

طی چند روزی که از فعالیت این سامانه می‌گذرد تاکنون شماره‌های مختلفی به حراج گذاشته شده و برای هر یک از آنها خریداران مختلف نرخ‌های پیشنهادی خود را اعلام کرده‌اند. البته بخش قابل توجهی از این سیم‌کارت‌ها را هم سیم‌کارت‌های اعتباری تشکیل می‌دهند.

در روزهای گذشته برای شماره‌ای مانند 09128900912 تا مرز 9 میلیون و 900 هزار تومان هم پیشنهاد داده شده بود همچنین برای شماره‌ای مانند 09128900090 بالغ بر 12 میلیون و 990 هزار تومان و برای خط 8900089 0912رقمی معادل 14 میلیون و 110 هزار تومان پیشنهاد شده بود.

برای خرید سیم‌کارت‌های اعتباری هم گاهی رقم‌های میلیونی از سوی خریداران اعلام شده است، هرچند که به گفته اپراتور در حال حاضر برای قیمت پایه سیم‌کارهای اعتباری رقمی بالغ بر 100 هزار تومان و برای سیم‌کارت‌های دائمی ارقامی بیش از 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

با این وجود برای شماره ای مانند 09191200090 بر روی این سایت از سوی خریداران قیمتی بیش از پنج میلیون و 900 هزار تومان پیشنهاد شده بود.

در روزهای اخیر البته به نظر می‌رسد کمی قیمت‌های پیشنهادی کاهش پیدا کرده و رقم‌ها به نسبت ارزان‌تر است، بدین ترتیب مثلا امروز برای شماره 09128999800 بالاترین رقم پیشنهادی دو میلیون و 647 هزار تومان بوده است که البته ممکن است این ارقام تا پایان روز به مراتب بالاترین از قیمت‌های فعلی رود.

همچنین برای برخی شماره‌ها مانند 09193999910 رقمی حدود 334 هزار و 500 تومان پیشنهاد شده است که در حال حاضر به نظر می‌رسد این رقم‌ها ارقام به نسبت مناسبی برای واگذاری یک خط اعتباری به‌شمار می‌روند.

البته لازم است این ارقام با آنچه در بازار برای چنین شماره‌هایی تعرفه‌گذاری می‌شود هم مقایسه شوند، چرا که در نهایت برای فروش خط‌های رند قانون مشخص و ثابتی وجود نداشته و به غیر از الگوهای طراحی شده در این زمینه سلیقه و نظر شخصی هم نقش مهمی در تعیین این ارقام دارد.

البته نظر فعالان بازار موبایل در خصوص این قیمت‌ها متفاوت است و در شرایطی که مدیر کل فروش شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرده با اجرای این طرح قرار است جلوی قیمت‌های نجومی سیم‌کارت‌های رند گرفته شود، فعالان بازار تاکید دارند که اگر قرار باشد سیم‌کارت‌هایی که از طریق این سامانه ارائه می‌شوند در بازار آزاد به فروش برسند، قیمت آنها به مراتب پایین‌تر خواهد بود.

به گفته برخی از فعالان بازار در نهایت سقف رقمی که می‌توان برای خطوط رند و خوب با کد هشت در نظر گرفت حدود یک میلیون تومان است. البته با رقم‌هایی مانند 600هزار تومان هم افراد می‌توانند خط‌های رند دریافت کنند.

نکته دیگر آنکه بر روی سایت طراحی شده از سوی همراه اول هم در موارد متعدد قیمت 600 هزار تومانی برای سیم‌کارت‌های رند اعلام شده است، اما در نهایت دیده شده است که خریداران برای خرید چنین شماره‌هایی ارقامی چند میلیونی را پیشنهاد می‌کنند که مشخص نیست برچه اساس افراد چنین رقم‌هایی را پیشنهاد داده و حاضر به خرید خطی با این قیمت می‌شوند.

اما در خصوص قیمت بالای سیم‌کارت‌هایی که از طریق سایت همراه اول به فروش گذاشته شده فعالان بازار می‌گویند: در حال حاضر علاقه‌مندی خریداران برای خرید خط های رند با کدهای هشت و 9 بسیار کم است، چرا که اگر فرد بخواهد رقم بالایی را هزینه کند ترجیح می‌دهد به سراغ کدهای قدیمی‌تر مانند یک و دو برود.

البته ممکن است برخی خطوط رند کد هشت حتی قیمت پنج میلیونی هم داشته باشند، اما در عمل خریداری برای آنها پیدا نشده و این خط‌ها حتی تا یکسال در دست فروشنده خود باقی می‌ماند.

با این وجود روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار ایران در خصوص بالا‌بودن قیمت خط هایی که از طریق سامانه سیم‌کارت‌های رند واگذار می‌شود، توضیح داد: با راه‌اندازی این سامانه زمینه‌ای فراهم شده که شماره‌های رند موجود در معرض دید تمام خریداران قرار گیرند تا آنها بتوانند براساس علاقه‌مندی خود نسبت به خرید خط اقدام کنند. نکته دیگر آنکه اگر خریداران قیمت‌های بازار را با آنچه در این سامانه پیشنهاد می‌شود مقایسه کند قطعا آنها به این نتیجه می‌رسند که شماره‌های ما ارزان‌تر است و برهمین اساس افراد حتی قیمت‌های چند برابری را برای خرید این شماره‌ها پیشنهاد می‌دهند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا