برنامه های جدید دولت برای اشتغال تحصیلکرده ها/ سیستم بانکی کی اصلاح می شود؟

برنامه های جدید دولت برای اشتغال تحصیلکرده ها/ سیستم بانکی کی اصلاح می شود؟

اقتصاد > اقتصاد کلان - رئیس دفتر رئیس جمهور می گوید: یکی از سرمایه هایی که در سال های گذشته چالش ایجاد کرده بود سرمایه جوانان دانشگاهی بود. این که جوان فارغ التحصیل بعضا تا دو سال منتظر شغل باقی بماند مایه ناراحتی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور که پنجشنبه شب در گفت و گوی زنده تلویزیونی در سیمای مرکز قم حضور داشت با اشاره به مشکلات شبکه بانکی اظهار کرد: متاسفانه در سال های گذشته بدهی های انباشته ای در سیستم بانکی ما به دلیل برخی عدم دقت ها و نیز تحمیل برخی شرایط بر فعالان اقتصادی را شاهد بودیم که موجب پدیده پرهزینه ای به عنوان بدهی های معوقه شد، این در حالی است که دولت بین بدهی معوقه مقصر و غیر مقصر تمایز قائل شده و نحوه رفتار با کسانی که منابع بانکی را گرفته و در جای غیر مولد از آن استفاده کردند متفاوت است.

 

وی افزود: وظیفه و ماموریت بانک ایجاد ارتباط بین سپرده های خرد و مصرف های مولد است لذا اگر بانک خود بنگاه دار شود بدلیل شرایط تورمی و غیر واقعی بودن نرخ مشارکت، گرفتن تسهیلات از بانک شغلی پردرآمد می شود و کسی دنبال کار و ابتکار نخواهد رفت.

وی با اشاره به این که اصلاح سیستم بانکی در اولویت دولت قرار گرفته است گفت: در برنامه ششم توسعه کشور یکی از محورهای جدی، اصلاح سیستم بانکی است.

نهاوندیان ادامه داد: موسساتی پیش از این به صورت قارچ گونه بدون این که مجوزی از مرجع رسمی دریافت کرده باشند سپرده های مردم را جذب کردند و هنوز هم در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

وی افزود: با تقویت نظارت در بانک مرکزی به سمت سالم سازی سیستم بانکی می رویم که در این صورت سیستم بانکی جز خادمی برای تولید کالا و خدمات نخواهد بود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری بیان داشت: قرار نیست کشور با تکیه بر نفت اداره شود و باید به سمتی برویم که سیستم مالیاتی سالم، متوازن و عادل داشته باشیم و با اجحاف های مالیاتی برخورد شود؛ گرچه معتقدیم کسانی که فعالیت اقتصادی می کنند باید سهم ملت و بیت المال را بپردازند.

وی تاکید کرد: سعی دولت بر گسترش پایه مالیاتی است و قرار نیست نرخ مالیات افزایش پیدا کند و دولت به این سمت حرکت نمی کند.

وی یادآور شد: تعداد زیادی از فعالیت های اقتصادی درآمد زیادی دارند اما مالیات مناسبی نمی دهند و مردم هم توقع دارند که آن ها در اداره کشور و تامین هزینه بهداشت و درمان، امنیت عمومی و آموزش و پرورش کمک کار دولت باشند و نظام مالیاتی عادلانه متوازن لازمه اقتصاد سالم است.

نهاوندیان هم چنین تاکید کرد که اگر بنگاهی به دلیل غیر ارادی در شرایط نامناسبی قرار گرفت باید به او کمک شود.

اگر برای خود بازار صادراتی ایجاد نکنیم به اهداف خود دست نخواهیم یافت.

وی بیان داشت: اگر بخواهیم اقتصاد رشد مستمر درون زا پیدا کند باید به صورت مرتب بنیه سرمایه گذاری آن اقتصاد را افزایش دهیم و از این رو اتکای صرف به صندوق توسعه ملی دولت با امکانات محدود معنای کاملی برای درون زایی نیست و باید خود اقتصاد هر استان نگاهی به سرمایه گذاری که سود و صرفه دار باشد، داشته باشد و صندوق توسعه ملی تنها یکی از منابع برای تامین مالی طرح هاست.

وی افزود: یکی از ضررهای تحریم اقتصادی آن بود که دسترسی به منابع تامین مالی گسترده ای که در دنیاست برداشته شد و صندوق توسعه ملی زمانی کارنامه قابل قبول و درخشان دارد که با هر دلار پنج دلار دیگر از جاهای دیگر بیاورد و صندوق توسعه ملی تنها یک محل مصرف نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: در سال های پردرآمد نفتی باید بنیه صندوق توسعه ملی افزایش پیدا می کرد اما به جای این که برای سال هایی که قیمت نفت به یک چهارم تقلیل پیدا کرده و فروش نفت به حدود یک سوم و کمتر تنزل پیدا کرد بندیشیم، نگاهی مصرفی داشتیم.

وی ادامه داد: اکنون با تجربه گذشته باید مجموعه بنیه استفاده از منابع مالی را افزایش داده و هدف خود را به صندوق توسعه ملی محدود نکنیم.

وی ابراز داشت: اکنون در پس انداز ملی ما ظرفیت بسیار بالایی در پول هایی است که ایرانیان در خارج از کشور دارند و در حالی که طی سال های گذشته محیط کسب و کار غیر رقابتی با انواع محدودیت ها وجود داشت مقداری از منابع کشور به خارج از کشور رفته بود و سرمایه های ایرانیان خارج از کشور رفت.

نهاوندیان ادامه داد: اگر اقتصاد ایران پربازده، شکوفا و امن با قیمت پایین شده فراوان باشد سرمایه ها به سمت ایران سرازیز می شود.

امنیت لازمه اقتصاد با رشد پایدار است

وی افزود: امنیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لازمه یک اقتصاد با رشد پایدار است و فضای سرمایه گذاری باید فضایی همراه با امنیت باشد و سرمایه گذار باید بداند هیچ مقام حکومتی از وی بازخواستی نمی کند که پیش از آن تذکری به سرمایه گذار نداده باشند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار داشت: فضای فعالیت برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری و اشتغال باز خواهد شد و هزینه های اضافی کلانی که بر تولید، صادرات و واردات ما به دلیل تحریم ها وارد می شد با حذف هزینه های اضافی، امیدواری فراوانی داریم که کالاها و خدمات ایران در صحنه رقابت جهانی جلوه و نمود بیش از گذشته داشته باشد و همه این ها به معنای رونق و ایجاد فرصت کار و ابتکار خواهد بود.

قبلا برای اشتغال جوانان سرمایه گذاری انجام نشده بود

وی افزود: یکی از سرمایه هایی که در سال های گذشته چالش ایجاد کرده بود سرمایه جوانان دانشگاهی بود که در اقتصادی سالم می توانند مولد و فرصت شغلی باشند و این که جوان فارغ التحصیل بعضا تا دو سال منتظر شغل باقی بماند مایه ناراحتی است.

وی ادامه داد: علت این معضل آن بود که به اندازه کافی سرمایه گذاری صورت نگرفته است و در شرایطی بودیم که منابع درآمدی زیاد با نگاه سرمایه گذارانه میان مدت و بلند مدت به چشمه ای زاینده ایجاد نشد و با نگاهی مصرفی هزینه شد.

نهاوندیان گفت: به فرصت های پساتحریم بسیار امیدواریم تا فرصت های سرمایه گذاری در قم و سایر استان های کشور افزایش پیدا کند.

وی بیان داشت: خوشبختانه با سرمایه گذاری هایی که روی نیروی انسانی و زیرساخت ها در طول سه دهه گذشته در اقتصاد ایران صورت گرفت کسی توقع ندارد به اقتصاد ایران کالای مصرفی زیادی بفروشد و اگر روی فرهنگ مصرفی داخلی کار کنیم بنیه اقتصادی کشور می تواند اکثر نیازها را برطرف کند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ابراز داشت: اگر با نگاه واقع بینی به اقتصاد ایران نگاه کنیم باید اذعان کنیم که هیات های اقتصادی خارجی با نگاه به سرمایه انسانی تحصیل کرده و ظرفیت جغرافیایی ممتاز وارد ایران می شوند.

وی افزود: یکی از هدف های طرفین در مذاکرات با ما دسترسی به فناوری پیشرفته برای مشارکت با ایران است و هر فعال اقتصادی نفع اقتصادی خود را دنبال می کند ولی مهم آن است که اشتراک منافع را مدیریت کنیم و در تعامل سازنده، ایران و شرکای خارجی توامان بهره خواهند برد و ما از فناوری آن ها و آن ها از قیمت تمام شده پایین نسبی در ایران استفاده می کنند و قسمتی از محصولات علاوه بر قرارداد صادر و دسترسی به منابع ارزی برای ایران ایجاد می شود.

نهاوندیان اظهار داشت: با تجربه طولانی که داشته ایم و مشکلاتی را که در صادرات پیش روی ما گذاشتند پختگی در سطح کلان سیاستگذاری و در سطح خرد در بنگاه ها ایجاد شده است و برخی هیات هایی که وارد ایران می شوند از پختگی مذاکره کنندگان ایرانی در سیاست گذاری و اتاق های بازرگانی ما ابراز شگفتی می کردند.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا