نهاوندیان: درآستانه رفع تحریم‌ها هستیم

نهاوندیان: درآستانه رفع تحریم‌ها هستیم

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: با همدلی و افزایش اعتماد اجتماعی در آستانه شکسته شدن تحریم ها هستیم، همه مسائل به تحریم متکی نیست ولی تحریم آثار زیان بار خود را بر همه چیز گذاشته بود.

محمد نهاوندیان صبح امروز در نشست مشترک با فعالان اقتصادی استان قم بیان کرد: باز کردن میدان فعالیت فعالان اقتصادی و برگرداندن قدرت تصمیم گیری مدیران اقتصادی از اولویت های کاری دولت است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،وی ادامه داد: مهمترین مساله ای که در زمان کنونی باید مد نظر داشته باشیم آمادگی برای فضای جدیدی است که برای اقتصاد کشور فراهم می شود و چگونگی استفاده از این فضا برای حل مشکلات تاریخی ساختار اقتصادی ما باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: باید دربرنامه ریزی اقتصادی کلان و خرد چه برای دولت و چه برای مدیر یک بنگاه با افق پیش رو آشنا باشیم و محیط پیرامون خود در سال های آینده را بشناسیم.

وی افزود: دولت در اولویت گذاری وظیفه های خود نسبت به اقتصاد کشور ، باز کردن میدان فعالیت برای فعالان اقتصادی کشور را در دستور کار قرار داده است و درحالی که زمانی اقتصاد ایران و سیاستگذاران ایران از حربه نفت به عنوان یک ابزار تهدید استفاده می کردند شرایط به گونه ای پیش رفت که نفت ایران نیز تحریم شد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار داشت: تحریم صادرات و بانک های ایران تغییری در معادله قدرت در بازار بین المللی و ادامه توطئه در انزوا قرار دادن اقتصاد ایران بود و دولت وظیفه دارد اقتصاد ایران را از این زندان خارج کند و فعال اقتصادی کشور که میدان بازی کمتری در اختیار قرار دارد را در فضای رقابت قرار دهد.

وی گفت: با همدلی و افزایش اعتماد اجتماعی در آستانه شکسته شدن تحریم ها هستیم و هیچ کاری از این مفیدتر برای فعالان اقتصادی کشور نبود، همه مسائل به تحریم متکی نیست ولی تحریم آثار زیان بار خود را بر همه چیز گذاشته بود.

وی افزود: باید قدر کار بزرگی که در مقابله با توطئه های بدخواهان ایران صورت گرفت را بدانیم و اولویت دوم دولت در اقتصاد برگرداندن قدرت تصمیم گیری به مدیران اقتصادی بود و مدیر موفق اقتصادی توقع دارد که سیاستگذاران دست او را باز بگذارند.
نهاوندیان بیان داشت: مدیر یک بنگاه باید بتواند نسبت به فضای آینده پیش بینی و برنامه ریزی کند و در شرایط التهاب این امکان از دست فعال اقتصادی خارج می شود.

وی اظهار داشت: در دو سال گذشته سعی داشتیم آرامش به فضای اقتصادی کشور بازگردد و در فضای پرالتهاب بازار ارز برای سرمایه گذاری، آموزش نیروی انسانی و خرید تکنولوژی تلاش شد التهاب جای خود را به آرامش و ثبات قابل اتکا بدهد.

وی گفت: تورم از 40 درصد به 13 درصد رسیده؛ نمی توان تولید اقتصادی به بزرگی اقتصاد ایران را متکی به بانک ها داشته باشیم؛ اقتصاد ایران بزرگ تر از توان بانک هاست.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهارکرد: با هوشیاری باید از دسترسی های جدید به منابع مالی استفاده کنیم و اگر صنعت سنگ توجیه اقتصادی دارد باید منابع مالی دنیا به صنعت سنگ یا معدن ایران توجه کنند و بهترین فناوری ها باید با پایین آوردن هزینه تولید به معدن آورده شود.

وی بیان داشت: در دوره های گذشته دولت استقراض آشکار و پنهان با دسترسی به منابع بانک مرکزی داشت و هزینه این کار را مردم می پرداختند و زمانی که استفاده غیر مولد از بانک مرکزی کنیم تورم ایجاد می کند و تورم ظالمانه ترین نوع مالیات غیرمصوب است.

وی افزود: رسیدن تورم به پایین تر از 15 درصد اصلی ترین اقدام برای کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات ایرانی بود و به تبع آن باید شاهد پایین آمدن نرخ سود بانکی باشیم تا تاثیر خود را در تولید و صادرات ایران نشان دهد و اگر دلسوز صادرات هستیم باید تکیه تولید و صادرات را در تامین مالی صرفا از روی بانک ها برداریم.


نهاوندیان اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی درون زا و برون گراست و تنها باید به منابع داخلی تکیه کنیم و باید به دریای فکر و ابتکار فارغ التحصیلان دانشگاه ها توجه داشته باشیم و فکر باید به عنوان یک سرمایه مطرح باشد و پس از تحریم ها باید به این سمت برویم.

وی گفت: فعالان اقتصادی باید شرایط جدید را جامع نگر ارزیابی کنند و اکنون بازارهای جدیدی چون روسیه پیش روی ما است که در حوزه های مختلف برای واردکردن کالا از ایران اشتیاق نشان می دهند و در برخی کالاهای مصرفی زمینه قابل توجهی در کشور روسیه است.

وی افزود: زمینه برای صادرات به کشور عراق نیز میسر است و استفاده از فرصت های بازارهای صادراتی کاری است که خود بخش خصوصی باید انجام دهد و دولت وظیفه فضاسازی را دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار داشت: درفضای جدید وظیفه اتاق ها و تشکل های اقتصادی اتصال بین سیاست های کلان و اقتضائات مدیریت بنگاه است و سیاستگذار، مدیرکل، معاون وزیر تصمیم گیری می کنند و اگر خطایی دارند نباید بگذاریم آن خطا سه سال طول کشد و باید شاهد تعامل بین سیاستگذاران و مدیران بنگاه های اقتصادی باشیم.

وی گفت: اکنون دردولت نظر شخص رئیس جمهوری اقتصاد مبتنی بر بخش خصوصی است و وظیفه دولت رفع موانع و ایجاد فضای مساعد است.

نهاوندیان درادامه به انتخابات اسفندماه اشاره و اظهارکرد: باید پیام قوت، عزت و وحدت از انتخابات پیش رو شنیده شود و مهم آن است که از مجموع انتخابات به همسایگان و دیگر کشورها پیام بدهیم و اگر در این فرایند همدیگر را تخریب کنیم شاهد فضای روانی پرزیان خواهیم بود.

وی ادامه داد: با ادب و متانت باید بر شور انتخاباتی بیفزاییم و نزاکت و اخلاق سیاسی با حضوری پرشور باعث برنده شدن ملت ایران می شود و برگزاری مناسب انتخابات به اقتصاد ما کمک خواهد کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری به منظور دیدار با مراجع عظام تقلید عصر پنجشنبه به قم سفر کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا