/دیدگاه/ مهدی زاده

رکود عمیق و بی سابقه را با اجرای اقتصاد مقاومتی چاره کنیم

رکود عمیق و بی سابقه را با اجرای اقتصاد مقاومتی چاره کنیم

رکود عمیق، طولانی و بی سابقه اخیر را تنها و تنها می توان با جدی گرفته شدن اجرای اقتصاد مقاومتی چاره کرد که متاسفانه در دولت یازدهم، همچنان، آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.برخی دولتمردان ما دست روی دست گذاشته اند و صرفا به برجام می اندیشند.

،متن یادداشت حمید رضا مهدی زاده با عنوان "رکود عمیق و بی توجهی به اقتصاد مقاومتی" به شرح ذیل می‌باشد:

رکود اقتصادی در تعریف اقتصاد دانان در چهارچوب چرخه اقتصادی ، به دوره ای گفته می شود که اقتصاد حالت انقباضی به خود می گیرد و کوچک می شود و اگر در دو دوره سه ماهه پیاپی رشد منفی در اقتصاد یک کشور اتفاق بیافتد به تعبیر اهل اقتصاد آن کشور در رکود عمیق اقتصادی به سر می برد.

دوره ای که کاهش معنا دار در چهارعامل تولید ، درآمد ، اشتغال و تجارت ایجاد شود و در حدود شش ماه تا یک سال به طول می کشد و این رکود به معنای کاهنده بودن رشد تولید ناخالص داخلی است.

در این دوران حجم تولید و تجارت به شدت کاهش می یابد مخصوصأ در مورد کالاهای با دوام . حتی در مورد بعضی از آنها معمولأ حجم تولید به کمتر از حجم مصرف می رسد.
مثلا در حوزه کشاورزی عدم اشتغال ، هدایت می کند به پائین آمدن قیمت مزرعه ها و کارایی بالای نیروی کار.

و طبیعتأ نرخ بهره پائین می آید مگر در مواردی که ریسک بالا باشد و سایر هزینه ها نیز گرایش به کاهش داشته و هماهنگ با قیمت فروش خواهند بود .

نمونه بارز برای چنین ادعایی کشور یونان می باشد که برای عبور از بحران اقتصادی با نسخه اقتصادی که اتحادیه اروپا بر مبنای چنین اصولی برایش  پیچیده حرکت می کند و تا حدود زیادی هم موفق به مهار رکود اقتصادی شده است.

البته انصاف حکم می کند که همگی قبول داشته باشیم اولأ دولت میراث دار بخش زیادی از این رکود که در گذشته ایجاد شده بود می باشد و ثانیأ مسأله تحریم های گسترده مالی آمریکا و متحدان اروپائیش به منظور جلوگیری از فعالیت های صلح آمیز اتمی جمهوری اسلامی نیز که از سوی کارشناسان اقتصادی به تحریم های کورِ فلج کننده و نه هوشمند تشبیه می شد هم نقش به سزایی در بوجود آمدن چنین رکودی در کشور داشته است.

ولی مگر ریاست محترم جمهور در جریان رقابتهای انتخاباتی  و حتی  مناظره مشهور تلویزیونی ، بیان نداشتند که چرخش سانترفیوژ ها باید همزمان با گردش چرخ زندگی مردم بگردد.

در مورد چرخش سانترفیوژ ها که فعلا حرفی ندارم. هرچند که ظاهرأ ماههاست که  دیگر سانترفیوژها نمی چرخند آنهم در شرایطی که غربی ها هنوز به وعده رفع تحریم ها عمل نکرده اند و هر روز هم شاهد مصوبه های مختلف کنگره آمریکا و هماهنگی محض جمهوری خواهان و دموکراتها ،  با هدف چپاول ثروتهای ملی ایرانیان می باشیم.

و البته برخی به نامه های عاشقانه جان کری مبنی بر عدم اجرای مصوبات کنگره  درراستای تفاهم برجام هم بعضی ها چه  ساده لوحانه دلخوش می گردند.

رکود عمیق، طولانی و بی سابقه اخیر را تنها و تنها می توان با جدی گرفته شدن اجرای اقتصاد مقاومتی چاره کرد که متاسفانه در دولت یازدهم، همچنان، آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.برخی دولتمردان ما صرفا تماشاگر بوده و دست روی دست گذاشته اند و فقط به اجرای برجام می اندیشند. در این وسط این مردم هستند که زیر دست و پای فشارهای اقتصادی و معیشتی له می شوند؛ این کارگرانند که در این رکود یا یکی پس از دیگری بیکار می شوند و یا اینکه ماه هاست که حقوق دریافت نکرده اند.آیا دولت می خواهد با نادیده گرفتن اقتصاد مقاومتی به این رفتارها ادمه دهد؟

اما در بحث رکود اقتصادی  تا زمانی که بانکها برای تولید کنندگان ، بسته های مشوق مالی با بهره های نجومی رو می کنند و هزینه کالاهای تولیدی در داخل چندین برابر مشابه وارداتیشان می باشد و دولت همچنان با قدرت معتقد به رشد اقتصاد بر مبنای فروش نفت می باشد .

آنهم در شرایطی که حاکمان سعودی با افزایش وحشتناک  و البته غیر قانونی تولید بر مبنای قوانین اوپیک ، تمام قد به نوکری آمریکائیها مشغول می باشند و هر بشکه نفت به زیر چهل دلار رسیده است. عبور از این رکود سخت اقتصادی به این زودی ها تا حدودی بعید به نظر می آید.

متأسفانه مسئولان اقتصادی ما نیز از شمّ سیاسی مناسبی هم برخوردار نیستند . به طور مثال در این اوضاع نابسامان که برای کشاورزان ناشی از ناتوانی دولت به جهت خرید محصولاتشان به وجود آمده است.

دولت روسیه اعلام می کند که قصد دارد تا از برای تنبیه ترکیه در قضیه انهدام هواپیمای جنگی ، خرید محصولات کشاورزی و صیفی جات از آن کشور را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد و حتی نامی از ایران هم برای جایگزینی در این زمینه برده می شود.

من به یاد نمی آورم که هیئتی بلند مرتبه متشکل از تجار صاحب نام و سرشناس میادین میوه و تره بار در معیت وزیر جهاد کشاورزی عازم مسکو شده باشند تا مقدمات تصاحب بازار خیره کننده و سرشار از سود مالیِ کشور فدراسیون روسیه را در تعاملات دو جانبه فراهم آورند و اگر ضعفی هم از ناحیه صنعت بسته بندی مان وجود داشته باشد ، بتوانند با مشارکت شرکتهای روسی شاغل در حوزه صنعت بسته بندی ، مرتفعش سازند.

در این رکود سخت اقتصادی و کمبودِ آشکار منابع مالی دولت ، کلنگ زنی پروژه های سرسام آور تولیدی در چهارچوب مصوبات سفرهای استانی ، که نیاز به سرمایه گذاریهای کلان ارزیِ غیر قابل تأمین در شرایط کنونی دارد.

در حالی  که تعداد قابل توجهی از پروژه های نیمه تمام در سطح استانها و شهرستانهای تابعه شان موجود است  که با مبالغی بسیار کمتر از هزینه های آینده مصوبات کنونی قابل اجرا و بهره برداری می باشند ، چه توجیه عقلی می تواند داشته باشد جز بهره برداری سیاسی دولت محترم از انتخابات پیش روی  ملت ایران ؟

به نظر می رسد که تنها راه پیش رو برای دولتمردان ، اجرای قلبی و نه شعاری به دستوراتِ اقتصاد مقاومتی که از ناحیه رهبر معظم انقلاب صادر گردیده می باشد.
هرچند که دستور ریاست محترم جمهور مبنی بر تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی به ریاست جناب آقای جهانگیری ضروری بود.

اما باید دید که از دِل چنین قرارگاه اقتصادی عظیمی که برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی همه نهادها و دستگاه های لشگری و کشوری را به دور یک میز به فرماندهی دولت محترم با عنایت ویژه رهبر انقلاب ، گِرد آورده است چه راهکارهای اجرایی و عملی به جهت خروج از بحران اقتصادی در راستای رونق کسب و کار در همه حوزه های صنعتی ، تجاری و کشاورزی ، بیرون خواهد آمد ؟

در پایان ذکر یک نکته ارزشمند از کلام گوهر بار امیرالمومنین (ع) خطاب به مالک اشتر نخعی در فرمان تاریخی ، به جهت اعطای حکومت مصر به آن سرلشگر رشید سپاه اسلام که به حق شربت گوارای شهادت را در میانه راه نوشید ، در دمادم نزدیک شدن به ایام انتخاباتِ مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و بالتبع حرکت های اقتصادی از ناحیه دولت محترم تا انتخابات را لازم می دانم.

آگاه باش که در تاریخِ روزگار نام تو در صفحه بیداد گران به ننگ نگاشته نیاید.

آنچنان که تو در کارِ پیشوایِ پیشین خود نگران بودی ، مردم نیز رفتار تو را با دقت بیشتری مراقبت می کنند و از کار و کردار تو غافل نیستند و آنچه تو درباره وی می گفتی ، بشنو که درباره تو نگویند.

خداوند را گوشی شنواست که گفتار بندگان خویش را همی شنود و به دادِ دادخواهان همی رسیدگی و توجه فرماید.

بنده پرهیزگار ناگزیر است سخت حساس و بیدار باشد ، تا زبان کسان به دشنام و تشنیع او آلوده نگردد.

برگرفته از ترجمه رویایی مرحوم جواد فاضل ، صفحه 229 از کتاب ارزشمند سخنان علی (ع) در نهج البلاغه.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا