تسنیم گزارش می‌دهد

خطر تعطیلی بزرگ‌ترین شرکت تعاونی کشور/ آب هم برای کارگران سی‎‌سختی نان نیاورد

خطر تعطیلی بزرگ‌ترین شرکت تعاونی کشور/ آب هم برای کارگران سی‎‌سختی نان نیاورد

امید کارگران کارخانه آب معدنی سی‌سخت بعد از راه‌اندازی این واحد تولیدی و وعده رفع بحران بیکاری با عدم پرداخت معوقات، حقوق و ورشکستگی کارخانه به نا امیدی مبدل شده است.

از یاسوج، با احداث هر کارخانه نور امیدی در دل مردم آن دیار و منطقه روشن می‌شود این بار حکایت مردم سختکوش سی‌سخت است که به رغم دارا بودن ظرفیت‌های گردشگری بسیاری از خیلی از امکانات محروم مانده‌اند و باید در روی طلای سفید خوابیده و بی‌بهره باشند.

سی سخت شهری در 35 کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج و در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

اقلیم سی‌سخت تحت تأثیر کوهستان دنا منطقه‌ای سردسیری است و قسمتی از پائیز و سرتاسر زمستان از برف پوشیده‌است. و همین امر موجب پر آبی منطقهٔ سی‌سخت است. و جویبارها و چشمه‌سارهای دائمی از مناطق برفی سرازیر شده و منطقه را سیراب می‌سازد. شهر سی‌سخت به سبب موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در دامنه کوه دنا دارای هوای مطبوع و خوشایند، آب سالم و فراوان است.

بزرگترین و پرآب‌ترین چشمه‌ سی‌سخت چشمه میشی است که در پائین گردنه بیژن قرار گرفته و آب آن با وجود تامین آب آشامیدنی شهر، زمین‌های زراعی ده بزرگ سی‌سخت را نیز آبیاری می‌کند.

در این بین مردم متفکر و مبتکر شهر سی‌سخت با مشارکت همدیگر و تشکیل یک تعاونی درصدد بهره‌وری صحیح از این نعمت خدادادی برآمدند تا شاید گوشه‌ای از محرومیت و بیکاری جوانان آن سامان رفع شود.

در حالیکه موج بیکاری در این استان بیداد می‌کند این بار غبار تعطیلی بر سر کارخانه آب معدنی چویل چشمه میشی سی‌سخت نشست.

تاکنون زیرساخت‌های گردشگری آن طور که باید و شاید در این شهرستان فراهم نشده است و به لطف مشارکت مردمی بعد از سال‌ها کارخانه‌ای در این شهر ساخته شد تا روان‌های بیکار جوانان نشاطی ببخشد اما دیری نپایید که به لطف مشکلات مالی این آروزی جوانان نیز به یغما رفت و چراغ های کارخانه خاموش شد.

ف. خ یکی از کارگران این کارخانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، می‌گوید: بعد از اخذ مدرک کارشناسی ارشد به امید یافتن کار به شهر و دیار خود برگشتم و در این کارخانه مشغول به کار شدم ولی متاسفانه اکنون بیش از 20 ماه حقوق معوقه دارم.

علی عادلی یکی دیگر از کارگران این کارخانه به تسنیم، گفت: اکنون چند ماه بیشتر به عید نمانده است نه تنها لباس اول مهر برای کودکان خود نخریده‌ام و آنها با لباس مندرس سال قبل خود به مدرسه می‌روند بلکه می‌ترسم شب عید هم شرمنده زن و بچه‌ام شوم و به رغم زحمات خود در کارخانه بیشتر از یک سال است که حقوقی دریافت نکرده‌ام.

ایجاد کارخانه آب معدنی سی‌سخت امیدی برای جلوگیری از مهاجرت مردم

علی تاج امیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: متاسفانه ما نتوانستیم به ثبات و ماندگاری جامعه روستایی کمک کنیم.

فرماندار شهرستان دنا با بیان اینکه وضعیت اشتغال دولتی در دولت قبل اشباح شده است، عنوان کرد: متاسفانه نمی‌توانیم اکنون برای اشتغال جوانان در سیستم دولتی کاری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی نسل جوان امروز بیکاری است، گفت: می‌توان با اعطای تسهیلات از مهاجرت مردم به ویژه نسل جوان از روستاها جلوگیری کرد.

تاج امیری با بیان اینکه عمده تولیدات در روستاها به صورت سنتی است، ابراز کرد: طرح مشارکت اقتصادی می‌تواند در تولیدات روستاها تحولی اساسی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه باید یک تیم کارشناسی مجرب از حوزه روستایی برای تبیین این طرح مشارکتی در روستاها حضور پیدا کنند، گفت: این امر موجب تشویق روستائیان به امر تولید می‌شود.

فرماندار دنا با بیان اینکه کارخانه آب معدنی سی‌سخت با مجهزترین امکانات به علت مشکلات نقدینگی راکد مانده است، ابراز کرد: بیش از 5 هزار نفر در این طرح مشارکت داشتند.

کارخانه آب معدنی سی‌سخت بزرگ‌ترین شرکت تعاونی کشور است

مدیرعامل شرکت چویل چشمه میشی سی‌سخت در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: "شرکت تعاونی 2526" چویل چشمه میشی سی‌سخت در سال 85 تاسیس شد.

کوشان اسدی گفت: با 5 هزار و 400 نفر عضو  شرکت تعاونی در میان شرکت‌های تعاونی کشور بزرگترین شرکت تعاونی هستیم.

وی افزود: به لحاظ تعداد خانوار 1400 خانوار  و اهالی روستاهای اطراف به علت مناسبات فامیلی و قبیله‌ای در این طرح به امید رفع مشکل بیکاری مشارکت کردند.

اسدی با اشاره به اینکه در ابتدای کار با آورده سهام 50 هزارتومان آغاز شد و پرداخت متفاوت حدود 80  میلیون تومان ادامه داشت، بیان کرد: یک میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات ریالی از بانک صنعت و معدن و 450 یورو تسهیلات ارزی از بانک صنعت و معدن مرکزی  از طریق بانک صنعت و معدن دریافت کردیم.

مدیرعامل شرکت چویل چشمه میشی سی‌سخت  با بیان اینکه آب کارخانه آب معدنی از آب با کیفیت چشمه میشی تامین می‌شود، ابراز کرد: احداث سوله کارخانه با بهترین کیفیت انجام شد و از ماشین آلات با برندهای معتبر  دنیا استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه در خط تولید 10 نفر فعالیت داشتند، تصریح کرد:مدرن ترین سطح تولید پر ظرفیت استان را در اختیار داریم.

اسدی گفت: وقتی تسهیلات فراهم شد به خاطر شرایط تحریم تحویل ماشین آلات به سختی انجام و طولانی شد.

وی با بیان اینکه تولید آزمایشی در انتهای سال 91 آغاز  و سال 92 تولید انجام شد، بیان کرد: هیچ گاه با ظرفیت واقعی تولید نداشتیم و میزان تولید کمتر از ظرفیت ما بوده است.

اسدی عنوان کرد: کیفیت آب به خاطر چند فاکتور کمترین نیترات و نیتریت در میان آب‌های معدنی استان سختی متعادل حدود 95 ،عدم وجود هرگونه آلودگی آلی، و آلودگی هرگونه فلزات سنگین به علت قرار گرفتن در ارتفاعات و عدم وجود هرگونه صنایع آلاینده در منطقه یک چشمه با دبی نزدیک 500 لیتر در ثانیه در نوع خود کم نظیر است و افزایش ظرفیت تولید کارخانه در آینده امکان پذیر است.

نبود سرمایه در گردش مهم‌ترین مشکل واحد تولیدی آب معدنی سی‌سخت است

وی با بیان اینکه برای تولید در ظرفیت نیازمند سرمایه در گردش هستیم، تاکید کرد: به دلیل کیفیت محصول مشتری بسیاری داشتیم.

اسدی با اشاره به اینکه به دلیل سود ده نبودن تولید در حین سال گذشته اخیر به دنبال سرمایه گذار برای تامین منابع بودیم، گفت: به خاطر ابهام در مناسبات اقتصادی بعد از برجام سرمایه گذار  تا کنون ورود پیدا نکرده  است.

وی تصریح کرد: به دلیل نبود سرمایه در گردش از مهرماه امسال تولید را متوقف کردیم.

اسدی با بیان اینکه 100 هزار بطری در روز می‌توانیم تولید داشته باشیم، ابراز کرد: یکی دیگر از مشکلات کارخانه را نبود انبار  مناسب دانست. برای انبار کارخانه باید قفسه بندی صنعتی و باید فضای انبار گسترش پیدا کند.

اسدی با اشاره به اینکه به منظور عرضه محصولات کارخانه نیازمند ناوگان حمل و نقل استاندارد و به روز هستیم، اظهار داشت: بین 2 تا 3 میلیون تومان منابع برای توسعه ناوگان حمل و نقل نیاز است.

وی با بیان اینکه منابع جدید قسط های جدیدی را ایجاد می‌کند، گفت: علاقه‌مند به مشارکت و ورود به بازار مصرف بنگاه‌های ملی  که دارای توان مالی هستند، هستیم و مایلیم تا 49 درصد سهام شرکت را  اینگونه واگذار کنیم.

اسدی افزود: این مشارکت در قالب شرکت سهامی قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه  متاسفانه برای بهره‌مندی از تسهیلات معاون توسعه روستایی کشور به علت قرار گیری در محدوده شهری مغفول مانده‌ایم، عنوان کرد: به خاطر اینکه در شهرهای کم جمعیت همچون سی‌سخت سبک زندگی روستایی و کشاورزی است انتظار می‌رود این طرح شامل حال کارخانه ما نیز شود.

اسدی ابراز کرد: کارگران و بخشی از پرسنل از سال گذشته هم تا 20 ماه حقوق معوقه دارند.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات همکاری در تعیین تکلیف بدهی بانکی است که اگر انجام تسقیط تسهیلات به گونه‌ای باشد که تولید ماهانه توجیح پذیر باشد، کمک شایانی به ما می‌کند.

مدیرعامل شرکت چویل چشمه میشی سی‌سخت بیان کرد: یک شرکت تعاونی در یک منطقه محروم می‌تواند به عنوان یک الگو در بهره‌برداری از منابع در اختیار قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان یکی از راه حل مشکل مالی ما را تبدیل تعاونی به شرکت سهامی خاص می‌دانند، عنوان کرد: برنامه برای ایجاد شرکت سهامی خاص نیازمند مشارکت جوامع محلی با سرمایه گذاران است.

اسدی ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم  با جذب سرمایه گذار و به علت نزدیکی به بازارهای مصرف خلیج فارس امکان برای صادرات فراهم کنیم.

وی ابراز کرد:  در میان 1400 خانوار که عضو این شرکت هستند 50 خانوار ایثارگر و تعدادی از خانوار کشاورز و تحت پوشش نهادهای حمایتی اقشار مختلف کار را انجام دادند که نیازمند توجه مسئولان است.

تنها راه نجات کارخانه آب معدنی سی سخت تبدیل تعاونی به شرکت سهامی خاص است

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رابطه با تعطیلی کارخانه آب معدنی چویل چشمه میشی، اظهار داشت: 18 کارخانه آب معدنی در استان وجود دارد که اکنون 17 کارخانه با ظرفیت بالای 50 درصد مشغول به فعالیت هستند.

داریوش دیودیده با بیان اینکه بیش از 90 درصد کارخانه‌های آب معدنی استان فعال هستند، گفت: با توجه به بدهکاری قبلی که کارخانه دارد باید در ساختار اداری و مالی تغییراتی به وجود آورد چون تعاونی نمی‌تواند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند و نیازمند تغییر در سیستم مالکیت، ثبتی و در روش‌های مالی است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد شد که  شرکتی به صورت سهامی خاص تشکیل شود، عنوان کرد: چون نزدیک به 5 هزار نفر عضو این تعاونی هستند برای تشکیل به توافق نرسیدند.

دیودیده با اشاره به اینکه از مدرن ترین ماشین آلات در کارخانه استفاده شده است، گفت: شرایط بهداشتی مطلوب و  از نظر کیفیت و فضا مشکلی ندارند و تنها باید تامین مالی شوند.

وی یکی از راه‌های نجات کارخانه را تزریق آورده از سوی سهامداران برشمرد و افزود: دومین راه استفاده از منابع بانکی است.

دیودیده با بیان اینکه منابع مالی فقط برای تولید نیست، تصریح کرد: سرمایه گذار توانمند و اقتصادی از این منابع مالی برای  بازاریابی، نمایندگی و شرکت در نمایشگاه‌ها برای فراهم آوردن بازار مصرف استفاده می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: ما آماده‌ایم در صورت حل مشکلات مالی ظرفیت بالای 25 میلیون بطری در ماه در استان تولید کنیم.

دیودیده عنوان کرد: از ابتدای امسال تا کنون استان صادرات آب معدنی نداشته است و میزان درآمدزایی ناشی از فروش در استان و خارج از استان بیش از 250 میلیارد تومان بوده است.

گزارش از سیده زهرا موسوی اصل

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا