چین بزرگترین مشتری نفت ایران شد؛

آغاز رقابت ایران-عربستان-روسیه/ بشکه‌های نفت روانه شرق آسیا شدند

آغاز رقابت ایران-عربستان-روسیه/ بشکه‌های نفت روانه شرق آسیا شدند

همزمان با آغاز شمارش معکوس لغو تحریم‌های نفتی، ایران باید برای بازپس‌گیری سهم خود در بزرگترین بازار نفتی جهان با کشورهای روسیه و عربستان سعودی رقابت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش یک میلیون بشکه ای تولید و صادرات نفت ایران با اجرای یک طرح دو مرحله ای مهمترین برنامه روی میز شرکت ملی نفت ایران در دوران پساتحریم است.

رکن الدین جوادی معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون تمامی تاسیسات صنعت نفت همچون خطوط لوله، میادین و تاسیسات بهره برداری نفت، مخازن ذخیره سازی، اسکله و پایانه‌های صادراتی به منظور افزایش تولید نفت ایران در دوران پسا تحریم آماده هستند، گفت: بازاریابی و مذاکرات هم با مشتریان جدید و سنتی نفت هم انجام شده و مشکلی برای افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت کشور در دوران پسا تحریم وجود ندارد.

همزمان با آمادگی شرکت نفت برای افزایش فروش و صادرات نفت، چین در بین تمامی کشورهای خریدار طلای سیاه کشور بزرگترین بازار فروش و صادرات نفت خام در دوران لغو تحریم ها به شمار می رود.

اداره آمار چین در آخرین گزارش رسمی خود از افزایش ۴۵ درصدی صادرات نفت خام ایران در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی خبر داده و اعلام کرده است: در این مدت به طور متوسط روزانه ایران حدود ۴۹۱ هزار بشکه نفت به این کشور آسیایی صادر کرده است.

از سوی دیگر بر اساس گزارش مدیریت اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت ایران، از ابتدای سال جاری تاکنون به طور میانگین ایران حدود ۵۳۲ هزار بشکه نفت خام به چین صادر کرده است که پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۶ میلادی حجم فروش طلای سیاه ایران به این کشور آسیایی با افزایش بیشتری همراه شود.

علاوه بر این در حالی از چین به عنوان بزرگترین بازار نفتی ایران در پساتحریم نام برده می شود که هم اکنون عربستان سعودی و روسیه بزرگترین صادرکنندگان نفت خام به این کشور آسیایی هستند.

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی عربستان سعودی حدود ۸۸۷ هزار بشکه و روسیه حدود ۹۵۰ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده اند که قطعا با لغو تحریم ها ایران برای بازپس گیری سهم خود در بزرگترین بازار نفتی جهان با کشورهای روسیه و عربستان سعودی رقابت کند.

این در حالی است که مطابق با گزارش رسانه‌های خارجی، مذاکرات برای امضای قراردادهای جدید فروش نفت خام ایران با پالایشگاه های چینی آغاز شده و حتی تاکنون قرارداد فروش نفت ایران با دو شرکت شرکت «سینوپک» و «ژوهای» چین تمدید شده و مذاکرات با شرکت‌های نفتی «پترو چاینا» و «CNOOC» چین بر سر تمدید قراردادهای جدید آغاز شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا