در یادداشتی بررسی شد:

بررسی تحریم سوئیفت و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و بازار سرمایه

بررسی تحریم سوئیفت و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و  بازار سرمایه

در اواخر سال 1390 سیستم سوئیفت بانک مرکزی ایران در راستای تحریم‌های اروپایی قطع شد، این موضوع هر چند مراودات بین المللی بانکهای ایرانی را متوقف نکرد، اما با این وجود هزینه های زیادی بر عملیات ارزی و بانکی کشور تحمیل شد.


 

 

*بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران و مدرس دانشگاه

در سال های گذشته تحریم های ظالمانه زیادی بر علیه ایران وضع شده بود، از جمله این تحریم ها می توان به تحریم های نفتی، حمل و نقل، بیمه ای، تجارت، سرمایه گذاری و ... اشاره کرد. خوشبختانه بعد از توافق هسته ای در تیرماه سال جاری بسیاری از آن ها در حال رفع شدن است که مهمترین آن ها، تحریم های مربوط به سوئیفت است. سوئیفت ( SWIFT) یا به عبارتی(Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication)  که به معنای "جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی " است، مزایای بسیار زیادی از جمله سرعت زیاد و امنیت بالا دارد.

در اواخر  سال 1390 سیستم سوئیفت بانک مرکزی ایران در راستای تحریم‌های اروپایی قطع شد، این موضوع هر چند مراودات بین المللی بانکهای ایرانی را متوقف نکرد، اما با این وجود هزینه های زیادی بر عملیات ارزی و بانکی کشور تحمیل شد. بعد از تحریم سوئیفت و ایجاد تحریم‌های مالی و قطع مراودات بانکی ایران با دنیا، نقل و انتقال پول با مشکلات عدیده ای مواجه شده و روش‌های غیر مستقیم جایگزین سوئیفت ارزی شده بود که این موضوع مخاطراتی را برای کشور به همراه داشت. یکی از مهمترین این مسائل، کاهش امنیت نقل و انتقالات پول و افزایش هزینه های تبادلات ارزی ایران بود و مهمتر اینکه این موضوع، موجبات فساد را هم پدید آورده بود.

در خبرهای چند روز گذشته بحث برداشته شدن تحریم سوئیفت به صورت جدی مطرح شده که این رخداد می‌تواند هزینه‌های پولی و بهانه‌های سرمایه‌گذاری را از سر راه اقتصاد ایران بر دارد، بسیاری از مشکلات بازار ارز و استرداد دارایی‌های بلوکه شده کشور در خارج را برطرف کند و با اجازه دادن بانک‌های ایرانی برای انجام نقل‌‌ و انتقالات ارزی خارجی به رونق اقتصادی کشور کمک بسزایی خواهد کرد. در واقع می تواند موجب سودآوری بیشتر صنعت بانکی کشور شود و نقل و انتقالات سریعتر و ایمنتری را به همراه آورد.

طبیعتا این موضوع در بازار سرمایه و بورس کشور نیز تاثیر بسزایی دارد. در بازار سرمایه این موضوع به صورت کلی میتواند جابجایی پول و ورود سرمایه گذاران خارجی را تسهیل کند و موجب گردش و رونق بیشتر سرمایه در بورس کشور شود که نتیجه آن می تواند بالا رفتن نسبت قیمت به درآمد بورس باشد.

هم چنین برداشتن تحریم سوئیفت نیز بر شرکت ها و صنایع بورسی تاثیرات مثبتی دارد. اولین گروهی که در بازار سرمایه بر اثر لغو این تحریم، در صورتهای مالی خود سودآوری بیشتری را نشان می دهند گروه بانک است. طبیعتا آن دسته از بانک هایی که شعب خارجی دارند شرایط بهتری پیدا می کنند. پس از آن می بایست شاهد رشد در صنایع صادراتی و وارداتی محور بود چرا که نقل و انتقال پول برای آن ها تسهیل خواهد شد. گروه دارو، محصولات پتروشیمی و خودرویی در صدر منتفعان از لغو این تحریم هستند. در مجموع می توان این گونه برآورد کرد که لغو تحریم سوئیفت بر بازار سرمایه کشور تاثیرات به سزایی دارد شاید به همین دلیل باشد که این روزها تحرکات مثبتی در بازار سرمایه دیده می شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا