همچنان عمده واردات کشور کالاهای اساسی است

همچنان عمده واردات کشور کالاهای اساسی است

رئیس کل سازمان توسعه تجارت درباره واردات اقلام اساسی گفت :کماکان عمده واردات را کالاهای اساسی تشکیل می دهد و علت آن نیز این است که به طور طبیعی در همه بخش ها تولید کننده کامل کالا نیستیم .

 

ولی الله افخمی راد درباره واردات کالاهای اساسی افزود: در پایان آبان ماه  امسال  تراز تجاری کشور  مثبت شد یعنی تفاضل صادرات و واردات رقمی  حدود 2.5 میلیارد دلار را نشان می داد که در 9 ماهه هم این تراز مثبت است و صادرات  کشور حدود 1.8 میلیارد دلار بر واردات کشور پیش گرفته است .
وی ادامه داد : البته ما در هر دو بخش هم صادرات و هم واردات  نسبت به  سال قبل کاهش داریم .
افخمی راد گفت: در واردات کشور حدود  22 درصد کاهش داریم و نسبت به زمان مشابه  سال قبل در بخش صادرات حدود 11 درصد کاهش داریم .
وی افزود : در ترکیب کالاهای صادراتی کشور نیز بر اساس آمار 8 ماهه  که گمرک آمار تفصیلی را منتشر کرده است، بدون  در نظر گرفتن میعانات، صادرات کالاهای صنعتی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از 5 درصد  رشد برخوردار است .
وی ادامه داد : این اقدامات نشان می دهد که جهت گیری خوبی در صادرات  غیر نفتی کشور بوجود آمده است  .
رئیس کل سازمان توسعه تجارت در ادامه گفت : البته میعانات نسبت به زمان مشابه از کاهش شدید برخوردار است که این را باید به فال نیک بگیریم و باید  تصمیمی اتخاذ شود که حجم صادرات و ترکیب صادرات غیر نفتی کشور در همین 9 ماهه  که اتفاق افتاده استمرار پیدا کند .
وی درباره واردات  اقلام اساسی نیز گفت: کماکان عمده واردات را کالاهای اساسی تشکیل می دهد و علت آن نیز این است که به طور طبیعی در همه  بخش ها  تولید کننده  کامل کالا  نیستیم .
وی ادامه داد : بنابراین طبیعی است برای تامین نیاز کشور اولویت بندی و واردات انجام شود .
افخمی راد ادامه داد: برخی از این واردات کالاهایی است که امکان تامین در سطح  نیاز کشور وجود ندارد و طبیعتا ما باید اقدام به واردات کنیم البته در برخی از آنها ممکن است  کالاهای جایگزین داشته باشیم که برنامه ریزیهایی  در بخش صنعت و معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی در دست انجام است که امیدواریم بتوانیم  جایگزین واردات کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا