پایان سال غمبار نفت/ قیمت نفت برنت در آخرین روز سال 2015

پایان سال غمبار نفت/ قیمت نفت برنت در آخرین روز سال 2015

اقتصاد > انرژی - اقتصادنیوز نوشت: پس از آنکه رکوردزنی موجودی نفت آمریکا نگرانی‌ها را در مورد عرضه مازاد جهانی افزایش داد، قیمت نفت در آخرین ساعات معاملاتی آسیا در سال 2015 همچنان پایین‌ باقی ماند.

پس از آنکه رکوردزنی موجودی نفت آمریکا نگرانی‌ها را در مورد عرضه مازاد جهانی افزایش داد، قیمت نفت در آخرین ساعات معاملاتی آسیا در سال 2015 همچنان پایین‌ باقی ماند.

به گزارش رویترز، بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، موجودی ذخایر نفتی ایالات متحده در هفته گذشته رشدی 2.6 میلیون بشکه‌ای را تجربه کرد. نظرسنجی رویترز از تحلیلگران نیز رشد 2.5 میلیون بشکه‌ای را پیش‌بینی کرده بود.
قیمت نفت پس از سقوط بیش از سه درصدی در جلسه گذشته،‌ در معاملات امروز تقریبا ثابت باقی ماند. بر این اساس هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت معادل 36 دلار و 71 سنت معامله شد و قیمت هر بشکه نفت برنت به 36 دلار و 66 سنت رسید.

چشم‌انداز فوری برای قیمت نفت همچنان تیره‌وتار باقی مانده است و برخی از تحلیلگران نظیر گلدمن‌ساکس اعلام کرده‌اند که رسیدن قیمت به بشکه‌ای 20 دلار برای متعادل شدن مجدد بازار لازم خواهد بود.
مورگان استنلی نیز در چشم انداز خود برای سال آینده اعلام کرد که عوامل منفی برای نفت در سال 2016 بیشتر خواهند شد. این بانک با استناد به افزایش عرضه جهانی، علیرغم کاهش عملیات حفاری نفت شیل آمریکا، و کندی تقاضا از این عوامل به عنوان دلایل اصلی کاهش قیمت در سال آینده خبر داد.
معامله‌گران انتظار دارند که پس از لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا بعد از چهل سال، برخی از نفت این کشور وارد بازارهای جهانی شوند که این موضوع منجر به پیشی‌گرفتن نفت آمریکا از برنت شد.

برنامه صنعت
افت قیمت نفت از اواسط سال 2014 آغاز شد، زمانی که عرضه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، روسیه و آمریکا شروع به پیشی گرفتن از تقاضا کرد. روند نزولی زمانی شدت گرفت که در انتهای سال 2014 عربستان تصمیم به حفظ سطح تولید خود در مقادیر بالا گرفت تا از سهم خود در بازار جهانی دفاع کند.

بعد از گذشت یک سال از این روند نزولی نفت برنت به قیمت 36 دلار به ازای هر بشکه رسید قیمتی که در یک دهه اخیر مشاهده نشده بود. این افت قیمت منجر به آسیب رساندن به زنجیره عرضه انرژی، شامل نفت‌کش‌ها و شرکتهای کشتی‌رانی، شرکت‌های خصوصی حفاری و کشورهای وابسته به نفت از ونزوئلا و روسیه گرفته تا خاورمیانه شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا