درخشش طلا برای سومین سال متوالی رنگ باخت

درخشش طلا برای سومین سال متوالی رنگ باخت

تصویر طلا به عنوان یک دارایی مطمئن با حرکت این فلز زرد به سوی سومین کاهش سالانه متوالی و خروج سرمایه گذاران از صندوقهای سرمایه گذاری تحت پشتیبانی طلا مخدوش شده است.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.1 درصد افزایش یافت و به 1062 دلار رسید.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 0.2 درصد افزایش، 1061 دلار بود. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه 8.20 دلار یا 0.8 درصد کاهش داشت و به 1059 دلار رسید.

کاهش قیمت روز چهارشنبه باعث شد رشد ماهانه طلا در دسامبر معکوس شود و اکنون این فلز برای آخرین ماه سال 2015 حدود 0.5 درصد کاهش نشان می‌دهد و کاهش قیمت سالانه آن هم به 10.5 درصد رسیده است.

طلا در سال 2014 به میزان 1.4 درصد و در سال 2013 به میزان 28 درصد کاهش قیمت یافته بود و در سال 2015 برای سومین سال متوالی کاهش قیمت پیدا می‌کند که طولانی‌ترین روند نزولی از سال 2000 است.

این فلز ارزشمند تحت تاثیر صعود دلار که از تحکیم سیاستهای پولی بانک مرکزی آمریکا پشتیبانی شده، همانند کالاهایی مانند نفت و سنگ آهن ریزش قیمت پیدا کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ذخایر صندوقهای سرمایه گذاری تحت پشتیبانی طلا در 10 روز از 13 روز معامله گذشته کاهش یافته و به 1466.45 تن رسیده که پایین‌ترین میزان در شش سال گذشته است.

به گفته اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسوبانک، طلا از خروج عمومی سرمایه از بازار کالاها آسیب دیده است و به عنوان یکی از کالاهایی که بیشترین مبادله آن از طریق صندوقهای سرمایه گذاری انجام می‌گیرد، تحت فشار فروش از سوی سرمایه گذاران کاغذی قرار گرفته و جایگاه آن به عنوان سرمایه گذاری مطمئن لطمه دیده است.

وی در ادامه پیش بینی کرد: طلا در ابتدای سال 2016 با چالش دشواری روبرو خواهد بود و قیمت آن ممکن است به سطح 1000 دلار سقوط کند اما تا پایان سال به 1200 دلار بهبود خواهد یافت.

اما بارناباس گان، اقتصاددان بانک او سی بی سی که یکی از صحیح‌ترین پیش بینی‌های قیمت طلا را داشته، پیش بینی کرده است که هر اونس طلا تا پایان سال 2016 به 950 دلار سقوط خواهد کرد.

نخستین افزایش نرخهای بهره آمریکا از سال 2006 تاکنون ماه دسامبر انجام گرفت و معامله گران طلا اکنون به روندی که بانک مرکزی آمریکا در تصویب دورهای بعدی افزایش نرخها اتخاذ می‌کند چشم دوخته اند.

نرخهای بهره بالاتر به دارایی‌های بدون بازده مانند طلا ضربه می‌زند و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.05 درصد افزایش، 13.90 دلار بود. بهای معاملات این فلز با کاهش 11 درصدی در سال 2015، به سوی سومین کاهش سالانه متوالی پیش می‌رود.

هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با 1.6 درصد افزایش، 552 دلار بود. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.3 درصد افزایش، به 874 دلار رسید.

پالادیم 31 درصد و پلاتین 28 درصد در سال 2015 کاهش قیمت داشته اند. این دو فلز در مبدلهای کاتالیستی که آلایندگی خودروهای سواری و باری را کاهش می‌دهند مورد استفاده قرار می‌گیرند اما امسال تحت تاثیر رسوایی آلایندگی فولکس واگن که به دورنمای تقاضا برای این فلزات لطمه زد، با کاهش چشمگیر قیمت روبرو شدند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا