کرباسیان خبر داد:

اجماع بر سر افزایش ۱۵ درصدی تعرفه واردات فولاد

اجماع بر سر افزایش ۱۵ درصدی تعرفه واردات فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - رئیس هیات عامل ایمیدرو از اجماع بر سر افزایش 15 درصدی تعرفه‌های فعلی واردات فولاد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، مهدی کرباسیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 با اشاره به اینکه تعرفه فعلی واردات فولاد کافی نیست و قیمت‌ها مدام در حال کاهش است، گفت: خوشبختانه در پیگیری فولادسازان و ایمیدرو و همچنین حساسیت وزارتخانه، معاون اول رئیس جمهوری نیز درباره این قضیه حساسیت نشان داد و جلسه دو هفته پیش در ریاست جمهوری برقرار شد و در این جلسه اجماع شد که در مقطع فعلی 15 درصد تعرفه‌های فعلی واردات فولاد افزایش یابند.

وی با اذعان به اینکه بروکراسی تصویب تعرفه واردات در ایران چندین ماه طول می‌کشد و این فرایند باید کوتاه‌تر شود، گفت: امسال تاکنون حدود 2.7 میلیون تن فولاد وارد کشور شده است و این در حالیست که سیاست‌های چین و همچنین تغییر ارزش واحد پول روسیه باعث شده تا صادرات فولاد این دو کشور به بازارهای منطقه تشدید شود و به همین دلیل باید در سیاست‌های تعرفه‌ای خود در حوزه فولاد تجدیدنظر جدی کنیم. با ادامه روند کاهش قیمت‌ها ممکن است نیاز باشد چند ماه دیگر تعرفه‌های واردات فولاد را مجددا اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم تاکنون اقداماتی نظیر افزایش تعرفه واردات فولاد در ابتدای امسال، حذف ارز مبادله‌ای واردات فولاد و لغو سهمیه‌بندی صادرات محصولات فولادی را در راستای حمایت از صنعت فولاد کشور انجام داده است، توضیح داد: سال قبل حدود 2.5 میلیون تن فولاد از کشور صادر شد و با تمهیدات اندیشیده شده امیدواریم امسال رکورد تاریخی صادرات فولاد کشور را شکسته و صادرات فولاد ایران را به بالای 3 میلیون تن برسانیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری تاکنون فولاد به صورت ممزوج وارد کشور شده که در واقع این نوع فولاد، فولاد خالص نبوده و به آن بور و مواد دیگری افزوده است، توضیح داد: این نوع فولاد توانسته در ذیل تعرفه دیگری وارد کشور شود که رقم آن نسبت به تعرفه های دیگر کمتر بوده است و به این ترتیب می‌توان گفت به نوعی واردکنندگان فولاد با این شیوه تعرفه واردات را دور زده‌اند.

کرباسیان همچنین با اشاره به اینکه صادرات نباید به هیچ عنوان محدود شود، اظهار کرد: این کار که صادرات کشور را براساس نیاز داخلی تنظیم کنیم، کار اشکال‌داری است. بدست آوردن بازارهای صادراتی به خودی خود اهمیت دارد و ضمن اینکه ما محدودیت در جابه‌جایی پول داریم و پول ما در خارج از کشور از طریق صرافی‌ها و نه از طریق سیستم بانکی جابه‌جا می‌شود و به همین دلیل امکان صادرات به همه بازارها را نیز نداریم. به همین دلیل نباید به هیچ‌وجه روی صادرات کشور محدودیت اعمل کنیم.

وی افزود: از ابتدای سال جاری همزمان با افت بهای نفت، بهای فولاد نیز در بازارهای جهانی از 700 به کمتر از 300 دلار کاهش یافته است و در همین حال سیاست‌های حمایتی دولت چین باعث شده تا صادرات فولاد این کشور به رقم بی‌سابقه 140 تا 150 میلیون تن برسد و این کشور دست به دامپینگ در بازارهای صادراتی فولاد زده و موجب افت قیمت‌ها شده است. ضمن اینکه چین به صادرکنندگان فولاد خود جایزه صادراتی و یارانه حمل و نقل نیز می‌دهد. در چنین شرایطی کشوری مانند آمریکا روی واردات برخی از محصولات فولادی چین تعرفه 200 درصد گذاشته است. هند و ترکیه نیز به ترتیب حدود 32 و 40 درصد تعرفه روی واردات فولاد از چین گذاشته‌اند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر ضرورت حرکت فولادسازان کشور به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر عنوان کرد: به عنوان مثال تولید ورق‌های آج دار توسط فولاد مبارکه در چند وقت اخیر در همین راستا بوده است. این مسیری است که همه فولادسازان باید به آن سمت بروند و در همین حال استراتژی کاهش قیمت تمام شده نیز باید در الویت کار فولادسازان قرار بگیرد.

او همچنین با اشاره به اینکه کشور هم‌اکنون حدود 10 میلیون تن کمبود گندله دارد، خبر داد: سال آینده حدود 10 میلیون تن گندله‌سازی وارد مدار تولید می شود و به این ترتیب کشور در زمینه گندله از واردات مصون می شود و ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور از این ناحیه خواهد شد که این کار در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا