درس هایی از بیمه معدنی کشورهای انگلیسی زبان

درس هایی از بیمه معدنی کشورهای انگلیسی زبان

دنیای معدن - بخش معدن چشم به رفع تحریم ها دارد. هر چند در چند سال اخیر اقدامات بسیاری برای توسعه این بخش و برجسته کردن نقش آن در اقتصاد کشور شده است، اما رفع تحریم ها می تواند کمکی برای توسعه و تسهیل روند پیشرفت در آن باشد. واردات تجهیزات و ماشین های معدنی، همکاری در زمینه اشتراک گذاری دانش و فناوری، ارتباط تجاری و آزاد با بازارهای جهانی و بهره مند شدن از آخرین تغییرات و تحولات این حوزه از جمله مهم ترین مواردی است که بخش معدن ایران می تواند از آن بهره مند شود. با این حال، بخش های اقتصادی کشور به صورت جزیره ای عمل نمی کنند و بهبود شرایط در دیگر حوزه های اقتصادی هم می تواند به پیشرفت ها و توسعه های معدنی کمک کند. یکی از این بخش ها بیمه است. بیمه در چند سال اخیر و به دنبال تحریم های ظالمانه اقتصادی، ضربه های زیادی خورده و نتوانسته آن طور که باید نقش خود را در اقتصاد کشور ایفا کند. در حال حاضر سهم بیمه در تولید ناخالص داخلی نسبت به سهم آن در تولید کشورهای توسعه یافته بسیار اندک است و در سال های آینده می تواند با سرعت بسیاری رشد کند؛ البته در صورتی که شرایط آن فراهم شود. یکی از مهم ترین بخش های بیمه که در سال های گذشته نتوانسته رشد چندانی داشته باشد، بیمه اتکایی است. بیمه اتکایی به فرآیند بیمه شرکت های بیمه ای از سویدیگر شرکت های این حوزه اطلاق می شود و از این طریق می توان بسیاری از مخاطرات و ریسک های مالی و اقتصادی را به خارج از مرزهای کشور انتقال داد تا اقتصاد با سلامت بیشتری رشد کند. با رفع تحریم ها و اقبالی که هم اکنون هم کشورهای جهان برای همکاری بیمه ای با ایران داشته اند، می توان انتظار داشت که در سال های آینده نقش بیمه در اقتصاد ایران افزایش یابد. اما این بخش اقتصادی چه کمکی می تواند به حوزه معدن و صنایع معدنی کند؟ معدن یکی از پرمخاطره ترین حوزه های اقتصادی است و نیاز به حمایت های زیادی از جانب بخش بیمه دارد. به عبارتی در صورتی که بیمه حامی آن باشد، توسعه بخش معدن تضمین خواهد شد و کشور می تواند به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کند. ۲ حوزه ای که به نظر می رسد هم اکنون در معادن و صنایع معدنی کشور نیاز بیشتری به بیمه شدن و تضمین سلامت آنها وجود دارد، حوزه های کارگری و سلامت کارکنان و اکتشافات است. کارگران معادن و صنایع معدنی با خطرات زیادی روبه رو هستند و بیمه می تواند سلامت آنها و کارفرمایان را تضمین کند. از طرفی اکتشافات معدنی هم با مخاطرات اقتصادی و ریسک مالی زیادی مواجه است که احتیاج آن را به بیمه قطعی می کند. در هر صورت، ضمن آنکه بخش بیمه و فعالان این حوزه به دنبال کمک بیشتر به رشد اقتصادی و توسعه معدنی است، اطلاع از تجربه و نحوه تعامل این ۲ حوزه اقتصادی مهم در کشورهای دیگر هم می تواند، راهگشا و چراغ راهنمایی برای مسیر پیش رو باشد. صنعت بیمه در جهان به طور معمول در چند زمینه مختلف، ادامه فعالیت معدنکاران را تضمین می کنند: که عبارتند از؛ مدیریت مخاطرات، منافع نیروی انسانی، خدمات بازنشستگی. البته مورد سوم در تمام حوزه های اقتصادی و فعالیت های مختلف وجود دارد و عمومی است. اما مدیریت مخاطرات و منافع نیروی انسانی در معدنکاری و فرآوری محصولات معدنی بسیار پررنگ است. کشورهای مختلف، حلقه های مختلف زنجیره تولید و فروش مواد معدنی را بیمه می کنند.

واردات تجهیزات و ماشین های معدنی، همکاری در زمینه اشتراک گذاری دانش و فناوری، ارتباط تجاری و آزاد با بازارهای جهانی و بهره مند شدن از آخرین تغییرات و تحولات این حوزه از جمله مهم ترین مواردی است که بخش معدن ایران می تواند از آن بهره مند شود. با این حال، بخش های اقتصادی کشور به صورت جزیره ای عمل نمی کنند و بهبود شرایط در دیگر حوزه های اقتصادی هم می تواند به پیشرفت ها و توسعه های معدنی کمک کند. یکی از این بخش ها بیمه است.
بیمه در چند سال اخیر و به دنبال تحریم های ظالمانه اقتصادی، ضربه های زیادی خورده و نتوانسته آن طور که باید نقش خود را در اقتصاد کشور ایفا کند. در حال حاضر سهم بیمه در تولید ناخالص داخلی نسبت به سهم آن در تولید کشورهای توسعه یافته بسیار اندک است و در سال های آینده می تواند با سرعت بسیاری رشد کند؛ البته در صورتی که شرایط آن فراهم شود. یکی از مهم ترین بخش های بیمه که در سال های گذشته نتوانسته رشد چندانی داشته باشد، بیمه اتکایی است. بیمه اتکایی به فرآیند بیمه شرکت های بیمه ای از سویدیگر شرکت های این حوزه اطلاق می شود و از این طریق می توان بسیاری از مخاطرات و ریسک های مالی و اقتصادی را به خارج از مرزهای کشور انتقال داد تا اقتصاد با سلامت بیشتری رشد کند. با رفع تحریم ها و اقبالی که هم اکنون هم کشورهای جهان برای همکاری بیمه ای با ایران داشته اند، می توان انتظار داشت که در سال های آینده نقش بیمه در اقتصاد ایران افزایش یابد. اما این بخش اقتصادی چه کمکی می تواند به حوزه معدن و صنایع معدنی کند؟

معدن یکی از پرمخاطره ترین حوزه های اقتصادی است و نیاز به حمایت های زیادی از جانب بخش بیمه دارد. به عبارتی در صورتی که بیمه حامی آن باشد، توسعه بخش معدن تضمین خواهد شد و کشور می تواند به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کند. ۲ حوزه ای که به نظر می رسد هم اکنون در معادن و صنایع معدنی کشور نیاز بیشتری به بیمه شدن و تضمین سلامت آنها وجود دارد، حوزه های کارگری و سلامت کارکنان و اکتشافات است. کارگران معادن و صنایع معدنی با خطرات زیادی روبه رو هستند و بیمه می تواند سلامت آنها و کارفرمایان را تضمین کند. از طرفی اکتشافات معدنی هم با مخاطرات اقتصادی و ریسک مالی زیادی مواجه است که احتیاج آن را به بیمه قطعی می کند. در هر صورت، ضمن آنکه بخش بیمه و فعالان این حوزه به دنبال کمک بیشتر به رشد اقتصادی و توسعه معدنی است، اطلاع از تجربه و نحوه تعامل این ۲ حوزه اقتصادی مهم در کشورهای دیگر هم می تواند، راهگشا و چراغ راهنمایی برای مسیر پیش رو باشد.
صنعت بیمه در جهان به طور معمول در چند زمینه مختلف، ادامه فعالیت معدنکاران را تضمین می کنند: که عبارتند از؛ مدیریت مخاطرات، منافع نیروی انسانی، خدمات بازنشستگی. البته مورد سوم در تمام حوزه های اقتصادی و فعالیت های مختلف وجود دارد و عمومی است. اما مدیریت مخاطرات و منافع نیروی انسانی در معدنکاری و فرآوری محصولات معدنی بسیار پررنگ است. کشورهای مختلف، حلقه های مختلف زنجیره تولید و فروش مواد معدنی را بیمه می کنند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا