سامانه اطلاعات مکانی اکتشافی ایمیدرو طی مراسمی رونمایی شد

سامانه اطلاعات مکانی اکتشافی ایمیدرو طی مراسمی رونمایی شد

گروه اكتشاف و زمين شناسي - سامانه اطلاعات مکانی (سیستم GIS) اکتشافی ایمیدرو با حضور شرکت های تابعه ایمیدرو رونمایی شد.

به گزارش ماین نیوز، علی اصغر زاده، مدیر اکتشاف ایمیدرو در مراسم رونمایی سامانه اطلاعات مکانی (سیستم GIS) اکتشافی این سازمان گفت: با توجه به از بین رفتن اطلاعات اکتشافی معادن در برخی مقطع ها، تصمیم گرفتیم نسبت به جمع آوری و یکپارچه سازی اطلاعات اکتشاف معادن اقدام کنیم و از این رو، سامانه اطلاعات مکانی (سیستم GIS) اکتشافی طراحی شد.

وی ادامه داد: فاز شناخت طرح از سال 87 آغاز و مدارک و مستندات اکتشافی همه طرح ها مورد بررسی قرار گرفت. سپس در ادامه در سال 92، عملیات اجرایی، ورود داده ها و تشکیل سامانه مکان محور آغاز شد.

اصغر زاده با اشاره به اینکه ایمیدرو با دسترسی به مراکز مختلف و با اجرای عملیات اکتشافی جدید (250 هزار کیلومتر مربع)، اطلاعات پایه ای این معادن را جمع آوری می کند، اظهار داشت: این سازمان با فعالیت های پیش رو، ضعف اطلاعاتی در حوزه اکتشاف معادن کشور را بر طرف می کند. در حالی که اگر این کار صورت نگیرد، اطلاعات موجود از بین می رود و در آینده، هزینه های گزافی را برای انجام برخی امور بر مجموعه تحمیل می کند.

مدیر اکتشاف ایمیدرو در ادامه خواستار پیوستن شرکت های تحت پوشش ایمیدرو به سامانه GIS ایمیدرو شد و تصریح کرد: اتصال شرکت ها به این سامانه از نظر قانونی مشکلی ندارد و با یک بار هزینه برای ثبت اطلاعات اکتشاف، از صرف هزینه های مرتبط جلوگیری خواهد شد. همچنین با این اقدام، از بروز دوباره کاری ها در فعالیت های اکتشافی ممانعت می شود.

وی ادامه داد: با توجه به ادامه فرآیند GIS و تغذیه این بانک مکان محور، بخش های خصوصی نیز می توانند با ارائه داده های اکتشافی در این بانک مشارکت کنند.

تدوین استانداردهای لازم

مظفر زینالی، کارشناس ارشد مدیریت اکتشاف ایمیدرو و ناظر پروژه طراحی سامانه اطلاعات مکانی اکتشافی ایمیدرو در این مراسم ضمن اشاره به تعاریف مختلف GIS و از جمله «مجموعه سازمان یافته از سخت افزار، نرم افزار و نیروی انسانی مختص برای جمع آوری، ذخیره، آنالیز و بازیابی اطلاعات مکانمند»، بیان داشت: طراحی و پیاده سازی سامانه اطلاعات مکانی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت های تابعه در 2 فاز شامل «شناخت تشکیلاتی و نیازمندی های کاربران و تدوین مشخصات فنی طراحی» و «شناخت پیاده سازی سامانه اطلاعات مکانی اکتشافات» مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در فرآیند GIS، مراحل جمع آوری داده ها، مدیریت داده ها، پردازش و آنالیز انجام و سپس اطلاعات تولیدی در راستای تصمیم گیری به کار گرفته می شود.

زینالی تصریح کرد: برای پایگاه داده مکانی، 3 مقیاس شامل مقیاس بزرگ برای ذخیره سازی اطلاعات مکانی و مطالعات تفصیلی (1:50000 به بالا)، مقیاس متوسط برای ذخیره سازی اطلاعات مکانی مطالعات نیمه تفصیلی (1:5000 تا 1:25000) و مقیاس کوچک برای ذخیره سازی اطلاعات مکانی مطالعات پی جویی اولیه (1:25000 به پایین) تعریف شده است.

وی افزود: اکنون استانداردهای لازم برای راه اندازی این سامانه تدوین شده و در صورت نیاز، با همکاری واحدها می توانیم استانداردهای جدیدی را تدوین کنیم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا