تلاش عربستان برای کاهش وابستگی به نفت

تلاش عربستان برای کاهش وابستگی به نفت

عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت جهان در حال کاهش دادن وابستگی خود به درآمدهای نفتی به دلیل کاهش قیمت نفت و از سوی دیگر افزایش تولید برای دفاع از سهم بازار خود است.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، درآمد عربستان از فروش نفت در بودجه سال آینده این کشور حدود 70 درصد خواهد بود.

جان اسفاکیاناکیس، اقتصاددان مستقر در ریاض و مشاور سابق دولت این کشور می‌گوید: این رقم در سال 2015، 73 درصد و در سال ماقبل‌تر 89 درصد بوده است.

وی گفت: عربستان میزان وابستگی خود به درآمدهای نفتی در سال 2015 را کاهش داده و در سال 2016 نیز همین کار را انجام خواهد داد تا بر تاثیرات منفی حاصل از کاهش قیمت نفت غلبه کند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: کاملا مشخص است که عربستان به سیاست نفتی دفاع از سهم بازار در سال 2016 ادامه خواهد داد چرا که خود را برای دوران کاهش بیشتر قیمت نفت آماده می‌کند.

عربستان اولین بودجه خود در دوران پادشاهی جدید را که در ماه ژانویه به تاج و تخت رسید در شرایطی اعلام می‌کند که قصد دارد یارانه‌های اختصاصی را به تدریج کاهش و سهام شرکت‌های دولتی را برای مقابله با کاهش درآمدهای نفتی به فروش برساند.

نفت برنت در سال جاری 36 درصد کاهش قیمت داشته است. عربستان همچنین اعلام کرده که در حال افزایش قیمت بنزین، برق و آب در داخل کشور است.

سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت در چهارم دسامبر به طور مشخص محدودیت تولید نفت خود را در بحبوحه تلاش‌ها برای تحت فشار گذاشتن تولید‌کنندگان پرهزینه همچون روسیه و آمریکا به خروج از بازار کنار گذاشت.

عربستان در ماه نوامبر روزانه 10 میلیون و 330 هزار بشکه نفت تولید کرد که نسبت به پایان سال گذشته 830 هزار بشکه در روز بیشتر است.

نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه با پنج سنت افزایش 36 دلار و 67 سنت در هر بشکه داد‌وستد می‌شود. نفت برنت در 22 دسامبر به 35 دلار و 95 سنت در هر بشکه (پایین‌ترین قیمت از سال 2004 تاکنون) رسید.

عربستان پیش‌بینی می‌کند که درآمدهای این کشور در سال 2016 از 608 میلیارد ریال به 513 میلیارد و 800 میلیون ریال(137 میلیارد دلار) کاهش پیدا کند. درآمد این کشور از محل فروش نفت در سال 2015 با 23 درصد کاهش به 444 میلیارد و 500 میلیون ریال تنزل خواهد یافت.

اقتصاد‌دان سعودی گفت: بودجه سال 2016 اولین بودجه در 10 سال گذشته است که بر پایه قیمت کمتر از 50 دلار برای هر بشکه نفت تهیه شده است.

این امر نشان می‌دهد که عربستان در حال تدارک برای واقعیت‌های جدید بازار در سال 2016 است.

بودجه سال 2016 عربستان برآورد می‌شود براساس نفت 37 دلار برای هر بشکه و متوسط صادرات هفت میلیون و 200 هزار بشکه‌ای در روز تهیه شده است.

بودجه سال 2015 عربستان براساس نفت 47 دلار برای هر بشکه نفت و همین سطح صادرات تهیه شده بود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا