اوپک برای 2016 پیشبینی کرد

عقب‌نشینی 380 هزار بشکه‌ای غیراوپکی‌ها

عقب‌نشینی 380 هزار بشکه‌ای غیراوپکی‌ها

سیر تقاضای نفت در سال آینده نیز صعودی خواهد بود و البته عرضه نیز مشخصا از این روند صعودی باز نخواهد ماند، با این حال اوپک در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که احتمال می رود سال آینده غیراوپکی‌ها به میزان 380 هزار بشکه در روز از تولید نفت عقب نشینی کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، به نظر می‌رسد روند افزایش تولید به گونه‌ای است که سال آینده کشورهای تولید کننده نفت از اعضای شاخص اوپک یعنی ایران، عربستان و عراق گرفته تا واردکننده بزرگ نفت یعنی آمریکا وارد جنگ فروش نفت شوند؛ جنگی که احتمالا نتیجه آن کاهش بیشتر قیمت خواهد بود. با این حال اوپک در گزارش ماهانه خود در کنار اعلام رشد یک میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت خام از سوی کشورهای غیراوپکی، پیش‌بینی می‌کند که این کشورها در سال آینده مجموعا از عرصه افزایش تولید نفت در بازارهای جهانی عقب‌نشینی می‌کنند.

اوپک در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرده که در سال آینده میلادی تقاضا برای نفت خام در دنیا احتمالا رشدی معادل یک میلیون و 250 هزار بشکه در روز را تجربه خواهد کرد که این میزان رشد تقاضا را به 94 میلیون و 130 هراز بشکه در روز می‌رساند. اما این میزان رشد در برابر عرضه قرار می‌گیرد؛ عرضه‌ای که به نظر می‌رسد در سال آینده طی رقابت سنگین کشورهای تولیدکنننده نفت برای اثبات خود در بازار بیش از این ها رشد خواهد داشت.

در گزارش اوپک درباره وضعیت عرضه در سال جاری آمده است که کشورهای غیر اوپکی در پایان امسال مجموعا حدود یک میلیون بشکه در روز تولید نفت خام خود را افزایش داده‌اند که به این ترتیب تولید نفت از سوی این کشورها را طی امسال به روزانه 57 میلیون و 510 هزار بشکه می‌رساند. یعنی بیش از نیمی از 92 میلیون و 880 هزار بشکه تقاضای روزانه نفت امسال از سوی غیر اوپکی‌ها تامین شده است.

پیش‌بینی‌های اوپک از میزان تولید نفت خام از سوی غیراوپکی‌ها در سال جاری نسبت به ماه گذشته رشد بیشتری را نشان می‌دهد که بنابر توضیحات، این رشد بیشتر ناشی از اطلاعات بیشتری است که از کشورهای آمریکا، انگلیس، برزیل، چین و روسیه گرفته شده است.

اما رشد تولید غیر اوپکی‌ها درسال آینده بنا بر پیش‌بینی‌های اوپک ادامه نخواهد داشت. به این ترتیب که در سال 2016 تولید این کشورها 380 هزار بشکه در روز کاسته شده و تولیدشان را به 57 میلیون و 410 هزار بشکه در روز می رسانند.

انتظار می رود سال آینده رشد تولید نفت خام غیراوپکی‌ها بیش از همه در کانادا، برزیل، آمریکا، مکزیک، روسیه، قزاقستان، انگلستان و آذربایجان اتفاق بیفتد.

این در حالی است که امسال تولید اوپکی‌ها نیز بر اساس منابع دست دوم رشدی در حدود 230 هزار بشکه را تجربه کرده تا تولید نفت خام این کشورها را به متوسط 31 میلیون و 700 هزار بشکه در روز برساند.

رشد تولید اوپک بر خلاف روند رشد تولید غیر اوپکی‌ها انتظار می رود در سال آینده نیز صعودی باشد و البته در راس آن افزایش تولید نفت ایران قرار خواهد گرفت. با این حال با وجود پیش‌بینی کاهش میزان تولید از سوی غیر اوپکی‌ها به نظر می‌رسد گزارش این سازمان از بازار جهانی نفت یک کلیدواژه دارد و آن هم عرضه مازاد است؛ نکته‌ای که برای پیش‌بینی قیمت‌ها در سال آینده باید در راس توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا